Toon posts:

juiste video en geluids compressie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te twijfelen tussen dit forum of "software algemeen" toch hier maar gekozen.

maar goed, de vraag:

Ik wil een filmpje comprimeren tot een kleiner formaat, het origineel is mpeg2.

als geluid heb ik MP3 5kb p/s
als video weet ik natuurlijk dat Divx de beste is, maar nog niet iedereen heeft dit standaard op z'n pc, het gaat namelijk om een kort filmpje op een website.

heeft iemand tips?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Realvideo, Quicktime en zelfs Msmpeg4 heeft niet iedereen standaard op de pc. Maar het is een kleine moeite. Een videootje met mp3 en DivX is vast geen probleem daar de codecs makkelijk te vinden en te installeren zijn.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Toch is DivX (nog) niet echt de standaard op het web.
RealVideo, Quicktime en MPEG4 van Microsoft worden veel meer gebruikt zoals PipoDeClown al zei.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 01:15:
Toch is DivX (nog) niet echt de standaard op het web.
RealVideo, Quicktime en MPEG4 van Microsoft worden veel meer gebruikt zoals PipoDeClown al zei.
MPEG4 is DivX

Verwijderd

Move VB --> W&G

Verwijderd

En dit is ook mijn probleem. Ben bezig een presentatie van een zomerkamp te maken (vrijwilligerswerk, onbetaald), die door alle kiddo's en hun ouders gezien kan worden. DIVX geeft problemen op PC's beneden de pentium 500. En daar zijn er nog genoeg van. Ben momenteel op zoek naar een videocodec die op alle PC's werkend met windows 98 standaard of nieuwer zou moeten draaien (ook op trage PC's).

Overigens wordt deze presentatie op CD gebrand, zodat het geen probleem is te renderen met Cinepack van Radius. Bestand wordt alleen erg groot. Helaas wordt het beeld er ook niet mooier op met dat soort codecs, en een hoge bitstream (enkele MB's per seconde) geeft op trage PC's ook al problemen. Ben d'r nog niet uit, maar het blijven compromissen.

Verwijderd

Probeer eens Quicktime met Sorensen 3 compressie (Max. bitrate 256 Kb/s), audio als Qdesign Music 2 , levert bij mij de beste resultaten op (qua grootte en Kwaliteit).

De player zou je evt. ook op de CD kunnen branden (~7 mb voor de volledige player)

Verwijderd

Het probleem is, net als bij websites, dat ik niet wil dat er extra software geinstalleerd moet worden. Veel mensen zullen Quicktime al wel hebben, maar een aantal ook niet. Daarnaast vind ik de installatie van Quicktime niet zo prettig. De mensen die de presentatie gaan bekijken hebben meestal geen tot weinig verstand van computers, en die zitten gelijk opgescheept met een andere standaard-speler als ze gewend zijn. Daarnaast herinner ik me problemen te hebben gekregen met Riven (computerspel) nadat ik een nieuwere versie van Quicktime geinstalleerd had.

Het idee is dat op een net schoon geinstalleerde windows 98 PC de presentatie af te spelen moet zijn, zonder dat er extra codecs gedownload hoeven worden.

Misschien maak ik wel een tweede highres. versie, en zet de DIVX plugin voor de mensen die dat willen op de CD, kunnen ze kiezen.

Verwijderd

Quicktime is geen Real en zal je standaard instellingen niet veranderen, slechts Mac bestanden zoals Pict zullen worden toegekend aan de Quicktime player net als de .Mov bestanden natuurlijk, maar goed als je dat niet wilt ben je zeer beperkt in je keuze qua codecs (intel Indeo en Cinepak d8 ik zo).

De kwaliteit van die Codecs is nou niet echt om over naar huis te schrijven en wat je vooral standaard mist is een goede audio codec.

Verwijderd

Gedeeltelijk mee eens. Quicktime is niet zo aggressief als de real-player. Heb alleen met Quick ook al meerdere malen negatieve ervaringen. En ik bedoelde ook dat de oude quick-player wordt vervangen door de nieuwe. (de oude 'kale' player zonder opsmuk, tegenover de nieuwe erg grafische player). De avi codecs werken dan tenminste nog onzichtbaar, want de mediaplayer verandert er niet door.

Mijn doelstelling is dat er (bijna) helemaal niets aangepast mag worden op de PC waarop het afgespeeld gaat worden, of misschien een klein 'onzichtbaar' avi-codecje. En je hebt gelijk, ik mis idd ook een goede audio-codec. Had ik niet bij stilgestaan.

Ik moet maar eens op zoek naar een avi-codec die ook op een Pentium 200 kan draaien, en de audio MPEG-2 codec denk ik.

Verwijderd

Misschien is Mpeg-1 een optie (Video CD) dan moet je er alleen nog achter zien te komen wat daar nou weer de audio codec van is.

Verwijderd

Ik lees net op een compare-site:
It's clear that some codecs generally perform better than others. We suspect that codecs like Cinepak and Microsoft Video 1 have only been kept in Windows for compatibility purposes, as their compression and quality have been easily superceded by newer codecs. The clear winner in terms of quality is DV, but this is to be expected as the resolution and bitrate are higher than the others. Overall we favor the Indeo format, as it provides a good trade off between quality and file size; it also has the advantage of being a included as standard with all versions of Windows
bron

Grappig detail van dezelfde site:
If you ever wonder why you don't see many video files compressed with Cinepak, the answer is below - it's larger than uncompressed video!
Cinepak uses a lossless form of compression that works well with simple graphics with large areas of the same colour (eg. cartoons), but with full colour video the compression cannot work. As the example movie shows, the resultant Cinepak compressed file is around 25% larger than the uncompressed movie, which means that there are is no advantage to be gained by using this compression format in this case.
Thuis maar eens ff stoeien met Indeo

Verwijderd

Lol @ cinepak :P !! idd ik zou ook Indeo proberen.

Verwijderd

Gisteravond testje gedraaid. 3 DS Max animatie van 32 seconde resolutie 640*480 met 25 fps is wanneer je het opslaat als volledige frames iets meer als 600 MB. Daarna met VirtDub er een nieuwe AVI van gemaakt met Indeo 5.04. En die is bij zelfde framerate en resolutie 6900 Kb. (215 Kb per seconde, ruim in orde)

Het beeld is niet zo mooi rustig als MPEG-4, maar zeer acceptabel. De kwaliteit stond op 80 %, moet maar eens zien of dat nog beter kan met een iets hogere bitstream van zo'n 250 kbs.

Slechts een minpuntje: De versie die ik heb is Intel Indeo versie 5.04, en dit is niet de versie die bij Windows 98 geleverd wordt. Dat is 3.2 als ik het goed lees. En ik neem aan dat de codec niet backwards compatible is.
Pagina: 1