[linux] Extra systeem als secondary gateway

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb nu een linux server die gateway is tussen mijn ADSL en het netwerk.
Nu moet ik die PC upgraden, maar wil ik wel dat mijn vrouw door kan blijven Fok!-en. De oplossing ligt in een tweede machine die als gateway kan fungeren als de hoofdserver uitvalt.
Hoe kan ik zoiets configureren, en -belangrijker- waar moet ik dit configureren? Google komt met onzin-antwoorden (isdn gebruiken als kabel uitvalt etc), de GoT search begrijpt er helemaal niets van.

Een extra systeem heb ik, extra NICs ook, maar ik weet niet wat ik moet configureren op de hoofdserver.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Mja, je kunt je secundaire server laten checken of je primaire nog werkt, en zo ja, dan laat je hem de taken overnemen, door botweg het IP van de primaire server te kapen en het routing-werk over te nemen ofzo.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Idd, ik zit dus met dat IP-adres. Op de clients kun je maar één gateway instellen, en als die er niet is, dan houdt het op :{
Hoe kaap je zo'n ip-adres dan? De main server draait ook de dhcp, maar de leases lopen altijd langer dan wanneer hij offline gaat.

Hoe doen ze dit in grote netwerken eigenlijk? Megastabiele dingen neerzetten en ze op zondagnacht upgraden?

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Door op het moment dat je geen ping reply meer krijgt je interface met een script zo te configgen dat ie hetzelfde ipadres e.d. heeft als de inmiddels onbereikbare server. Je kunt dan ook een aantal services starten in dat zelfde script.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ik zie zo snel twee mogelijkheden:

* De secundaire server (192.168.0.2) checkt of de primaire server (192.168.0.1) nog in de lucht is. Zo nee, dan pakt de secundaire server gewoon botweg het IP 192.168.0.1, start dhcpd (met dezelfde config) en route inet. Het zal een beetje gestruikel geven (clients willen DHCP lease verlengen, maar de server kent ze nog niet), en bestaande connecties zijn verloren, maar het zou waarschijnlijk wel werken.

* De secundaire server checkt of de primaire nog in de lucht is. Zo niet, dan start hij dhcpd, waarbij hij 192.168.0.2 ipv 192.168.0.1 meegeeft als gateway. De clients kunnen hun DHCP lease niet verlengen en krijgen een nieuwe van de secundaire server, met de juiste gateway. Dit werkt natuurlijk het beste als de DHCP leases kort staan ingesteld.

Professioneel zijn de taken waarschijnlijk gescheiden: de gateway doet maar één ding: routen. Omdat hij echt alleen dat doet is crashen of gecrackt worden vrijwel uitgesloten, en het stelt ook niet zulke zware eisen aan de hardware. Professioneel kun je ook met load balancers het een en ander doen.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Bij de 'grote' jonges doen ze het met een cluster of met loadbalanching.
In jou geval ijkt het me het beste de stekker van het netwerk uit de
'hoofdserver' te trekken en in de secondary sever te drukken.
Simpel en het werkt altijd!

Je kunt ook als je met *nix werkt meerdere ipadressen op 1 netwerkkaart zetten.
Ping het ip-adres van de andere sever en zo gauw als deze niet meer bereikbaar
geef je de andere nic ook dat ip. Moet met een scriptje vrij gemakkelijkt e doen zijn. Maar alsnog zal je downtime hebben.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Heheh, ik lees 'cluster' :9
Ik wil ook een cluster, hoe doe ik dat?

Die downtime scripts zijn leuk hoor, maar ik wil gewoon de boel 100% up houden zolang MXStream meewerkt. Er hangen ook nog wat websites van klanten aan dat ding :)

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Uhm waarom zou Linux uitvallen dan :? ??? dat kan bijna niet als je alles goed geinstalleerd hebt! B) en je Hardware goed is.

Maar goed, ik zie als enige oplossing toch ook gewoon een scriptje te bouwen. Of een dhcp server met een hele korte refresch op te zetten, die bij uitval een andere gateway meegeeft aan de clients (dus een IP verloop van 2 minuten i.p.v. 1 week).

• calvin
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05-2025

calvin

Failure is not an option

als je 100% uptime wil zal je toch meer dan twee systemen neer moeten zetten. Zelfs een HACMP cluster van IBM ( twee systemen, gesharde data en hacmp software) heeft max 99.9% uptime. Je kan redhat of suse installeren met cluster software. Deze zo instellen dat bij een uitval van systeem1 het andere systeem automatisch alle services en ip van het oude systeem overneemt, heb je minimale downtime maar deze is er wel.

[ Voor 0% gewijzigd door calvin op 27-08-2002 07:04 . Reden: typos ]

message from GOD: everybody logout, gonna reboot the universe

Pagina: 1