[dia-scanner] welke resolutie?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 06:55

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,
Ik ben op zoek naar een flatbed-scanner met een dia-optie. Nou heb ik iets gezien met 19.200 DPI. Is dat voldoende voor dia's? Welke resolutie krijg je dan qua jpg maximaal? Wie heeft er ervaring mee?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het belangrijkste vermeld je niet, wat je er mee gaat doen, waarvoor je het gaat gebruiken. De meeste dia's zijn nogal klein dus zul je al snel een erg hoge resolutie gebruiken, een dia een % of 2-4000 opblazen is geen uitzondering als je postertjes wilt maken oid. Of het genoeg is kun je gewoon zelf uitrekenen, ligt er maar net aan wat je er mee wilt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

die 19.200 dpi is zo goed als zeker een geïnterpoleerde resolutie, wat niets anders inhoudt dan het bij 'verzinnen' van beeldpunten gebaseerd op aangrenzende pixels waardoor de afbeelding een hogere resolutie lijkt te krijgen.
Vergeet die resolutie direct, het enige waar je echt waat aan hebt is de optische resolutie, en die ligt tegenwoordig zo rond de 2400dpi voor huis/tuin/keuken scanners.

Wil je bomb-ass scans maken zoals Ozboz ze graag ziet dan kom je uit bij drumscanners in prijsklassen die een stevige Porsche niet misstaan :)

Ik heb zelf een HP 5370 met dia-unit en die is toerijkend voor webpresentaties, maar scannen voor drukwerk moet je d'r niet mee gaan doen..

www.jurgroessen.nl