Dan krijg je dus overdruk in de kast, wat doet de temp in een kast dan?Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 22:42:
zal dat niet teveel intake geven?
Ég er eins ánægður og ég get orðið.
waarom..........Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 22:42:
zal dat niet teveel intake geven?
oude geval 2x intake, 3x outtake (+voedingsfan outtake)
nieuwe geval 3x intake, 3xouttake (+voedingsfan outtake)
ben nog bezig.. heb nu die 2 fans voorin in de kast en 1 achterin.. die 2 bovenop komen waarschijnlijk morgen als ik tijd heb... (krijg de fans morge ook) temp nu met die 3 case fans erin... 1,2 en 3 word tie op low noise 53 graden.. (TB1400+vulcano7+) maar ik heb me kast open liggen hoor dus nog geen enkele airflowDaRuLe schreef op 26 augustus 2002 @ 22:56:
[...]
Dan krijg je dus overdruk in de kast, wat doet de temp in een kast dan?
De vraag is of je niet het geluid teveel vind worden. Maar dat zal wel meevallen gezien de hoeveelheid fans die er nu al inzit.....
erger dan als ik me cpu fan op high speed zet kan toch bijna nietKermit schreef op 26 augustus 2002 @ 23:04:
Het zal uiteraard helpen, zeker voor je evntuele PCI kaartjes ed.
De vraag is of je niet het geluid teveel vind worden. Maar dat zal wel meevallen gezien de hoeveelheid fans die er nu al inzit.....
Dus je kan een extra intake fan doen, als je bijv. een extra outtake plaats, bijv. ter hoogte van de CPU (dus onder je outtake van de voeding!!)
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Fan 1 (achterin) blaast niet normaal hard.. weetnie wat voor 1 het is maar de motor is ook een stuk groter! en hij blaast nog harder dan die 2 fans samen voorin zowatSerialThrillaZ schreef op 26 augustus 2002 @ 23:08:
Moet volgens mij sowieso ALTIJD méér outtake hebben dan intake... Méér afgevoerde warme lucht resulteert in lagere temps dan meer koele aangevoerde lucht (volgens mij hoor!!!)
Dus je kan een extra intake fan doen, als je bijv. een extra outtake plaats, bijv. ter hoogte van de CPU (dus onder je outtake van de voeding!!)

iemand nog andere ideeen?
Dat heb ik wel eens meergehoord, maar weet niet waarom dat is, het had ook iets met het geluid te maken, wie legt me uit waarom dat is?DiMension schreef op 26 augustus 2002 @ 23:14:
Positive pressure (meer intake dan outtake) is altijd beter in een kast.
Zelf maken, of gewoon goed uitkijken als je je kast opmaaktVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 23:16:
dan nog een vraag hierover... als je een fan aan de zijkant van de kast maakt (aan de zijklep) dan heb je natuurlijk wel het probleem dat als je de zijkap eraf wilt halen dat je dan zo de fan inclusief het draad meetrekt... iemand een oplossing voor? deze heb ik ook ergens gezien:
[afbeelding]
iemand nog andere ideeen?
Je kunt ook koperen contactjes maken op de zijplaat (binnenkant) en de kast. Isolerend materiaal ertussen en klaar.
Het natuurkundige hoe en wat kan ik je helaas niet uitleggen. Naja, misschien ook wel: stel je twee extreme situaties voor:Kermit schreef op 26 augustus 2002 @ 23:20:
[...]
Dat heb ik wel eens meergehoord, maar weet niet waarom dat is, het had ook iets met het geluid te maken, wie legt me uit waarom dat is?![]()
[...]
1. Vacuum (=lage luchtdruk). Neemt amper warmte op
2. Eindeloos hoge luchtdruk: kan eindeloos veel warmte opnemen.
Nog meer voordelen: stof wordt buiten je kast gehouden omdat uit alle kiertjes lucht stroomt (stof kan er niet in). Met een luchtfilter voor je intake is dit helemaal ideaal.
Verder weet ik uit eigen ervaring dat de temp met alleen intakes aan sneller omlaag gaat dan met alleen outtakes aan
maar daar zal de temp toch niet onderlijden als ik de fan er recht tegen aan blaas? en ernaast er ook weer uit word geblazen... volgens mij moet dat wel een goed systeem zijn... maar ik kan het mis hebben...DiMension schreef op 26 augustus 2002 @ 23:29:
[...]
Het natuurkundige hoe en wat kan ik je helaas niet uitleggen. Naja, misschien ook wel: stel je twee extreme situaties voor:
Nog meer voordelen: stof wordt buiten je kast gehouden omdat uit alle kiertjes lucht stroomt (stof kan er niet in). Met een luchtfilter voor je intake is dit helemaal ideaal.
Verder weet ik uit eigen ervaring dat de temp met alleen intakes aan sneller omlaag gaat dan met alleen outtakes aan
Ah op die manier, thnx voor de "Natuurkundige" uitlegDiMension schreef op 26 augustus 2002 @ 23:29:
[...]
Het natuurkundige hoe en wat kan ik je helaas niet uitleggen. Naja, misschien ook wel: stel je twee extreme situaties voor:
Verwijderd
Om nou een nieuwe thread hiervoor te openen....
van mij mag je hoorVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 23:39:
Als we het toch over fan opstellingen hebben, kan/mag ik mijn pic hier ook ff neerplanten, of word het dan te onoverzichtelijk ??
Om nou een nieuwe thread hiervoor te openen....
Vakantie heet datKermit schreef op 26 augustus 2002 @ 23:33:
[...]
Ah op die manier, thnx voor de "Natuurkundige" uitleg![]()
Ach, zorg gewoon dat je meer intake dan outtake hebt, dan is het goed. Ik regel de 'officiele' natuurkundige uitleg nog wel.
Verwijderd
Ok thnx
Achterkant = Fan 1 en 2
Voorkant = Fan 3 en 4
Zijkant = Fan 5
Fan 1 zit daar wel goed of hebben jullie daar andere mening over ? ik wil namelijk 2 hardeschijven in een Thermaltake HD cooler planten en dan zal dan ook de intake zijn van het bovenste gedeelte van mn kast.
Fan 2 spreekt voorzich denk ik....
Fan 3 en 4 zitten wel ok naar mijn mening, fan 3 blaast langs mn CPU en fan 4 tussen mn PCI sloten.
En de laatste waar ik over twijfel is fan 5, heeft hij zo zin of kan ik hem beter aan de bovenkant van de kast plaatsen als intake ? of aan de achter naast of boven fan nummer 2 ??
Alle ideeen zijn welkom
Ben vandaag begonnen met mn plexi case bouwen
Dat zou ik nooit doen, ik zou nooit een intake aan de bovenkant van je kast plaatsen. Warme lucht stijgt voor zover ik weetVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 23:59:
[...]
Ok thnx
[afbeelding]
...knip...
En de laatste waar ik over twijfel is fan 5, heeft hij zo zin of kan ik hem beter aan de bovenkant van de kast plaatsen als intake ? of aan de achter naast of boven fan nummer 2 ??
...knip...
Verwijderd
Ja, kloptKermit schreef op 27 augustus 2002 @ 00:12:
[...]
Dat zou ik nooit doen, ik zou nooit een intake aan de bovenkant van je kast plaatsen. Warme lucht stijgt voor zover ik weetnog altijd op, je kan beter eerder daar een outake plaatsen!!
Verwijderd
geen ervaring met dat soort dingen maar vroeg het me gewoon af
Verwijderd
het lijkt mij zo als je hem op de CPU laat blazen, dat je cpu een frisse stroom lucht krijgt, als hem van je cpu af laat blazen, zuigt hij alle lucht weg....Zo denk ik erover maar kan zijn dat ik er compleet naast zit...Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:21:
ff vraagje zuigt de fan van de cpu of blaast ie??? anders bijv. als ie blaast (dus van de cpu af) werkt ie de cpu-fan dan niet juist tegen
geen ervaring met dat soort dingen maar vroeg het me gewoon af
Verwijderd
Verwijderd
Als je de fan aan de achterkant bedoelt is het simpel, het is de bedoeling dat je de warme lucht afvoerd en vandaar dat hij naar buiten blaast achterin je kast
hangt er vanaf hoe natuur getrouw je tekening is, ik weet ook niet hoeveel warmte jou voeding ed wat bovenin zit produceert.....Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:19:
[...]
Ja, kloptmaar de warmte zal niet helemaal naar boven kunnen bij, want ik ga boven mn mobo een plexi plaat legguh, waar ik mn voeding opleg en 2 staanders van plexi op mn cdrom/hd`s vast te zetten, komt alleen een gat in op mn kabels naar boven te leggen....dus vandaar eigenlijk een intake aan de bovenkant of zeg je nu ook van doe maar outake ?
als het niet echt superwarm wordt daar, dan INTAKE. Maar als het niet echt warm daar wordt, waarom zou je dan en fan plaatsen
Ik zou als het goed warm wordt daaro, toch die fan laten werken als OUTTAKE, en dan eventueel een intake aan de zijkant of achterkant, als dat nog past.
Verwijderd
je voeding outtake hoef je niet per see me te rekene als outtake...EmilneM schreef op 26 augustus 2002 @ 22:59:
[...]
waarom..........
oude geval 2x intake, 3x outtake (+voedingsfan outtake)
nieuwe geval 3x intake, 3xouttake (+voedingsfan outtake)
de 2 fans bove op je kast iig als OUTTAKE ( warme lucht stijgt )
1 Intake voor je CPU is wel hendig.. heb ik ook
2 fans voorin je kast opzich wel ok... maar maak dan een FANDUCT anders heeft het alsnog niet echt veel nut
zorg er ook tevens voor dat er geen kabels voor je airflow zitte
AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
Verwijderd
ik heb al 80mm fans besteldVerwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 02:40:
Neem gewoon een 12 cm intake vooronder en een 12 cm outtake in het dak.Laat ze desnoods op 7 of 5 volt lopen voor het geluid maar ze hebben dan nog een goede luchtverplaatsing. Ik heb 2 12cm papst fans op 5V lopen en heb lage casetemps en een stille bak. Zorg dat de fans niet resoneren. Dus schuim of rubber gebruiken voor demping. Ik ga eens testen met mij lijmpistool...... wie weet is dat wel goed met een paar dikke klodders op de hoeken. Het vormt nl een soort siliconenachtige rubber plakspul . Jaja
Dus dat gaat helaas over.
Verwijderd
Fanduct is opzich wel aardig idee, maar hebbie die ook in een doorzichtige vorm ? Om nou zo`n lelijke zwarte fanduct in mn plexi case te monteren zie ik niet zitten.LaMaGRa schreef op 27 augustus 2002 @ 05:10:
[...]
je voeding outtake hoef je niet per see me te rekene als outtake...
de 2 fans bove op je kast iig als OUTTAKE ( warme lucht stijgt )
1 Intake voor je CPU is wel hendig.. heb ik ookpc tot 5 graade koeler..
2 fans voorin je kast opzich wel ok... maar maak dan een FANDUCT anders heeft het alsnog niet echt veel nut
zorg er ook tevens voor dat er geen kabels voor je airflow zitte
dit lijkt me ook nog iets wat ik moet oplossen...

zo kan de lucht niet echt goed naar boven dacht ik zo
doe ik ook niet 'per see', ik zet hem er alleen bij (zie de + en de haakjes!)LaMaGRa schreef op 27 augustus 2002 @ 05:10:
[...]
je voeding outtake hoef je niet per see me te rekene als outtake...
dus 3 outtakes (+(!) voedingsfan) = 4..........
de voedingsfan werkt vaak trouwens wel degelijk mee.......
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
En waarom dan wel niet? Welke theorie komt er dit keer weer boven tafel?Venkeroz schreef op 28 augustus 2002 @ 19:24:
feit: theoretisch is overdruk niet goed voor de warmte afvoer, maar het zal evengoed wel positief zijn voor de temp van je cpu, zoveel maakt het nu ook weer niet uit
Verwijderd
Proberen en meten is de oplossing
vraagje..
kan je zoiets nou verstaan onder een casemod?