Chinch (Tulp) -> XLR

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:59

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

ik heb een mengpaneel met Chinch uit, maar mijn versterker heeft XLR ingangen..

nu wil ik zelf een verloopje solderen, maar nu wil ik even weten op welke poten van de XLR ik welk draadje moet solderen.
De verloopjes heb ik namelijk niet te koop gezien, maar dat boeit nu ff niet.

Als dit de XLR voorstelt:
code:
1
2
*    *
   *

Op welke poot moet de binnenste draad van de tulp en op welke de buitenste?

En ik moet toch voor links en rechts een aparte kabel hebben? ja hé, ik raak een beetje in de war.
Het is toch niet zo dat de twee bovenste poten de + van L en R zijn en dan de "middelste" poot de gedeelde - is?
Ik ben ff in de war dus help me! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

v.l.n.r. : Links, Min, Rechts

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Koenzie: ja zo doen de n00b drive-in's het> maar het hoort als volgt (verloopjes zijn wel te koop btw). Je gaat van ongebalanceerd (cinch) naar gebalanceerd(XLR). Dit houdt in dat je de XLR als volgt moet aansluiten:
1>Massa, 2>Signaal, 3>massa. (pootje 1 en 3 zijn dus met elkaar verbonden). Op de tulp is de buitenring de massa en het 'pikkie' het signaal.
Je hebt 2 van deze verloopjes nodig.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
Vaagharses schreef op 26 augustus 2002 @ 23:54:
Koenzie: ja zo doen de n00b drive-in's het> maar het hoort als volgt (verloopjes zijn wel te koop btw). Je gaat van ongebalanceerd (cinch) naar gebalanceerd(XLR). Dit houdt in dat je de XLR als volgt moet aansluiten:
1>Massa, 2>Signaal, 3>massa. (pootje 1 en 3 zijn dus met elkaar verbonden). Op de tulp is de buitenring de massa en het 'pikkie' het signaal.
Je hebt 2 van deze verloopjes nodig.
jij snapt t vaagharses ;)

koop gewoon zo een verloopkabeltje bij je lokale goedkope-dj-spullen-en-electronica-zaak :D
die hebben t vast en zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 17:11
Hmm, Gaat lekker zo

XLR gebalanceerd (wat waar weet ik niet uit m'n hoofd)
1 pootje signaal
1 pootje retour
1 pootje aarde

XLR ongebalanceerd
1 pootje signaal
twee andere pootjes doorgelust als retour (is aarde)

je hebt dus sowieso twee kabels nodig, een voor inks en een voor rechts. Ik heb nog nooit een versterker gezien die 1 XLR ingang had voor signaal links en rechts in. (bestaat dat uberhaupt wel?)

kijk effe in de specs van de versterker hoe het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Let wel op dat de pootjes anders genummerd zijn dan dat volgens de volgorde logisch zou zijn (Massa zit in het midden)

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
het probleem is, ik kan die dingen niet kopen want de XLR female moet worden ingebouwd in een kist, zodat ik dus ff een kabel vanaf de kist naar de versterker leg, in die kist zit mengpaneel + cd-speler al ingebouwd.

die verloopjes zijn geen inbouw XLR, vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Wat hoor ik hier weer _VEEL_ onzin. Als eerste is een XLR _ALTIJD_ gebalanceerd en hef je de gebalanceerde situatie op door pootje 3 met 1 te verbinden. Nog ff voor de duidelijkheid.
XLR:
1 = Massa (afscherming/aarde)
2 = Hot (Signaal geen fase draaiing)
3 = Cold (Signaal is 180 Graden gedraaid, tegenfase dus)

De Massa zit dus _NIET_ in op het middelste pootje. Check maar de nummering op de XLR connector. Het Middelste pootje is Cold (nummer 3)

en voor de rest>> google, download een manual van een echte mengtafel ofzo, staan alle verloopjes in. In de manual van de PM4000 van yamaha ofzo.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Vaagharses schreef op 27 augustus 2002 @ 10:14:
Wat hoor ik hier weer _VEEL_ onzin. Als eerste is een XLR _ALTIJD_ gebalanceerd en hef je de gebalanceerde situatie op door pootje 3 met 1 te verbinden. Nog ff voor de duidelijkheid.
XLR:
1 = Massa (afscherming/aarde)
2 = Hot (Signaal geen fase draaiing)
3 = Cold (Signaal is 180 Graden gedraaid, tegenfase dus)

De Massa zit dus _NIET_ in op het middelste pootje. Check maar de nummering op de XLR connector. Het Middelste pootje is Cold (nummer 3)

en voor de rest>> google, download een manual van een echte mengtafel ofzo, staan alle verloopjes in. In de manual van de PM4000 van yamaha ofzo.
dus het middeltse draadje van de tulp, op poot twee en dan poot 1 en 3 met elkaar verbinden en die ook verbinden met de massa van de tulp, dan klopt het toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Snow_King schreef op 27 augustus 2002 @ 11:02:
[...]

dus het middeltse draadje van de tulp, op poot twee en dan poot 1 en 3 met elkaar verbinden en die ook verbinden met de massa van de tulp, dan klopt het toch?
Jah ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Snow_King schreef op 27 augustus 2002 @ 11:02:
[...]

Niet vergeten dat het signaal dan 6dB (of was het nou 3?) zachter je versterker binnenkomt dan als je het geluid gebalanceerd aanvoerd. (Behalve als je versterker een aanpassing hiervoor heeft)
Niet dat dat erg is... tis maar dat je 't weet. ;)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

als je het netjes wil doen, moet je of een electronische assymitrische-> symetrische converter gebruiken of zo'n speciale travo... deze laatste voorkomt ook van die vervelende aardlussen

Als ik de kabel zelf soldeer dan neem ik wel een 2 adrig afgeschermde kabel en gebruik ik de aarde van de XLR als schild...
Als je bij een beetje fatsoenlijk bedrijf je pluggen koopt kun je ze zelfs krijgen met die trafo vast in de plug...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://duck.ath.cx/xlr.gif

zo moet ie dus? (sorry, ik kon alleen paint zo snel vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo is hij inderdaad correct :
Pagina: 1