Failed dependencies: Ik raak er niet uit :(

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Hoi mensen... Ik wilde vandaag Apache updaten omdat ik er (nogal laat) bij uitkwam dat de versie die ik heb gevoelig is voor een exploit. Ik download dus

apache-1.3.23-11.i386.rpm
apache-1.3.23-14.i386.rpm (dit schijnt een soort patch te zijn)

van Rpmfind.net (Redhat distributies). Zoals me hier vroeger geleerd is, update ik de packages met:
code:
1
# rpm -Uvh apache-1.3.23-*

Maar dan krijg ik:
code:
1
2
3
error: failed dependencies:
libdb-3.3.so   is needed by apache-1.3.23-11
libdb-3.3.so   is needed by apache-1.3.23-14

Geen paniek. Er is me geleerd dat ik dan de dependent packages moet downloaden. Volgen rpmfind.net is dat db3-3.3.11-6.i386.rpm en db3-devel-3.3.11-6.i386.rpm. Zo gedaan:
code:
1
# rpm -Uvh apache-1.3.23-* db3-*

Dan krijg ik:
code:
1
2
3
4
        libdb-3.1.so   is needed by pam-0.74-22
        libdb-3.1.so   is needed by sendmail-8.11.2-14
        libdb-3.1.so   is needed by rpm-4.0.2-8
        libdb-3.1.so   is needed by php-4.0.4pl1-9

En nog enkele... Ik heb daarvan de updates dan ook maar gedownload. Maar dan krijg ik nog veel meer failed dependencies... Ik denk dus niet dat dit de juiste manier is... En het erge is, Apache wil niet meer starten momenteel omdat door al dat geupdate blijkbaar iets aan Perl veranderd is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# /etc/rc.d/init.d/httpd start
Starting httpd: [Mon Aug 26 18:53:23 2002] [error] Can't locate strict.pm in
@INC (@INC contains: /usr/lib/perl5/5.6.0/i386-linux /usr/lib/perl5/5.6.0
/usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-linux /usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0
/usr/lib/perl5/site_perl . /etc/httpd/ /etc/httpd/lib/perl) at
/usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-linux/Apache.pm line 3.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-
linux/Apache.pm line 3.
Compilation failed in require at (eval 1) line 3.

Ik ben de wanhoop nabij... Wat moet ik doen om mijn linuxbakje te redden? ;(

Is er overigens geen manier om rpm (of iets anders) automatisch de juiste dependent packages te laten downloaden indien nodig?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

daarvoor moet je urpmi o.i.d. hebben (gebruik zelf geen rpm's ;) )

Overigens zijn die cijfers erachter geen patches o.i.d. hoor. Dat zijn gewoon nieuwe versies van de betreffende rpm-package. Kortom daarvan hoef je alleen de versies met het hoogste revisie nummer te installeren. :)

Daarnaast moet het gewoon mogelijk zijn om meerdere versies van libdb-3 langs elkaar te hebben draaien.

Aan de perl foutmelding te zien, staat het geheel nu in een andere dir en wordt er nog verwezen naar de oude directory.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 21:21:
daarvoor moet je urpmi o.i.d. hebben (gebruik zelf geen rpm's ;) )
bedankt voor de tip! Ik heb die urpmi eens bekeken, maar dat schijnt Mandrake-only te zijn. Als ik het package probeer te installeren krijg ik heel veel failed dependencies voor Mandrake packages. Na wat zoeken blijkt rpmfind voor Redhat iets gelijkaardigs te doen. Direct geïnstalleerd, wat overigens probleemloos ging... En nu werkt dat spul natuurlijk niet :(
Bijvoorbeeld als ik de beschikbare opties wil opvragen
code:
1
2
3
# rpmfind -h       
rpmfind: Symbol `rpmTagTable' has different size in shared object, consider
re-linking
en daar blijft rpmfind dan op hangen. Enig idee?

Update: Als ik lang wacht, dan krijg ik nog volgende fouten te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
rpmFetchDistribList: failed to grab metadata server list
URI: http://rpmfind.net/linux/RDF/resources/distribs/metadata.rdf
rpmFetchDistribList: failed to grab distrib list
URI: http://www.userfriendly.net/linux/RDF/resources/distribs/list.rdf
rpmFetchDistribList: failed to grab metadata server list
URI: http://rpmfind.net/linux/RDF/resources/distribs/metadata.rdf

En dan volgen de opties van rpmfind. Misschien zijn die rdf dingen momenteel down, maar ik verdenk eerder de eerste foutmelding ervan.
Overigens zijn die cijfers erachter geen patches o.i.d. hoor. Dat zijn gewoon nieuwe versies van de betreffende rpm-package. Kortom daarvan hoef je alleen de versies met het hoogste revisie nummer te installeren. :)
Dat vermoedde ik al, maar op rpmfind.net stond bij die laatste expliciet update. Ik heb dan maar geen risico's genomen :)
Daarnaast moet het gewoon mogelijk zijn om meerdere versies van libdb-3 langs elkaar te hebben draaien.
Maar hoe? Ik krijg de boel hier echt niet aan de praat :(
Aan de perl foutmelding te zien, staat het geheel nu in een andere dir en wordt er nog verwezen naar de oude directory.
En in welke file pas ik dat aan? De enige file die ik in de foutmelding zie staan is /usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-linux/Apache.pm (line 3). Maar op die regel in dat bestand staat:
code:
1
use strict;

wat er zeker weinig of niets mee te maken heeft. Op de volgende regel staat wel
code:
1
use mod_perl 1.17_01;

Daarin komt Perl voor. Maar hoe dat de foutmelding kan veroorzaken, en wat ik eraan kan verhelpen? ...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Volgens mij mix je RedHat versies. Welke versie van RedHat gebruik je? Daar moet je ook de update voor hebben. Als je RH 7.2 draait, en je haalt een rpm van 7.3 dan krijg je deze dependency meldingen, simpel omdat die met andere dependencies gemaakt is.
Dus gewoon de rpm voor jouw distro halen.
Binnen RH kun je trouwens up2date gebruiken voor security updates. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is hiervoor ontworpen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
werkt apt4rpm al een beetje in Redhat? Dat zou nml de uitkomst zijn voor Redhat gebruikers: een fatsoenlijk packagesysteem :)

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik raak er niet aan uit. Ik heb de packages voor RedHat 7.2 gebruikt (mijn versie) en later omdat die toch niet gingen die voor Redhat 7.3 (die even slecht gingen).

Ik heb nu met --force de packages van op de RH7.2 installatie cd teruggezet. Nu werkt het boeltje tenminste terug... Maar nu zit ik wel weer met die Apache waarin een exploit zit :(

RedHat vliegt hier buiten... Ik ga als ik wat meer tijd heb Debian eens proberen. Ik hoor niets dan of over Debian's package systeem.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom probeer je Apache niet eens zelf te compileren?

Verwijderd

mahi schreef op 27 augustus 2002 @ 01:17:
Ik heb nu met --force de packages van op de RH7.2 installatie cd teruggezet. Nu werkt het boeltje tenminste terug... Maar nu zit ik wel weer met die Apache waarin een exploit zit :(
Hum, er zijn toch updates voor die apache? Als je de updates voor 7.2 installeert ben je die exploit kwijt.
Ik neem aan dat de exploit zit in apache 1.3.23 (oid). De update zal dan nog steeds 1.3.23 zijn, maar met de patch voor de exploit. Dit kun je dan in de changelog van de rpm zien:
code:
1
rpm -qi --changelog apache | less

En ja, als je het allemaal te verwarrend vind kun je Debian proberen. Met hun apt-get doen ze meer aan hand-vasthouden en is het dus eenvoudiger om security updates te installeren. Maar als je in RedHat up2date gebruikt doe je in principe hetzelfde, het is een vergelijkbare tool voor security updates. Wat je nu doet is do-it-yourself en blijkbaar is dat net wat teveel voor je.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Apache zelf compileren? Daar begin ik pas aan als ik Linux goed onder knie heb. Gezien bovenstaande problemen is dat nog niet voor in kort :P

Up2date heb ik niet. Gezien de zeer beperkte schijfruimte van m'n router/webservertje heb ik gekozen om enkel het hoogst noodzakelijke te installeren. Up2date vereist een berg applicaties die ik voor de rest niet nodig heb. En er was me verzekerd dat updaten met rpm iets van niets was >:)

Ik heb dan nu eindelijk toch een Apache versie op die bak gekregen die de exploit niet langer heeft. Pfeew :)

Bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken die in deze thread heeft geantwoord! Ik ben weeral wat wijzer geworden!

Pagina: 1