Ik heb zelf al gezocht op K7S5A en heb 16 pagina's doorlopen maar kon niet het antwoord vinden. Het bordje heb ik een week geleden voor mijn broer aangegeschaft. Alles werkt naar behoren en hij loopt als een trein, behalve het opstarten. De computer bestaat dus uit de K7S5A moederbord met onboard lan. Verder een 20 Gig IBM schijf, een lite-on DVD en een Gainward geforce 2mx oh, en een XP1800 met 256MB SDRAM (compaq). De voeding is een 250 watt voeding die goed werkte in mijn eigen computer (zie onderaan). De harde schijf komt uit zijn vorige computer en werkte perfect. Bij het opstarten detecteert hij de schijf heel langzaam of niet. De DVD-rom wordt altijd wel gezien. Als de computer niet opstart en ik vervolgens op reset druk werkt hij vervolgens wel, maar start weer erg langzaam op. De bios dateert van april dit jaar en is dus vrij recent. Op de ECS-site stond nog geen andere bios. Iemand een oplossing...
Dat lijkt op een brakke harddisk.. Is het toevallig niet een exemplaar van de 60GXP serie?
Ennehm, als je hem nu niet laat autodetecten bij opstarten, maar éénmalig in je BIOS laat detecteren en vervolgens dat opslaat?
Het hoort in ieder geval niet... (en dat zeg ik als mede-K7S5A eigenaar.
)
Het hoort in ieder geval niet... (en dat zeg ik als mede-K7S5A eigenaar.
... en oranje! :P
Ik heb hem ook al als user in de bios ingesteld, en hem dus niet laten detecteren. Maar dan krijg ik precies hetzelfde verhaal. Ik kijk wel ff of ik ergens een andere schijf kan lenen, dan probeer ik die ff. Dat de schijf kapot is lijkt mij stug, in windows xp zelf als deze opgestart is werkt hij als een trein. Ik vind het ook maar raar, toch ff de bios flashen morgen, wie weet... en of het een 60gxp schijf is weet ik zo gauw niet....morgen meer erover, zal hem eerst toch maar flashen, vandaag toevallig een nieuwe officiele bios van ECS gevonden op hun site.
Bij de schijven van de IBM 60GXP serie is de uitvalpercentage relatief hoog. Dat komt mede door een nieuwe -schijnbaar onbeproevde- techniek in de leeskoppen.. Als je mazzel hebt, heb je nog garantie op die schijf, dan kun je hem inruilen 
Maar nog even dit om uit te sluiten dat het echt de harddisk is: heb je de harddisks enzo wel correct bekabeld en gejumperd? Al single, master, slave en cable select geprobeerd? Misschien een open deur: maar weet je ook dat de connectoren van zo'n 80pins ATA kabel elk op een specifieke plaats aangesloten moeten worden? (blauw op mobo, grijs op slave en zwart op master)
Maar nog even dit om uit te sluiten dat het echt de harddisk is: heb je de harddisks enzo wel correct bekabeld en gejumperd? Al single, master, slave en cable select geprobeerd? Misschien een open deur: maar weet je ook dat de connectoren van zo'n 80pins ATA kabel elk op een specifieke plaats aangesloten moeten worden? (blauw op mobo, grijs op slave en zwart op master)
Ik heb inderdaad de blauwe kant op het mobo zitten en het uiteinde op de schijf (de zwarte dus). Deze zit single en dus als master op de primaire IDE aangesloten. Daar ligt het niet aan, de DVD zit op de secundaire IDE poort, ook single en wordt wel direct gezien in het opstartscherm. Maar wat bedoel je met cable select..?
Da's een jumperinstelling wat handig is bij 80pins ATA kabels; de machtspositie van de harddisk wordt simpelweg bepaald aan de plaats waarop die is aangesloten (zwart of grijs dus). Met de jumper op Cable Select kun je de harddisk dus zoiezo van de master connector naar de slave connector en omgekeerd verplaatsen, zonder aan jumpers te klooien
Beetje disk en controller verhaal, dus move PMG -> OM
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Oke, weet ik dat ook weer. Nooit te oud om te leren.
Morgenavond laat ik het weten of het flashen van de bios zin heeft gehad, zoek ik gelijk het type van de harddisk op. Ik ga slapen, straks weer om 06.00 uur op
Verwijderd
Ik heb vele van deze mainbordjes verkocht. Het probleem welke jij beschrijft heb ik ook enkele keren gehad, het is niet te verklaren. Wisselen van mainbord of hdd geeft de oplossing. Het hoeft niet zo te zijn dat het mainbord verrot is of dat je harddisk de problemen geeft.
Oplossing? ruil je k7s5a om of breng hem anders onder garantie.
Oplossing? ruil je k7s5a om of breng hem anders onder garantie.
Ik zal eens contact opnemen met DIGIWORLD, daar komt het plankje vandaan, hoop dat ze een beetje meewerken...
Verwijderd
Op www.ocworkbench.com/ecs staat dat de K7S5A behoorlijk kieskeurig is qua PSU - de voeding dus.
Een noname 250watt kan tekortschieten.
komt die Enermax550W toch nog van pas, maar die prijs he
Een noname 250watt kan tekortschieten.
komt die Enermax550W toch nog van pas, maar die prijs he
Verwijderd
heb hier 3 van die bordjes
rev 1.0/1.1 (?)
allemaal op een 350 watt Powermax voeding
draaien heerlijk
rev 1.0/1.1 (?)
allemaal op een 350 watt Powermax voeding
draaien heerlijk
Nou, ik heb de bios geflashed naar de nieuwste op de site van ECS. Versie 020626L, het betreft de LAN versie. Maar geen verbetering en nog altijd dezelfde probs. Deze week nog een andere harddisk proberen en als dat ook niet werkt, dan toch maar ff bellen met Digiworld. Wat de voeding betreft, deze heb ik in mijn PC gehad met onderstaande configuratie. Daar had ik echt geen problemen mee. Nu zit er minder op aan gesloten dus moet dat ook werken lijkt mij.
Probeer eens een drive-test uit te voeren met ssandra bijvoorbeeld, als dat extreem laag uitvalt ligt het aan de drive.....
can you read my mind?
Pagina: 1