Welke NIC wordt gebruikt voor je internetverbinding?

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Weet iemand eigenlijk welke NIC Windows 98 gebruikt als internetverbinding wanneer er meerdere NICs in een PC zitten...

Hoe wordt bepaald welke verantwoordelijk is voor de internetverbinding?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Diegene met je kabel van je ADSL/kabelmodem in :z :+

Dat hangt van de default gateway af :)

Doe maar eens een route print.
Kijk naar de default gateway en kijk dan naar route tabel ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Predator schreef op 26 augustus 2002 @ 19:59:
You've got a point :)

Verwijderd

Predator schreef op 26 augustus 2002 @ 19:59:
Lijkt me duidelijk :)

• Cpt.Morgan
Ja dat snap ik.... maar hoe weet Win98 dat.... beide NICs hebben een IP adres, de ene een intern adres, de andere een extern adres.....

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Cpt.Morgan schreef op 26 augustus 2002 @ 20:16:
Ja dat snap ik.... maar hoe weet Win98 dat.... beide NICs hebben een IP adres, de ene een intern adres, de andere een extern adres.....

Zoals ik zei
Door de default gateway.

De default gateway is de router waar alles naar gestuurd wordt waar geen andere route voor is (dus ook alle internet adressen buiten diegene uit jouw subnet).
Afhankelijk van het subnet & ip dat je NIC heeft wordt dus de juiste NIC gekozen en het packet wordt naar de default gateway gestuurd (die het dan zelf weer verder stuurt.

• Cpt.Morgan
owkee.... dus als ik in een pc 2 NICs heb zitten, 1 tje naar internet en 1tje naar een andere PC, dan moet ik alleen voor die naar internet een gateway instellen, correct?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Cpt.Morgan schreef op 26 augustus 2002 @ 20:29:
owkee.... dus als ik in een pc 2 NICs heb zitten, 1 tje naar internet en 1tje naar een andere PC, dan moet ik alleen voor die naar internet een gateway instellen, correct?

Ja, maar die krijg je normaal van de DHCP server al :)

Tenzij je zelf een extern IP ingeeft.

• Cpt.Morgan
Yep.... zijn internetverbindingen van een universiteit, geen DHCP, alles zelf invoeren....

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Cpt.Morgan schreef op 26 augustus 2002 @ 20:36:
Yep.... zijn internetverbindingen van een universiteit, geen DHCP, alles zelf invoeren....

Dan moet je die indd zelf ingeven.

Gewoon bij het "default gateway" vakje bij de instellingen waar je ook ip & dns ingeeft :)

• Cpt.Morgan
Ja dat weet ik.... maar ik vroeg me dus af hoe het zat als er 2 NICs inzitten....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beide nics horen in een ander subnet te zitten ......

Het gateway ip adres is maar geldig op maar één van de subnetmasks .... dus kiest hij die kaart vaarvan het mask+iprange overeen komt.

Ik had het probleem in het begin .. zelfde subnet verdeeld over 2 kaarten .. gaat zich heel onvoorspelbaar gedragen dan. duurde ff voordat ik dat doorhad

Iperf

• Jimbolino
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

en als je nu 2 dezelfde nics hebt in hetzelfde subnet met dezelfde default gw ?

gewoon nieuwschierig, nfi

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tja ..... je bent geil en je ziet een geile tweeling lopen maar je mag er maar een neuken .. wat doe je dan ?

Iperf

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Jimbolino schreef op 27 augustus 2002 @ 00:13:
en als je nu 2 dezelfde nics hebt in hetzelfde subnet met dezelfde default gw ?

gewoon nieuwschierig, nfi

Als die routes ook dezelfde metriek hebben, dan kiest windows er 1.
Ik dacht dat ie de eerst toegevoegde neemt of zo.
Dat is niet strict gedefinieerd.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

fish schreef op 27 augustus 2002 @ 00:16:
Tja ..... je bent geil en je ziet een geile tweeling lopen maar je mag er maar een neuken .. wat doe je dan ?
dan neem je ze omste beurt :)

blup

• Cpt.Morgan
fish schreef op 26 augustus 2002 @ 22:54:
Beide nics horen in een ander subnet te zitten ......

Het gateway ip adres is maar geldig op maar één van de subnetmasks .... dus kiest hij die kaart vaarvan het mask+iprange overeen komt.

Ik had het probleem in het begin .. zelfde subnet verdeeld over 2 kaarten .. gaat zich heel onvoorspelbaar gedragen dan. duurde ff voordat ik dat doorhad
Ik snap het... maar het is dus belangrijk maar aan 1 van de twee NICs een gateway te koppelen.... En dat is wat ik niet wist....

Is het trouwens ook mogelijk meerdere internetverbindingen op 1 pc te gebruiken (en dus te 'kiezen' welke je deze keer gebruikt?, of ze te bundelen?)

Ik bedoel dus niet 2 inbelverbindingen, maar 2 LAN verbindingen...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je mag hem best aan 2 gateways koppelen . hij gebruikt er toch maar één (degene die jij aanwijst) zover ik weet ..

Maar daar moet je zelf mee knoeien want ik heb het thuis wel es geprobeert maar dat was me niet gelukt.
Is het trouwens ook mogelijk meerdere internetverbindingen op 1 pc te gebruiken (en dus te 'kiezen' welke je deze keer gebruikt?, of ze te bundelen?)
1) ik zou geen "gemakkelijke" manier weten
2) trunking ! .......ander draadje .. :) zoek ff door de topics deze komt regelmatig voor

btw. lan verbinding of inbel maakt geen moer uit het blijft een verbinding die hetzelfde protocol gebruikt .. ongeacht waarmee je die verbinding maakt
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

dan neem je ze omste beurt
zoiets deed mijn windows nou ook .... onvoorspelbaar ..... :)

Iperf

• I_stealth_I
  • Laatst online: 13:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Van alle insteekkaarten word bij eigenschappen de positie aangegeven over in welk PCI slot welke kaart te vinden is. van onder naar boven. Bij mij is bijv. mijn videokaart aanwezig op position 6.

Win2k, XP en Linux zijn toch wel ff wat duidelijker met het aangeven van welke instellingen bij welke kaart horen :z

Maar even om even duidelijk op je vraag te reageren, win9x/mil is daar dus heel vaag in. Heb het aan de lijve ondervonden. Die netwerkomgeving van win9x/Mil is gewoon een rommeltje. Winipcfg kan je zeker helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door I_stealth_I op 27-08-2002 21:02 . Reden: /me-aanduiding voor winMe vind Parse niet leuk :) ]

/dev/null

• Cpt.Morgan
Waar reageerde je precies op? Op de oorspronkelijke vraag (is inmiddels beantwoord), of op de tweede vraag (over het combineren van internetverbindingen)?

• Cpt.Morgan
fish schreef op 27 augustus 2002 @ 20:43:
2) trunking ! .......ander draadje .. :) zoek ff door de topics deze komt regelmatig voor
Heb net ff wat draadjes over trunking zitten lezen, maar dat bedoel ik niet... Bij trunking combineer je meerdere NICs tot een enkele internetverbinding (met meestal ook 1 IP adres), waarbij al die NICs in een enkele switch moeten zitten...

Mijn situatie is: Ik heb hier 2 interverbindingen liggen (met elk een eigen gateway en een bijbehorend IP adres)... Ik vroeg me dus af of ik die op 1 PC kon gebruiken, door telkens een van de verbindingen te selecteren of (nog liever) ze te combineren....

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cpt.Morgan schreef op 27 augustus 2002 @ 23:06:
[...]

Heb net ff wat draadjes over trunking zitten lezen, maar dat bedoel ik niet... Bij trunking combineer je meerdere NICs tot een enkele internetverbinding (met meestal ook 1 IP adres), waarbij al die NICs in een enkele switch moeten zitten...

Mijn situatie is: Ik heb hier 2 interverbindingen liggen (met elk een eigen gateway en een bijbehorend IP adres)... Ik vroeg me dus af of ik die op 1 PC kon gebruiken, door telkens een van de verbindingen te selecteren of (nog liever) ze te combineren....
ik weet het niet ..... denk het eigenlijk niet

Ja ik heb ook liever seks met beide tweelingen tegelijk :)

Iperf

• Cpt.Morgan
fish schreef op 27 augustus 2002 @ 23:14:
[...]
ik weet het niet ..... denk het eigenlijk niet
Daar was ik ook bang voor, maar misschien dat iemand een gouden tip heeft...
Ja ik heb ook liever seks met beide tweelingen tegelijk :)
Beide tweelingen... dat zijn er 4 in totaal.... woei!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:10
Cpt.Morgan schreef op 26 augustus 2002 @ 20:29:
die naar inet staat toch op dhcp / daar heb je de gegevens van je provider ingesteld ???

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:10
Eerst de een en dan zeggen dat je je tweeling broer stuurt :-) was toch niet zo moeilijk :-)
Pagina: 1