Verschil tussen System Bus en System Clock

Pagina: 1
Acties:

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen System Bus en System Clock, ik dacht dat de P4 een FSB van 533 had, en dacht dat dit de System Clock was. Nu zie ik op dit fototje das dit echter de System Bus blijkt te zijn die op 533 loopt. Is dit mss voor het geheugen of zo ?

Ik toen ook eens bij mij gekeken sys bus 276, sys clock 138 (FSB 138)

de nieuwe AMD's met FSB 266 en 333, is dit dan Sys clock of sys bus ?
weet er soms iemand of deze nieuwe ook op mn 7VRXP nog gaan ? (rev 1.1)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

System Clock is inderdaad gelijk aan de FSB: het aantal kloktikken per seconde. System Bus is de snelheid van de bus tussen de processor en de chipset, het is afhankelijk van onder andere de FSB. De P4 heeft een Quadpumped System Bus: er worden 4 datablokjes per kloktik verzonden, de snelheid is dan theoretisch 533MHz (133 x 4). De Athlon heeft een DDR System Bus: Double Data Rate staat voor 2 datablokjes per kloktik, de theoretische snelheid is dan, je raadt het al, 266MHz :)

De nieuwe AMD's met FSB@266 en 333 lopen in de praktijk gewoon op een FSB van 133MHz resp 166MHz, maar dankzij DDR hebben ze een theoretische FSB snelheid van 266MHz resp 333MHz. De Gigabyte GA-7VRXP is voorzien van de KT333 chipset, die onofficieel een CPU FSB van 166MHz ondersteunt, maar officieel een geheugen FSB van 166MHz ondersteunt. Met de juiste BIOS update moet je wel de AMD Barton (met een FSB van 166MHz) erop kunnen draaien :Y)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Een system bus is iets wat draait met een snelheid aangegeven door de system clock (je wilt dus appels met schapen vergelijken :+ ). In het geval van de P4 is de systeemclock 100 of 133Mhz, de systeembus draait dus ook met 100 of 133Mhz (is 400 en 533'MHz' Quadpumped). Bij een AMD loopt de bus ook met en snelheid van 133MHz (is 266'MHz' DDR, DoubleDataRate). Duidelijk? Oh, ik heb met opzet 'MHz' tussen aanhalingstekens gezet in het geval van Quadpumped en DDR omdat in beide gevallen de bus gewoon op 133MHz draait en helemaal niet op 533 of 266).

Overigens hebben PC's verschillende system clocks, de standaard PCI bus en de AGP poort lopen b.v. op andere snelheden (resp. 33MHz en 66MHz) en al deze snelheden komen voort uit meervouden van de basisfrequentie gegenereerd door een kristal: ik meen 14,318MHz.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
thx voor replies :)