3310 laten bellen via datakabelaansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Ik wil mijn oude 3310 gebruiken om mbv. een bewegingsmelder en een microcontroller een soort alarm te maken. Ik wil gewoon geluid zenden wat door de microfoonaansluiting binnenkomt. Nu wil ik dus verschillende nummers opslaan in de microcontroller, maar wat voor AT commando's moet ik dan precies gebruiken?

Ik heb wel wat lijstjes gevonden, maar ik weet niet echt hoe het werkt... :(

Ik heb het volgende gevonden:

• ATA: Answer command (moet ik dan ASCII ATA zenden om de telefoon op te nemem?!?)
• ATD: Dial command (Hoe selecteer ik het nummer, zet ik dit er gewoon achter?)
• ATH: Hangup command, dit zal ik wel moeten sturen als ik op wil hangen...

Is de verbinding met de nokia gewoon RS-232 (maar dan op 0 en 3,3V)? En wat is de snelheid? 19200, 8 data, 1 stop, geen pariteit? Ik heb wel de aansluitingen gevonden op de 3310, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://gsm-technology.com/g/for_unlockers/pinout/noki3310_big.jpg

Verwijderd

ATH is inderdaad gewoon om op te hangen.
Achter ATD zet je inderdaad gewoon het telefoonnummer, zonder spatie of iets dergelijks ertussen.

Ik vraag me alleen af of je gsm dan een dataverbinding opbouwt of een spraakverbinding... dat zou je 's moeten proberen.

• Benadski
Bedankt! :)

En dat alles wordt 8 bit ASCII verzonden (Dus A = 65 = 0100 0001)?

Met 1 stopbit erachter?

En op welke snelheid? Ik vind 9600 of 19200, ik wil het niet fout doen en de telefoon beschadigen... Wat is de juiste snelheid?

Als het af is post ik alles wel hier of in Casemodding & Elektronica, zodat jullie er ook iets mee kunnen doen...

Misschien is het wel mogelijk dingen op afstand te besturen... Dingen in je huis besturen als je op vakantie bent of vanaf je mobiel je auto starten als je wilt patsen... >:) *(idee)*

Geef ook andere leuke ideeen, misschien kan ik helpen met de hardware...

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
9600 is de goede snelheid.

Laat het me weten als het je lukt, dit vind ik wel heel gaaf (vooral die auto >:))

• Benadski
Afbeeldingslocatie: http://www.nomad.ee/micros/mbusfbus.gif

Zou ik een deel van bovenstaand schema kunnen gebruiken om data te verzenden/ontvangen met de 3310???

Ik kan de aansturende controller waarschijnlijk direct op de telefoon aansluiten wanneer ik deze op 3V laat lopen, maar moet ik dan dat stukje met die fet, diode en weerstanden er nog tussen laten? Wat voor functie heeft dat???

Waarom zit de TX van de nokia aan de RXout van de MAX3232, volgens mij klopt dit schema dus niet echt... :( Wie kan me helpen?

edit:

Ik heb ook nog een ander schema gevonden, hier zit de mbus aan de TX... Welke is nou goed? :? Zo te zien is er geen FET nodig dus...
Afbeeldingslocatie: http://www.telekomunikacije.co.yu/download/cables_nokia/m22.gif

• Benadski
Nog niemand iets met een nokia gedaan?!? :?

Had wel meer van jullie verwacht... :P

Ik moet nog weten: MBUS aan de Rx van de nokia, of aan de Tx???
Is het direkt aan te sluiten aan de UART van een 2313-4 (lowpower, op 3V dus.)???
Wat zijn jullie ideeen wat betreft mobiele telefoons inbouwen?!?

edit:

Moet ik MBUS of FBUS gebruiken voor de telefoon aan te kunnen sturen?!?

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Blijkbaar ben jij dus één van de eerste. :p Dat wil zeggen: alles posten!
Je bent trouwens goed bezig ;)

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:16
er was wel eens iemand die had zn 3310 aan een data kabel gehangen en dan kon jem smsen en dat kwam dan in zin sig te staan.. weet ff niet meer wie :/

! t was Delphi
misch kan hij je helpen

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
hier heb je een lijstje met AT commando's voor je gsm: http://www.pickaxe.demon.co.uk/psion/at-gsm.htm .
Die kan je gewoon met hyperterminal (oid) naar je gsm sturen als je die met een datakabel hebt verbonden met je pc.

• Benadski
Ik heb gevonden hoe ik een bericht moet sturen denk ik:

Ik heb er stippen bij gezet. Ik denk dat ik de commando's na de groene stippen moet typen en dat ik terugkrijg wat achter rood staat, is dat juist?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~will1362/at-nok.jpg

Oja, ik kan een voice call doen door ATD$; te zenden ($ = nummer, ; = voice call).
Een voice call is toch gewoon een praatverbinding, dus via de microfoon?!?

Wel simpel allemaal zo te zien... Maar moet ik alles nog initialiseren voordat ik ATD$; stuur of staat íe dan gewoon op standaard?

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Heb m'n twijfels over dataverzending/ontvangst met 'n 3310.. Er zit nl geen modem in en bij mijn weten wordt 'softmodem' ook niet ondersteund.

• Benadski
Modemfuntionaliteit is toch anders als berichten en spraak? Ik kan toch gewoon een smsje sturen met commando's of een statusreport? En een spraakverbinding tot stand brengen moet toch wel lukken?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Benadski schreef op 28 augustus 2002 @ 02:59:
Ik heb gevonden hoe ik een bericht moet sturen denk ik:

Ik heb er stippen bij gezet. Ik denk dat ik de commando's na de groene stippen moet typen en dat ik terugkrijg wat achter rood staat, is dat juist?

[afbeelding]

Oja, ik kan een voice call doen door ATD$; te zenden ($ = nummer, ; = voice call).
Een voice call is toch gewoon een praatverbinding, dus via de microfoon?!?

Wel simpel allemaal zo te zien... Maar moet ik alles nog initialiseren voordat ik ATD$; stuur of staat íe dan gewoon op standaard?
in wat voor progsel/commando stuur je dit?
telnet niet lijkt me?

• Benadski
Een of andere terminal emulator ofzoiets dacht ik... Gewoon bytes naar je compoort sturen?!? Ja toch? :?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Benadski schreef op 28 augustus 2002 @ 16:35:
Een of andere terminal emulator ofzoiets dacht ik... Gewoon bytes naar je compoort sturen?!? Ja toch? :?
Je hebt het nog niet geprobeerd?

• Benadski
Nee, ik vraag het liever eerst ff voordat ik mijn telefoon flasht ofzow, ff weten welke commando's goed zijn... ja het lijkt me simpel, te simpel eigenlijk. Vooral nu ik geen schema meer nodig heb... (en ik heb nog niet aan m'n telefoon gesoldeerd)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
Je kan gewoon met hyperterminal gegevens sturen/ophalen van je mobiele foon. En flashen oid zal ook nog niet zo makkelijk gaan, want het zijn gewoon standaard commando's die je er heen stuurt (mits je niet weet waar je mee bezig bent natuurlijk :) )

• Benadski
Iemand die ff kan checken of ik die SMS code van hierboven goed heb begrepen?!?

EDIT:

Vorige page dus als je'em op 10 per page hebt staan...

• Benadski
KICK! :)
Pagina: 1