[PHP] dir create & userid probs

Pagina: 1
Acties:

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 14:05

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
ik probeer met een php script een directory aan te maken. Dat gaat prima. Nu wil ik daarna in die dir sub-dirs aanmaken, en dan heb ik op sommige servers stront aan de knikker en met andere gaat het prima.

Directory 'test2' is aangemaakt door php. Als ik daarna in deze dir een sub-dir probeer aan te maken, krijg ik deze foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
getmyuid:822
getmygid:60043

Warning: SAFE MODE Restriction in effect.
The script whose uid is 822 is not allowed to access
/opt/guide/www.nl/HTML/test/test2 owned by uid 99
in /opt/guide/www.nl/HTML/test/NONAME1.PHP on line 18

Deze server draait niet in safemode.... Klaarblijkelijk draait apache met uid 99 en php met 822.

Heb al van alles geprobeerd nav. GoT & php.net, maar ik krijg het op geen enkele manier voor elkaar.

Ik kan helaas geen instellingen wijzigen op deze server, dus wat ik wil weten is of dit uberhaupt kan wat ik wil? Ik kan op deze server trouwens nix draaien als root, dus dat is geen optie.... :'(

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

oei, das een vervelend gedoe.
Een aangemaakte dir komt natuurlijk op naam van de apache-user (met userid 99 idd in dit geval)
Jouw userid is 822 en jij bent de uitvoerder van het script.
Er zijn wel een paar heeele vieze manieren om het op te lossen denk ik, de makkelijkste:
Laat je php-script zichzelf kopieren (naar die nieuwe dir), dan is ineens user 99 de eigenaar (van de kopie) en kan je prima nieuwe dirs maken in dirs van user 99.

Let wel, bovenstaande manier is behoorlijk foutgevoelig en een workaround, geen oplossing :)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
klinkt als een goed begin... :)

en mag user 822 er dan vervolgens wel in lezen/schrijven of moet ik daar dan weer dezelfde 'ranzige' oplossing op los laten?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Willem2 schreef op 26 augustus 2002 @ 18:04:
klinkt als een goed begin... :)

en mag user 822 er dan vervolgens wel in lezen/schrijven of moet ik daar dan weer dezelfde 'ranzige' oplossing op los laten?

Via de shell/ftp wel...
Maar met php waarsch dezelfde oplossing.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
is een van de regen in de drup oplossing... als ik php zichzelf laat kopieren, kan hij wel weer schrijven in die dir, maar ik kan vervolgens geen oude files meer includen omdat dat weer een andere userid heeft... :) ff zerder zoeken dus...