[el] Verschil tussen trafo en voeding van PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Wat is nou het verschil tussen een transformator die van 220V 12V maakt die met koperen dikke spoelen werkt en een voeding van een PC?

In de voeding van een PC zie ik niet van zulke dikke spoelen..

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Het verschil tussen een transformator en een voeding is appels met peren vergelijken, een transformator dient puur om een voltage te verhogen/te verlagen.

Een voeding maakt (in de PC) van 220 wissel een +/-12V en +/-5 V gelijkspanning.
Dit is dan een geschakelde voeding, een technisch verhaal, maar je kunt deze twee gewoon niet vergelijken. ;)

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

hij wil denk ik van dat irri herri af en er een trafo inlassen

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 18:52:
hij wil denk ik van dat irri herri af en er een trafo inlassen
Herrie? Voeding? Verklaar! Het enige wat namelijk 'herrie' maakt is de fan van de voeding, de voeding zelf niet.

Verwijderd

De 220 volt uit een stopcontact is wisselspanning (zal niet uitleggen wat dat precies inhoud). Een trafo kan deze wisselspanning omzetten in een ander voltage maar het blijft wisselspanning als deze uit de trafo komt. In jou computer zit een trafo die dus de spanning omlaag brengt, deze spanning word gelijkgericht en afgevlakt (en de ruis word eruitgefilterd, etc, etc.).
De rede dat ze in o.a. pc's geschakelde voedingen (komt eigelijk op het principe neer wat ik hier boven vertelde alleen het is veel ingewikkelder) gebruiken is het kostenplaatje en de ruimte. Geschakelde voedingen zijn stukken kleiner in omvang en goedkoper omdat er minder duure onderdelen op hoeven. Het principe van een geschakelde voeding is wel 20 x zo ingewikkeld, er komt heel veel bij kijken maar dan heb je ook een goeie voeding.

Verwijderd

Rattlehead schreef op 26 augustus 2002 @ 18:05:
Dit is dan een geschakelde voeding, een technisch verhaal, maar je kunt deze twee gewoon niet vergelijken. ;)
Juist wel.. dat heb je net gedaan.

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

Nee dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel dat je een trafo niet zondermeer met een voeding kunt vergelijken omdat een trafo een onderdeel van een voeding is (meestal)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
oooowww, das mooi, dus ik kan gewoon een PC voeding gaan gebruiken van 230W voor mijn drive-in om lekker mijn zwaailamp en andere 12V apparatuur (fans, lampjes e.d.) te voeden...

Ik wist wel dat het met een PC voeding kon, maar wilde gewoon ff het verschil weten..

maar waarom zit er dan in bijv een radio toch een trafo en geen geschakelde voeding?

Verwijderd

Transformator:
- 2 of meer spoelen op een kern (meestal metalen lamellen)
- werkt alleen met wisselspanningen
- spanningen worden vergroot/verkleint afhankelijk van de windingsverhoudingen
- galvanische gescheiden voor extra veiligheid
- groot ding

Geschakelde-voeding:
- met wat electronica wordt de wisselspanning verkloot naar gewenste-spanningen
- niet-galvanisch gescheiden, minder veilig
- compact
- zoemend wisselspanninggeluid (50Hz zoem)

Waarom is de pc-voeding geschakeld?

Als je pc met transformator wilt voeden...
Heb je grote verliezen bij het stabilizeren, zeker bij pc-spanningen met enorme stromen. vb. spanningsval 3V over stabilisator bij 50A, dat betekent 8V in en 5V uit. Dat is dan 3*50=150W overbodig warmte dat in een koelvin met stoppen. Maar er zijn nog andere spanningen en stromen... Dan heb je duizend Watt transfo nodig om misschien 300 Watt te halen?
Pagina: 1