Hoge piep toon uit TFT monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung 151s TFT monitor waar een hoge pieptoon uitkomt als ik de brightness lager instel dan 57.
Het is me pas opgevallen, ik weet dus niet zeker of het al eerder zo was. Ik heb vanaf het begin het de brightness en het contrast op 50/50 gezet omdat het anders allemaal te fel was voor mijn ogen.

Via de search kan ik niets vinden. Ik heb geprobeerd met de refresh rates van mijn videokaart te spelen en een ook andere videokaart geprobeerd maar de piep toon blijft.
Alleen als de brightness hoger instel dan 57 is het weg. Dus bij waarden tussen 0-56 geeft de monitor een hoge piep toon en bij waarden tussen 57-100 is er niks aan de hand.

Ikzelf denk iig dat het de invertor is van de backlight van de monitor. Misschien mensen die ervaring hebben met CCFL's (invertors) er wat meer van weten of nog beter mensen die ook een TFT monitor hebben.

Maar wat ik wil weten is of dit normaal is of dat mijn monitor langzaam aan het dood gaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 09:26
weet niet ik heb altijd een lage pieptoon gehad die op opmerkelijke momenten voorkwam..... na anderhalf jaar nog steeds niks .... misschien is er een mug ingevlogen ofzo >=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

wellicht dat ie invertor het niet helemaal aankan. kzou er wel mee terug gaan naar de winkel.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een crt is het iets dat los zt bij de spanningsboog en kan dat meestal gen kwaad, maar bij een tft heb ik dar nog nooit van ghoord mee terug zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

(jarig!)
maybe de voeding??? zal ookwel geschakeld zijn...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:09
de dimmer misschien :?

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot zover bedankt voor alle reacties.

Is er helemaal niemand die een vergelijkbaar probleem heeft??
Dit is wat ikzelf in de tussen tijd verder nog heb geprobeerd:
1) Alle mogelijke interferentie/storings bronnen verwijderd, gewoon toetsenbord plus muis ipv draadloos geval, speakers, halogeenlamp etc.
2) Monitor en pc wel direct maar op apparte stopcontacten aangesloten (230V gemeten)
3) Nieuwe 15 pin d-sub vga kabel aangeschaft met vergulde aansluitingen en feriet coils aan uiteinden (60 euro) :(
4) Op de tweede aansluiting van de matrox dual head aangesloten
5) Alle mogelijke combinaties geprobeerd van matrox, leadtek en asus GF2 videokaart en mobo combos, daarbij steeds verse install van de drivers incl. die van de monitor zelf. Hier steeds alle instellingen als refresh rates, resoluties en kleuren geprobeerd (dit heeft heel veel tijd gekost, leve ghost, anders was het hellemaal een ramp geweest)
6) Samsung gemaild, maar nog steeds geen reactie :(

Niks (!!) heeft geholpen, het maakt niet uit wat je aan de andere instellingen verandert, alleen de brightness veranderen geeft de piep toon. Inmiddels weer originele configuratie met wel de allernieuwste drivers van alle componenten.
Nu is het in een week iets erger geworden, nu ligt de grens al weer bij een waarde van 59 ipv 57 vorige week.
Nog iets nieuws ontdekt, hoe langer de monotir aan heeft gestaan hoe harder de pieptoon.

De monitor is nog geen drie maanden oud, altijd heel voorzichtig geweest, perfecte staat, moet er niet aan denken om dan zo'n stoffige gerepareede vervanger te krijgen die ergens anders al een hele tijd is mishandeld door weet ik veel wat voor een vaag figuur.
Pagina: 1