Bereid je voor op een lang verhaal, maar hulp is écht gewenst...
Installation from HELL!!!
Ik heb voor een goede vriend van mij geholpen met het upgraden van zijn systeem.
Hij had een PII233, een oud mobo, 32mb ram 17”, atx kastje, tnt2 riva en 3,2gig hd.
Een upgrade was wel nodig
Besloten is om een: Asus cusl2 mobo, 128mb pc133 en een PIII700E FCPGA te halen. Aldus geschiedde.
Heb ik eergisteren het mobo in de behuizing geschroefd (let op: 18.00 uur) (na de proc en ram gemonteerd te hebben natuurlijk), alles aangesloten (led- powerswitch enz -stekkertjes, voeding, cd-rom, hd, jekentetwel. Eerste boot -> altijd spannend
. Wat denk je..? hij werkt! Althans, dat dacht ik... ff de HD (NTFS) geformatteerd, en win2k install gedraaid. Hier begint de ellende: Bij het kopiëren van de files in de setup geeft ‘ie steeds ‘kan *.dll of *.cab niet kopiëren, druk enter om het opnieuw te proberen of f3 om setup af te sluiten’. Eerst natuurlijk opnieuw proberen, pakt ‘ie ‘m, iets later weer hetzelfde schermpje. Nu lukt het niet met opnieuw proberen na 100x enter, dan maar bestand overslaan... dit gebeurt dus meerdere keren tijdens het kopiëren van de bestanden. Soms pakt ‘ie ‘m wel, soms niet. Vlak voor het einde van het kopiëren geeft de setup een ‘stop’-scherm. Overneiuw proberen dus dat installeren... na een keer of 10 hetzelfde gezeik, krab ik mij achter de oren en denk: dat kan best ’s aan die (verouderde) CD-rom liggen... Ik dus naar m’n eigen huis om m’n 16x40x DVD-rom van Pioneer te halen... Die ff erop pleuren en het zal vast wel lukken! Niet dus, zelfde verhaal... Wel kom ik iets verder, de bestanden kunnen (met uitzondering van een enkele) gekopieerd worden, en de computer reboot ‘om je door de rest van de setup heen te loodsen’. Het begint hoopvol, maar telkens op een moment krijg ik weer een ‘stop’-scherm. (vaak weer geprobeerd, telkens weer gezeik). Het is nu inmiddels 7.00 uur ’s ochtends, niemand zegt dat ik geen doorzetter ben :)! Tijd om te gaan slapen...
Gisteren heeft die vriend van mij (ik zal ‘m voor het gemak ‘Theo’ noemen
) een nieuwe HD gekocht (die toch in de upgrade-planning stond), omdat wij in de stellige overtuiging waren dat het dan aan de (verouderde) HD moest liggen. Het werd een maxtor 7200rpm 20gig. Theo is net als ik, kan als ‘ie in een winkel staat z’n handen niet thuishouden, en komt dus thuis met een Cordless Desktop Pro, een WebCam (hij heeft Chello), een nieuwe CD-rom (asus 50x) en dus de nieuwe HD. Met volle moed ga ik weer langs en tot mijn verrassing hebben Theo en Nina (zijn vriendin) een slof sigaretten voor mij gekocht omdat ik zo ‘help’ (ik voel mij een beetje schuldig omdat ik het geheel niet aan de praat heb gekregen, maar daar gaat vandaag verandering in komen, toch..?). Alles ingebouwd, ready to go! (16.00 uur) Ff formatteren bij install (NTFS weer) en de setup draaien. Ik geloof heilig in het slagen van deze missie! -> BOEM, wordt ik zo weer uit die waan geslagen
weer problemen met het kopiëren van sommige bestandjes...
Hoe kan dit..? Alles wat draait is nieuw: Mobo, cdrom, proc, ram, hd en zelfs de IDE-kabeltjes... Alles is zéker goed aangesloten, geen twijfel over mogelijk. Dan toch misschien het cd-tje..? De vraag was al eerder gerezen, maar ik had toch écht 3 dagen eerder zelf dezelfde CD succesvol gebruikt... Toch maar wat anders proberen (het móét de cd wel zijn toch..?) Eerst maar ’s ff de HD in fat32 formatteren. -> gedaan. Toch nog ’s win2k proberen..? OK, wordt natuurlijk weer niks. Ik toch een beetje blij omdat ik nu toch wel zeker weet dat het cd-tje gewoon gaar is. Nina heeft ondertussen een heerlijk maal voor mij bereid en ik voel mij alleen maar schuldiger dat ik het systeem niet aan de praat krijg, maar met win98 moét het lukken!
Zo gezegd, zo gedaan -> win95 install gedraaid (95 ja, we hadden win95 normaal, en win98 upgrade). Begint hoopvol, en waar zou ik mij zorgen over maken..!? SJIT !!! weer problemen met de install...... Bestandejn kopieren -> kan *.dll niet vinden...? WHAAAT!?!?! Denk ik, en ga door met de installatie. En warempel (jaja, dat woord bestaat nog!) het lukt om de setup te voltooien! Wel een hoop foutmeldingen omdat een hele hoop dll-len niet gevonden kan worden, maar ik heb hoop, want nu kan de upgrade van 98 gewoon gedraaid worden en dan kopieert de comp gewoon de nieuwe dll-len in de systeem map. De win 98 upgrade-cd er in. Het begint wederom hoopvol en ik denk: ‘computers moeten gezeik geven, dat hoort nou eenmaal, maar het houdt toch gewoon een keer op..? Er is toch een reden waarom ik geen Compaq heb..?’. Wel godverdomme, WEER gezeik! Het houdt gewoon niet op, maar IK OOK NIET, gewoon door blijven knallen en opnieuw proberen! Wel 10 keer
Hij lijkt steeds iets verder te komen met de installatie maar loopt uiteindelijk steeds vast op “controleren van systeem hardware dingen ofsow” het ‘ik-ben-wel-bezig-icoontje’ beweegt wel, maar er is geen vordering (en ik heb écht lang gewacht!). Linksonderin het scherm staat dat als er lange tijd niets gebeurt je de computer uit-aan moet zetten. Dat doe ik dus ook steeds maar hij blijft toch steeds weer op dit punt hangen. Het is nu weer 01.00 uur en het lukt gewoon NIET !
Ik bel dus een vriend van mij (een jongen die 1,5 jaar op de helpdesk van Gateway heeft gezeten, en nu z’n microsoft-netwerk-engeneer-certificaat heeft gehaald en bezig is met een cisco diploma) die dus veel verstand van troubleshooten heeft. Die zegt mij dat het aan de hardware moet liggen. Of de Proc, of het mem of het mobo. De proc kunnen we niet testen omdat ik een slot1 mobo heb, Ram wel: dat hebben we dus gedaan het ram werkte perfect. Nu denken we dus dat het het moederbord is; namelijk dat de IDE interfaces kapot zijn zodat ze corrupte data doorgeven.
Vandaag ging Theo dus naar die zaak toe waar het mobo vandaan komt, die kerel dus lacherig: Moederbord..? kan niet! Zij bellen mij op (Theo en Nina die in de winkel staan) en ik zeg: geef mij die kerel maar ’s even. Ik leg die vent uit wat wij allemaal al hebben geprobeerd en het eerste wat hij zegt is:
Kerel(lacherig): ‘wat moet je met windows 2000..?’...
Ik: Wel What the F*ck, wat maakt dát nou uit, het installeren loopt gewoon steeds mis, ik denk dat het het mobo is.
Kerel: echt niet!
Ik: Wat zou het dan anders kunnen zijn..?
Kerel: weet ik niet.
Ik: Installeerd U dan ’s windows, dan zult u zien dat het niet lukt!
Kerel: Dat kost 100,-
Ik WHAAAT..? Wat is DIT nou voor een service, het systeem dat bij U vandaan komt werkt niet!
Kerel(lacherig): Zal ik dan ’s bewijzen dat het moederbord werkt?
Ik: Graag!
Vandaag dus steeds gebeld (hij had gezegd dat hij het in een kwartiertje geklaard zou hebben, maar erop wachten kon niet) maar hij zegt steeds druk te zijn...
Mijn vraag: Denken jullie inderdaad dat het aan het moederbord ligt..? Zoniet, wat dan wel..?
Bij vorbaat dank voor het lezen van het stuk tekst en ik hoop dat iemand weet wat het kan zijn.
Installation from HELL!!!
Ik heb voor een goede vriend van mij geholpen met het upgraden van zijn systeem.
Hij had een PII233, een oud mobo, 32mb ram 17”, atx kastje, tnt2 riva en 3,2gig hd.
Een upgrade was wel nodig
Heb ik eergisteren het mobo in de behuizing geschroefd (let op: 18.00 uur) (na de proc en ram gemonteerd te hebben natuurlijk), alles aangesloten (led- powerswitch enz -stekkertjes, voeding, cd-rom, hd, jekentetwel. Eerste boot -> altijd spannend
Gisteren heeft die vriend van mij (ik zal ‘m voor het gemak ‘Theo’ noemen
Zo gezegd, zo gedaan -> win95 install gedraaid (95 ja, we hadden win95 normaal, en win98 upgrade). Begint hoopvol, en waar zou ik mij zorgen over maken..!? SJIT !!! weer problemen met de install...... Bestandejn kopieren -> kan *.dll niet vinden...? WHAAAT!?!?! Denk ik, en ga door met de installatie. En warempel (jaja, dat woord bestaat nog!) het lukt om de setup te voltooien! Wel een hoop foutmeldingen omdat een hele hoop dll-len niet gevonden kan worden, maar ik heb hoop, want nu kan de upgrade van 98 gewoon gedraaid worden en dan kopieert de comp gewoon de nieuwe dll-len in de systeem map. De win 98 upgrade-cd er in. Het begint wederom hoopvol en ik denk: ‘computers moeten gezeik geven, dat hoort nou eenmaal, maar het houdt toch gewoon een keer op..? Er is toch een reden waarom ik geen Compaq heb..?’. Wel godverdomme, WEER gezeik! Het houdt gewoon niet op, maar IK OOK NIET, gewoon door blijven knallen en opnieuw proberen! Wel 10 keer
Ik bel dus een vriend van mij (een jongen die 1,5 jaar op de helpdesk van Gateway heeft gezeten, en nu z’n microsoft-netwerk-engeneer-certificaat heeft gehaald en bezig is met een cisco diploma) die dus veel verstand van troubleshooten heeft. Die zegt mij dat het aan de hardware moet liggen. Of de Proc, of het mem of het mobo. De proc kunnen we niet testen omdat ik een slot1 mobo heb, Ram wel: dat hebben we dus gedaan het ram werkte perfect. Nu denken we dus dat het het moederbord is; namelijk dat de IDE interfaces kapot zijn zodat ze corrupte data doorgeven.
Vandaag ging Theo dus naar die zaak toe waar het mobo vandaan komt, die kerel dus lacherig: Moederbord..? kan niet! Zij bellen mij op (Theo en Nina die in de winkel staan) en ik zeg: geef mij die kerel maar ’s even. Ik leg die vent uit wat wij allemaal al hebben geprobeerd en het eerste wat hij zegt is:
Kerel(lacherig): ‘wat moet je met windows 2000..?’...
Ik: Wel What the F*ck, wat maakt dát nou uit, het installeren loopt gewoon steeds mis, ik denk dat het het mobo is.
Kerel: echt niet!
Ik: Wat zou het dan anders kunnen zijn..?
Kerel: weet ik niet.
Ik: Installeerd U dan ’s windows, dan zult u zien dat het niet lukt!
Kerel: Dat kost 100,-
Ik WHAAAT..? Wat is DIT nou voor een service, het systeem dat bij U vandaan komt werkt niet!
Kerel(lacherig): Zal ik dan ’s bewijzen dat het moederbord werkt?
Ik: Graag!
Vandaag dus steeds gebeld (hij had gezegd dat hij het in een kwartiertje geklaard zou hebben, maar erop wachten kon niet) maar hij zegt steeds druk te zijn...
Mijn vraag: Denken jullie inderdaad dat het aan het moederbord ligt..? Zoniet, wat dan wel..?
Bij vorbaat dank voor het lezen van het stuk tekst en ik hoop dat iemand weet wat het kan zijn.