Mobo stuk, of toch iets anders...

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Bereid je voor op een lang verhaal, maar hulp is écht gewenst...

Installation from HELL!!!

Ik heb voor een goede vriend van mij geholpen met het upgraden van zijn systeem.
Hij had een PII233, een oud mobo, 32mb ram 17”, atx kastje, tnt2 riva en 3,2gig hd.
Een upgrade was wel nodig ;) Besloten is om een: Asus cusl2 mobo, 128mb pc133 en een PIII700E FCPGA te halen. Aldus geschiedde.
Heb ik eergisteren het mobo in de behuizing geschroefd (let op: 18.00 uur) (na de proc en ram gemonteerd te hebben natuurlijk), alles aangesloten (led- powerswitch enz -stekkertjes, voeding, cd-rom, hd, jekentetwel. Eerste boot -> altijd spannend :). Wat denk je..? hij werkt! Althans, dat dacht ik... ff de HD (NTFS) geformatteerd, en win2k install gedraaid. Hier begint de ellende: Bij het kopiëren van de files in de setup geeft ‘ie steeds ‘kan *.dll of *.cab niet kopiëren, druk enter om het opnieuw te proberen of f3 om setup af te sluiten’. Eerst natuurlijk opnieuw proberen, pakt ‘ie ‘m, iets later weer hetzelfde schermpje. Nu lukt het niet met opnieuw proberen na 100x enter, dan maar bestand overslaan... dit gebeurt dus meerdere keren tijdens het kopiëren van de bestanden. Soms pakt ‘ie ‘m wel, soms niet. Vlak voor het einde van het kopiëren geeft de setup een ‘stop’-scherm. Overneiuw proberen dus dat installeren... na een keer of 10 hetzelfde gezeik, krab ik mij achter de oren en denk: dat kan best ’s aan die (verouderde) CD-rom liggen... Ik dus naar m’n eigen huis om m’n 16x40x DVD-rom van Pioneer te halen... Die ff erop pleuren en het zal vast wel lukken! Niet dus, zelfde verhaal... Wel kom ik iets verder, de bestanden kunnen (met uitzondering van een enkele) gekopieerd worden, en de computer reboot ‘om je door de rest van de setup heen te loodsen’. Het begint hoopvol, maar telkens op een moment krijg ik weer een ‘stop’-scherm. (vaak weer geprobeerd, telkens weer gezeik). Het is nu inmiddels 7.00 uur ’s ochtends, niemand zegt dat ik geen doorzetter ben :)! Tijd om te gaan slapen...
Gisteren heeft die vriend van mij (ik zal ‘m voor het gemak ‘Theo’ noemen ;)) een nieuwe HD gekocht (die toch in de upgrade-planning stond), omdat wij in de stellige overtuiging waren dat het dan aan de (verouderde) HD moest liggen. Het werd een maxtor 7200rpm 20gig. Theo is net als ik, kan als ‘ie in een winkel staat z’n handen niet thuishouden, en komt dus thuis met een Cordless Desktop Pro, een WebCam (hij heeft Chello), een nieuwe CD-rom (asus 50x) en dus de nieuwe HD. Met volle moed ga ik weer langs en tot mijn verrassing hebben Theo en Nina (zijn vriendin) een slof sigaretten voor mij gekocht omdat ik zo ‘help’ (ik voel mij een beetje schuldig omdat ik het geheel niet aan de praat heb gekregen, maar daar gaat vandaag verandering in komen, toch..?). Alles ingebouwd, ready to go! (16.00 uur) Ff formatteren bij install (NTFS weer) en de setup draaien. Ik geloof heilig in het slagen van deze missie! -> BOEM, wordt ik zo weer uit die waan geslagen :( weer problemen met het kopiëren van sommige bestandjes... :? Hoe kan dit..? Alles wat draait is nieuw: Mobo, cdrom, proc, ram, hd en zelfs de IDE-kabeltjes... Alles is zéker goed aangesloten, geen twijfel over mogelijk. Dan toch misschien het cd-tje..? De vraag was al eerder gerezen, maar ik had toch écht 3 dagen eerder zelf dezelfde CD succesvol gebruikt... Toch maar wat anders proberen (het móét de cd wel zijn toch..?) Eerst maar ’s ff de HD in fat32 formatteren. -> gedaan. Toch nog ’s win2k proberen..? OK, wordt natuurlijk weer niks. Ik toch een beetje blij omdat ik nu toch wel zeker weet dat het cd-tje gewoon gaar is. Nina heeft ondertussen een heerlijk maal voor mij bereid en ik voel mij alleen maar schuldiger dat ik het systeem niet aan de praat krijg, maar met win98 moét het lukken!
Zo gezegd, zo gedaan -> win95 install gedraaid (95 ja, we hadden win95 normaal, en win98 upgrade). Begint hoopvol, en waar zou ik mij zorgen over maken..!? SJIT !!! weer problemen met de install...... Bestandejn kopieren -> kan *.dll niet vinden...? WHAAAT!?!?! Denk ik, en ga door met de installatie. En warempel (jaja, dat woord bestaat nog!) het lukt om de setup te voltooien! Wel een hoop foutmeldingen omdat een hele hoop dll-len niet gevonden kan worden, maar ik heb hoop, want nu kan de upgrade van 98 gewoon gedraaid worden en dan kopieert de comp gewoon de nieuwe dll-len in de systeem map. De win 98 upgrade-cd er in. Het begint wederom hoopvol en ik denk: ‘computers moeten gezeik geven, dat hoort nou eenmaal, maar het houdt toch gewoon een keer op..? Er is toch een reden waarom ik geen Compaq heb..?’. Wel godverdomme, WEER gezeik! Het houdt gewoon niet op, maar IK OOK NIET, gewoon door blijven knallen en opnieuw proberen! Wel 10 keer :( Hij lijkt steeds iets verder te komen met de installatie maar loopt uiteindelijk steeds vast op “controleren van systeem hardware dingen ofsow” het ‘ik-ben-wel-bezig-icoontje’ beweegt wel, maar er is geen vordering (en ik heb écht lang gewacht!). Linksonderin het scherm staat dat als er lange tijd niets gebeurt je de computer uit-aan moet zetten. Dat doe ik dus ook steeds maar hij blijft toch steeds weer op dit punt hangen. Het is nu weer 01.00 uur en het lukt gewoon NIET !
;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(
Ik bel dus een vriend van mij (een jongen die 1,5 jaar op de helpdesk van Gateway heeft gezeten, en nu z’n microsoft-netwerk-engeneer-certificaat heeft gehaald en bezig is met een cisco diploma) die dus veel verstand van troubleshooten heeft. Die zegt mij dat het aan de hardware moet liggen. Of de Proc, of het mem of het mobo. De proc kunnen we niet testen omdat ik een slot1 mobo heb, Ram wel: dat hebben we dus gedaan het ram werkte perfect. Nu denken we dus dat het het moederbord is; namelijk dat de IDE interfaces kapot zijn zodat ze corrupte data doorgeven.
Vandaag ging Theo dus naar die zaak toe waar het mobo vandaan komt, die kerel dus lacherig: Moederbord..? kan niet! Zij bellen mij op (Theo en Nina die in de winkel staan) en ik zeg: geef mij die kerel maar ’s even. Ik leg die vent uit wat wij allemaal al hebben geprobeerd en het eerste wat hij zegt is:
Kerel(lacherig): ‘wat moet je met windows 2000..?’...
Ik: Wel What the F*ck, wat maakt dát nou uit, het installeren loopt gewoon steeds mis, ik denk dat het het mobo is.
Kerel: echt niet!
Ik: Wat zou het dan anders kunnen zijn..?
Kerel: weet ik niet.
Ik: Installeerd U dan ’s windows, dan zult u zien dat het niet lukt!
Kerel: Dat kost 100,-
Ik WHAAAT..? Wat is DIT nou voor een service, het systeem dat bij U vandaan komt werkt niet!
Kerel(lacherig): Zal ik dan ’s bewijzen dat het moederbord werkt?
Ik: Graag!

Vandaag dus steeds gebeld (hij had gezegd dat hij het in een kwartiertje geklaard zou hebben, maar erop wachten kon niet) maar hij zegt steeds druk te zijn...

Mijn vraag: Denken jullie inderdaad dat het aan het moederbord ligt..? Zoniet, wat dan wel..?

Bij vorbaat dank voor het lezen van het stuk tekst en ik hoop dat iemand weet wat het kan zijn.

• Obi
Update:

Die kerel net nog ff gebeld, hij zegt dat het een 'slechte computer' is. Het moederbord zou goed zijn, maar het geheugen was niet van goede kwaliteit (niet kapot, maar: 'dat heb je met dat goedkope geheugen') en de cd-rom ook niet. Voor de duidelijkheid de RAM is van Hyundai (128mb pc133) en de CD-com is een 50x asus.

Het was voor hem geen probleem om windows te installeren, maar het was toch nog niet gelukt...

Morgen zou hij het klaar hebben.

(oh ja, hij zei dat de andere cd-rom die we geprobeerd hadden: Pioneer 105s DVD ook niet goed was).

Beunhaas-alert..?

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Ik heb eens iets soortgelijks gehad... Dagen etteren voor een pctje dat hier eigenlijk op zolder stof staat te vangen... maar mijn eer te na om het daarbij te laten zitten.
Wat ik gedaan heb is alles eruit halen wat niet echt nodig is.
Dus uiteindelijk heb ik um aan de praat met alleen mem/proc/hdd/fdd/beeldkaart. Installeren liep als een zonnetje. Updaten geen probleem want ik had inmiddels ook de netwerkkaart er weer in.
Toen de geluidskaart erin (SB64PCI vooreen ook wel Ensoniq nogwat geheten) en ik IE updaten.... nou niet dus ... errors en missing dll's vlogen me om de oren...
Geluidskaart eruit ... ie updaten geen probleem ... Geluidskaart erin kijken of er fouten bij die kaart staan en nee hoor "dit apparaat werkt perfect" nou niet dus ... Ik heb er nu een El Cheapo 20,- isa geluidskaartje in zitten en njente problemos.
Als je met alleen mem/proc/mobo/videokaart en een hdd die errors houdt dan zou ik eens kijken of je in het bios wat on board zooi kunt uitzetten (desnoods in eerste instantie zelfs LPT/COM poorten).
Misschien dat je dan wel suc6 hebt ...

Verwijderd

Uhh ditto, in principe.
Niet dat dat geheugen kapot moet zijn, kan echter wel een probleem zijn dat het mobo te snel wil zijn. CMOS te snel in de BIOS. Of een gaar mobo...

De enige keer dat ik exact hetzelfde had was een MOBO met zowel FASTPAGE als EDO ram erin. Twee keer zelfs..

Maar dat slaat als een tang op een varken, jij hebt gewoon één 168 pins geheugen bankie erin. Niet dan???

Officieel als je dit krijgt, heb je geheugen fouten. Kan zijn door
1) rot of verkeerd geheugen ( lijkt er niet echt op. )
2) te snelle instellingen of overgeklokt systeem ( te snel ja kan, overgeklokt nee toch?)
3) rot mobo / processor.

hummhh cache geheugen kan rot zijn. in de processor of op het mobo..

volgens mij los je het alleen op door
a) andere processor en/of het geheugen proberen
b) ander mobo proberen
c) check of de "veilge" = langzame instellingen in het CMOS/BIOS ingesteld staan. ;)

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:57
uhm..what about.. checken of je de laatste bios-versie hebt...ff de win2k setup files copieren naar je hardeschijf...(moet je wel ff fat draaien) door te booten van een win98bootflop o.i.d en van daar de setup draaien.
might help...
g'luck

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

• seppie
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

Obi, ik heb je hele verhaal gelezen, en met medeleven gevoeld hoe rot dit voor je is, ik kan helaas niet zeggen waar het aan ligt of wat het probleem is :(, maar ik leef met je mee, en veel succes nog.

Don't You stare there, Operate!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Lijkt echt heel erg op defect/incompatible geheugen. Probeer het eens met een andere DIMM! Ook is de nieuwste BIOS belangrijk en moet je de BIOS goed instellen.

Een mainboard op deze manier defect zie je eigenlijk nooit, zeker niet bij Asus en een half-defecte Intel CPU heb ik ook nog nooit gezien.

Probeer ook de IDE kabels eens te vervangen, je weet maar nooit (dit heb ik wel zien gebeuren). Ook je voeding zou nog de boosdoener kunnen zijn.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, een héél lang geleden heb ik dit ook eens gehad, daar bleek de IDE-controller eigenhandig besloten te hebben om voorgoed op vakantie te gaan !

Virussen? Scan ze hier!

• Obi
Wat wildhagen zegt lijkt mij het meest logisch, dat de IDE-controllers er geen zin in hebben.

Er is nieuws van het front: Vandaag bij die zaak geweest van het mobo (robinson computers in zaandam -> NIET iets daar kopen!!!) Die zegt nu dat de videokaart en de hardeschijf niet met elkaar overweg kunnen... Het is dus een TNT2 videokaart en een maxtor HD. De (betweterige en volledig vol van zichtelf) verkoper bezweerde dat een Maxtor niet goed met een TNT2 videokaart overweg kan. Ik geloof er niks van en dwing die vent maandag het mobo om te wisselen.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:01

Nessuno

io sono nessuno

okay om een lang verhaal kort te houden
ik heb dit al ruim 25x mee gemaakt
(/me werkt nl bij MYCOM)

als je dit probleem heb dan is 9 van de 10x je geheugen en of het nou kingston is of Smt dat maakt niet uit jaaaaa het kan allemaal stuk ook kingston lol
wat je ff kan doen is ff naar www.simmtester.com
gaan en daar ff doc mem downen
als die aan geeft dat je geheugen niet echt goed werkt dan kan je dit ook gerust aan nemen

wat trouwens ook wel eens wil helpen is je mem ff in een ander slot plaatsen

btw obi waar kom je vandaan
ik woon nl in zdam en kan je meschien wel helpen heb hier 2 pc's staan dus spare parts genoeg

als je dit leest stuur me dan ff een mailtje
Prodigy@chello.nl

Na rose e cient spin

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik had pas geleden van die Errors toen mijn CPU gaar was, precies wat jij omschrijft!

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Het klinkt misschien stom maar het werkt:
Als het probleem het geheugen is en je hept meerdere reepjes, verwissel ze eens.

Ik heb dat laats problemen gehad met een systeem waar ik geheugen in deed duwen. Kreeg een mooi piepend geluid van de pc...
Ik wissel de twee reepjes om en alles werkt perfect. Geen piepjes, foutmeldingen echt niets!

Misschien een idee om dat ook te proberen?

btw, veel plezier met die verkoper. Ben ze zelf ook tegengekomen...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Obi
Ik heb nu 3 verschillende reepjes geheugen geprobeerd, dat is het dus niet (allemaal a-merk, werkt in ieder geval wel in mijn PC).

Ik heb het net nog een keer geprobeerd, het lukte weer niet. Nu had ik de serieel en parallelle poorten en USB uitgeschakeld. De hd nog 's geformatteerd, een partitie van 2 gig aangemaakt voor win2k, nu kwam ik tot het restarten na het kopiëren van de files. Bij het opstarten van win geeft 'ie een stop-scherm (boy, do I hate them) en zegt dat hij xx.sys niet kan laden... Omdat die kerel zei dat een TNT2 niet met maxtor HD overweg kan (!?) heb ik bij het installen mijn G400 MAX er in gehangen -> niks dus... Ik ga morgen met Theo naar die Robinson Computers en het mobo ruilen... Het kan haast niets anders zijn. Ik heb zéker niets verkeerd aangesloten, master-slave primary-secundary klopt zéker en er zit nu dan alleen een agp-vga, hd, flop, cd, proc en ram op het mobo. Alles is inmeddels wel vervangen zonder resultaat, nu is het tijd om het mobo te gaan vervangen!

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige mobo, was een dual-celeron moederbordje, en windows nt draaide er wel op en windows 98, maar w2k weigerde zich te installeren.
dus heb toen maar een aopen p-3 mobo gekocht dat w2k in 1x zonder foutmeldingen deed installeren.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 13:02
Tjemig... wat een gedoe allemaal... Maar, ik denk dat het wel het mobo MOET zijn... Succes!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Met alles vervangen en met wat jij allemaal hebt gedaan:
PROP HEM DAT MOEDERBORD DOOR DE KEEL!!!!!! :(

En dan nog durven zeggen dat het niet aan de mobo ligt...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Pagina: 1