Bios schrijfbeveiligd?

Pagina: 1
Acties:

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Lijkt mij persoonlijk waanzin maar ik weet het ook niet meer....

Ik heb een "oud" mobo van asus (a7v133) gekregen en heb daarom heen een "nieuwe" comp gebouwd.
Nu weet ik dat er nogal wat probleempjes mee waren (in combinatie met athlon 900, geforce mx2, live 1024, adsl USB modem etc. etc.).
Er is toen geprobeerd om er een nieuwe bios op te zetten maar dat is jammerlijk mislukt. Een "dode" comp die niks meer wilde doen was toen het resultaat.
Oude bios terugzetten lukte ook niet meer (dit alles is met Aflash gedaan althans geprobeerd).
Bij CrazyHans te R'dam is de oude bios terug geflashed (die gelukkig gesaved was) en verdomd, toen die bios chip terug gezet was starte de comp weer op maar wel met de error melding: can't write ESCD.
De toenmalige eigenaar werd het zo zat dat hij direct een ander mobo is gaan kopen (MSI board, niet echt terzake maar mooi dat alle problemen toen voorbij waren) en met een vloek en een zucht het ASUS mobo aan mij heeft gegeven (of ik er echt blij mee moet zijn weet ik nog niet ;-).

Beetje meuk erbij gekocht en met oude meuk die ik nog had liggen een "nieuwe" comp gebouwd.
Maar mooi dat de bios de nieuwe proc. (duron 1000) niet herkende en daarom niet wilde booten.
Een oude duron 600 erin gezet en uiteindelijk lopen (gelukkig hehe) maar nog steeds de melding: can't write ESCD.
Yeah sure right, dacht ik en ben gewoon verder gegaan met installeren van w98SE.
Dit is gelukt en bijna alles werkt nu. Alleen kan er niet gebrand worden en worden er geen joysticks of pads herkend.

Gezien de vorige flashpoging ben ik wat huiverig om een nieuwe bios met Aflash erop te zetten (kost wel een beetje veel knaken om zo'n chipie opnieuw te laten vullen) daarom ben ik bij Asus een windowsprogje gaan halen om je bios te flashen.
Nieuwe bios gehaald en het progje gestart.
Nieuwe bios werd "goedgekeurd" en erop gezet maar bij het verifieren gaat het fout...
Lijkt wel of deze schrijfbeveiligd is (weet ik veel).

Ik heb de batt. uit het mobo gehaald en 24 uur later weer teruggezet en ja hoor, de comp gaf dit aan en de bios opnieuw ingesteld, safe en exit.
Met goede moed opnieuw opgestart maar de melding kwam weer terug: can't write ESCD.
Toen gereset met een passer (geen jumperpennetjes aanwezig maar alleen twee "puntjes") maar zelfde verhaal als de vorige poging...

Ik ben eens gaan informeren hoe de chip uit het mobo is gehaald...
Oh gewoon met een waterpomptang was toen het antwoord.
Kan het zijn dat er daarmee iets is beschadigd?
Zo ja, hoe hebben ze dan die oude bios terug kunnen zetten?
En waarom lukt het dan niet met of Aflash of dat windows progje?

Via de search gezocht naar iets vergelijkbaars en veel Asus bios problemen gevonden maar niets wat lijkt op mijn probleem.

Wie kent dit "probleempje" en weet een oplossing voor mij?
Hotswappen zal niet lukken, ik heb maar een zo'n board en niemand durft het aan (en ik zou het ze ook niet aan willen doen) om zijn comp ter beschikking te stellen.
Ik zie het niet zo zitten om een lege chip aan te schaffen (geld is als schaamhaar, het groeit geen van beide op mijn rug) en deze via een soort van hotswappen te laden maar of dat zowiezo kan...? (Tenzij dit de oplossing is natuurlijk)
En om nu weer naar CrazyHans te gaan... (ik weet niet waar de fout zit en om nu hetzelfde weer te gaan meemaken zie ik ook niet zitten).

Kortom schiet mij maar in een emmer... ik weet het niet meer.

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De ESCD (Extended System Configuration Data) wordt door de BIOS gebruikt om allerlei PnP/DMI info op te slaan van ISA kaarten. Zit er een ISA kaartje in je systeem? Probeer eens de BIOS te flashen met extra parameters om de BIOS volledig te resetten:
code:
1
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
De laatste 3 parameters maken ook de CMOS, DMI en PnP data leeg :)

edit:
je kunt de volgende keer wel wat minder enthousiast zijn met de vraagtekens (topictitel) ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heeft de bios een schrijfbeveiliging?
mischien uit te schakelen door in de bios iets te veranderen, tijdens de post op Alt-F2 (of andere keycombi) te drukken, of een jumpertje op de plank te verzetten.
en probeer anders eens een nieuwe bios-chip te bestellen bij je mobo fabrikant.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

AKA_ACE schreef op 26 augustus 2002 @ 14:47:
Gezien de vorige flashpoging ben ik wat huiverig om een nieuwe bios met Aflash erop te zetten (kost wel een beetje veel knaken om zo'n chipie opnieuw te laten vullen) daarom ben ik bij Asus een windowsprogje gaan halen om je bios te flashen.
Nieuwe bios gehaald en het progje gestart.
Nieuwe bios werd "goedgekeurd" en erop gezet maar bij het verifieren gaat het fout...
Lijkt wel of deze schrijfbeveiligd is (weet ik veel).
Tis mogelijk dat er een jumper op het mobo staat om te zorgen dat je niet kunt flashen (als beveiliging, tegen flashvirussen bijvoorbeeld, en irritante zusjes ;)).

edit:

1 min te laat dus

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Dit commando heb ik al op papier liggen maar ik durf niet zo goed gezien de vorige flashpoging die gruwelijk de mist in ging en om nu met een dode PC te zitten en weer centen te betalen om weer in de zelfde situatie te geraken...kweethetniethoor.

Geen ISA kaarten aanwezig.

Die vraagtekens zijn idd wel wat overdreven maar dat is de titel ook tenslotte.
Bios schrijfbeveiligd? Waanzin.
Klein lokkertje dus in deze. ;)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

W3ird_N3rd schreef op 26 augustus 2002 @ 15:07:
Tis mogelijk dat er een jumper op het mobo staat om te zorgen dat je niet kunt flashen (als beveiliging, tegen flashvirussen bijvoorbeeld, en irritante zusjes ;)).
Zoets zit dus niet op de A7V133 :)

Dat wilde ik ook nog toevoegen: gebruik vooral geen Win32 utility om de BIOS te flashen.. Doe het gewoon op de ouderwetse DOS manier, zo verklein je de kans dat de computer crasht, terwijl je aan het flashen bent..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ff wat vraagtekens uit de topictitle verwijderd, next time go easy on 'em.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
W3ird_N3rd schreef op 26 augustus 2002 @ 15:07:
[...]

Niets van kunnen vinden in de handleiding van het mobo...
(Please correct me if I'm wrong)

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Abbadon schreef op 26 augustus 2002 @ 15:14:
Ff wat vraagtekens uit de topictitle verwijderd, next time go easy on 'em.
Yes Sir, won't happen again, Sir ;)

Pagina: 1