Iptables alles forward werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Als ik iptables gebruik om internet te delen, is het dan mogelijk om met het alles automatisch forwarden commando gewoon een verbinding te hebben die hetzelfde werkt als een directe internetverbinding te hebben op alle pc's?
Dus niks apart instellen voor messenger en dergelijke.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
ja

je stelt een gateway in, that's it.

niet alles werkt perfect, maar dat ligt aan de software die je gebruikt op de pc's zelf

Verwijderd

yep, als je gewoon op je linux doosje met iptables een NAT of MASQUERADE ruletje maakt waar alles van je interne netwerk onder valt.

Verder stel je dan op de andere windows doosjes in je interne netwerk het linux doosje als gateway in, en internetten naar buiten toe werkt voor alle windows programmas transparant (geen proxy's instellen of whatever).

Als je ook nog es bepaalde dingen wilt laten werken naar binnnen toe (je wilt een Quake server hosten op je windows doosje achter je linux iptables doos) kun je met DNAT dingen naar binnen forwarden.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
okay, bedankt, dan weet ik genoeg. Dan kan ik tenminste met een gerust hart aan de slag gaan.

Verwijderd

Let er wel op dat als je meerdere clients hebt, die je allemaal via speciale dingen als MSN/ICQ filetransfers en/of videochat achtige dingen wilt laten werken, dat je wat meer moeite moet doen voor je verbindingen van buitenaf direct naar je clients toe (PREROUTING)

Verwijderd

ik heb hier 2 tekeningtjes, misschien dat ze wat duidelijkheid geven over iptables. als ze verkeerd zijn, wil ik dat ook graag weten :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/packet_trav2.png
en
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/tablestraverse.jpeg
Pagina: 1