Snel opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 17:00
Mensen, ik ben van plan om een pc in mijn auto in te bouwen. Maar ik heb een OS nodig dat erg snel opstart (niemand wil 2 minuten wachten als de auto aan gaat). Weet iemand een OS dat hiervoor geschikt is???
bvd.

Verwijderd

Dat hangt ook af van wat voor PC het is maar als je Windows 98 installeert met alleen dingen die je echt nodig hebt dan gaat het aardig snel lijkt mij

• SavageNL
Windows 98 is eigenlijk ook nog te langzaam. Niemand wil langer dan 5 sec wachten op het opstarten. En afsluiten liever ook niet...

Verwijderd

Dan weet ik het ook niet. Mischien een of andere Linux versie.
DOS gaat mischien ook wel.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

met linux is dit perfect mogelijk
op voorwaarde dat je een hele kleine kernel gebruikt door bv alle support voor hadware die je niet gebruikt uit te schakelen

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tof idee, dit vind ik wel interessant. Wat ga je doen met die pc in je auto?

Signature van nature

• SavageNL
MP3, cd, DVD, radio, agenda, memo, routeplanner, spelletjes, carkit, adresgegevens. Iemand anders nog ideeën??
Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen met Linux...

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
ben het met bl4ckh4t eens...

d'r zijn genoeg machines die binnen 30 sec gestart zijn, let ook even op een snel bios... dat dus snel je disks detect en direct naar het uitlezen van je MBA jumpt.. in 't begin van ATA100 had je nogal wat dingen die erna gedetecteerd werden dus dat duurt dan lang....

dus snel bios (Wat dus snel doorgelopen is)
en linux met kleine kernel en overbodige dingen weg, maar met modules werken :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

_cyclops_ schreef op 26 augustus 2002 @ 14:42:
d'r zijn genoeg machines die binnen 30 sec gestart zijn, let ook even op een snel bios... :)
3 secondes snel genoeg ? :P
Helaas geen support voor mijn moederbord, maar wel uber-geil 8)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

wat voor een soort computer wil je gaan inbouwen? specs etc..

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• moto-moi

moto-moi

SavageNL schreef op 26 augustus 2002 @ 14:42:
MP3, cd, DVD, radio, agenda, memo, routeplanner, spelletjes, carkit, adresgegevens. Iemand anders nog ideeën??
Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen met Linux...
Het enige waar ik problemen voor zie, zijn de routeplanner en de carkit. De overige functies kunnen prima met linux, in combinatie van een redelijke computer , mp3 heeft minstens een 486/100Mhz nodig, en DVD nog wel 'iets' meer gok ik..

De enige routeplanner die ik zo gauw voor linux kan vinden, is deze en die ondersteund alleen Amerika. (En ik kan de database daarvan niet vinden, maf.)

Dus ik vrees dat je die feature moet laten vallen, of iemand anders moet weten waar je dat kunt vinden ;)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47

JaQ

klinkt misschien een beetje stom, maar hoe ga je aan electriciteit komen? Ga je fijn een laptopje op auto-adapter in de kofferbak flikkeren (heb je meteen een beeldscherm), of was je van plan een complete monitor op de bijrijdersplaats in te bouwen. (als soort van night-rider).

Misschien is het handiger om zo'n ipaq te kopen...

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• moto-moi

moto-moi

DrFrankenstoner schreef op 26 augustus 2002 @ 16:54:
klinkt misschien een beetje stom, maar hoe ga je aan electriciteit komen?
Laatst keer dat ik naar een motor van een auto keek, zat er vlakbij een accu ? OK, daar heb je wel wat aangepaste electronica(=voeding) voor nodig, maar dat schijnt niet al te moeilijk inelkaar te zitten..

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je niet hybernaten, van de slaapstand gebruik maken?

Dit is geen signature...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
gps navigatie: gpsdrive !
Http://gpsdrive.kraftvoll.at

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

gebruik gewoon winXP, en zet de pc telkens in de hybernate stand. Dan is ie in een minuut ofzo geboot (hier toch).

En dan kan je alle win-progsels gebruiken, als je linux gebruikt is dit weer iets moeilijker.

Verwijderd

hybernate stand dat kost Watt, hoe wou je ervoor zorgen dat je "altijd" voldoende Watt tot je beschikking hebt? Of wou je met een verlengsnoertje door heel nederland gaan rijden? :D

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 18:13:
hybernate stand dat kost Watt, hoe wou je ervoor zorgen dat je "altijd" voldoende Watt tot je beschikking hebt?
Mjah, da's niet het ergste denk ik, ik denk eerder dat je zit met 'hoelang' doet die computer het op de accu ;) Als je een weekend je auto laat staan bedoel ik dan ;)

Verder denk ik niet, dat je op een lcd in je auto een resolutie van 1024*768 wilt gaan draaien, je komt al snel op formaten als 640*480, als het al niet kleiner is. (320*200 anyone ? :P ), en ik denk dat Linux daar iets beter support voor heeft dan XP..

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 01:39
hoe wil je dat doen met die 12v van je auto?

• moto-moi

moto-moi

Da-WiZZy0n schreef op 26 augustus 2002 @ 18:32:
hoe wil je dat doen met die 12v van je auto?
http://utter.chaos.org.uk/~altman/mp3mobile/#Techie ;)
O.i.d. i.i.g., questie van een electronica-ding inelkaar zetten, die er 'goede' 12v & 5v van maakt, schijnt niet zo moeilijk te zijn, heb ik me laten vertellen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24
moto-moi schreef op 26 augustus 2002 @ 18:52:
[...]

http://utter.chaos.org.uk/~altman/mp3mobile/#Techie ;)
O.i.d. i.i.g., questie van een electronica-ding inelkaar zetten, die er 'goede' 12v & 5v van maakt, schijnt niet zo moeilijk te zijn, heb ik me laten vertellen.
Jammer dat een ATX mobo ook nog wat 3.3v nodig heeft ...

-

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor wat betreft de voeding: er zijn natuurlijk 12V-->230V converters. Of je moet een converter kopen/maken die van 12V de intern benodigde laagspanningen maakt. Een laptop wordt al uit één laagspanning gevoed, maar ik zie dat die bij mij 19V is, dus dan heb je alsnog een converter nodig. Bovendien, een laptop in je auto is te aantrekkelijk voor inbrekers.

De ineffiëncy van een converter maakt het stroomverbruik in hybernate stand hoger. Dus zal je waarschijnlijk alsnog harwarematig de 'board'computer moeten uitschakelen. Dit met het contactslot doen zou het meest gebruikersvriendelijk zijn, alleen moet je Windows toch van tevoren even afsluiten.

Dit is geen signature...

Verwijderd

BeOS, dat was echt ongelofelijk fucking snel opgestart hier! echt 9 secs ofzo incl hardware initialisatie :D

ff zoeken :)

vraag, wat gebruik je als "monitor"?? een LCD scherm?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou gaan voor een volledig geoptimaliseerd systeem op basis van bijvoorbeeld LFS of Debian/Slackware. Als het even kan dan gebruik je LinuxBios, dat scheelt een hoop aan opstarttijd (helaas ondersteunt het project ook mijn bord niet). Je kunt eens kijken naar HD's gebaseerd op flashcards, dat lijkt me wat beter in een auto dan een gewone harddisk. Een routeplanner is niet zo simpel, maar je kunt eens kijken naar het GPS+software-systeem dat een tijd geleden door Tweakers.net op de FP besproken is. Mocht je projectje slagen dan ben ik zeker benieuwd naar foto's, resultaten en problemen die je bent tegengekomen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmm, je zou een soort suspend-to-disk moeten kunnen
doen zoals op een laptop. Ik denk dat dit een hardware / bios
feature is..... Ik weet dat acpi een aantal verschillende suspend
mogelijkheden heeft, ik weet niet of dat ook met apm bordjes het
geval is. Dat is iets om op te letten.

Voor linux software heb ik een aardige link gevonden:
http://sourceforge.net/projects/dashpc/ en
http://www.dashpc.com/
Ik heb er zelf ook al eens over zitten denken en dan lijkt
mij zo'n VIA epia bordje wel wat , met een geintegreerde
VIA celeron clone op 800 , passief gekoeld.......
Ik weet niet wat dat voor suspend mogelijkheden heeft verder........
Mja , zoveel ideeen , zo weinig tijd.... ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Het is zonder meer een zeer gaaf project. Maar houdt er rekening mee dat het niet zal meevallen om te bouwen. Daarnaast zullen ook de kosten hoog zijn.

Je hebt tenminste een 2.5" harde schijf nodig. (Laptop model). Een gewone hardeschijf overleeft het geen dag met de schokken die de auto veroorzaakt. Dan zul je ook nog een tft schermpje moeten hebben. (Tenminste als je wil route plannen, agenda bijhouden e.d.). Ook die krengen zijn behoorlijk prijzig.

Als laatste euvel heb je de voeding. Geloof mij... Zo'n voeding bouwen is niet echt gemakkelijk.
En een omvormer wil je echt niet gebruiken.... Dan ga je van 16v naar 220v en weer terug naar 12v en 5v.

Je kunt ze ook al kant en klaar kopen. Maar ook dan geldt weer... Dat is niet goedkoop....

Anywayz... Over je software vraag... Het beste kun je hiervoor linux gebruiken. Als je een kale distro optimaliseert dan kun je 'm heel erg snel laten booten. Zeker als je kunt booten vanaf je bios. (Zoals DeadInSpace al aangaf). Ik zou gaan voor LFS, debian of Slackware.

Mocht het je lukken hou ons dan op de hoogte!

-- suc6!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 17:15:
gebruik gewoon winXP, en zet de pc telkens in de hybernate stand. Dan is ie in een minuut ofzo geboot (hier toch).
Kale GNU/Linux install lukt ook makkelijk binnen een minuut, als je hem erg downstripped is 20 sec zeker haalbaar (excl BIOS), op een snellere computer ook wel 10 of korter.

Het haalbaarst lijkt mij LinuxBIOS (als dat een beetje werkt) met een zeer kale GNU/Linux installatie. Alternatief kun je QNX of BeOS gebruiken als OS, die schijnen beiden erg snel op te starten, maar ik vrees dat je die wat lastiger helemaal kunt downtrimmen tot ze precies doen wat je wilt (denk ook aan output via LCD ipv monitor oid).
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 18:13:
hybernate stand dat kost Watt
Hybernate kost geen stroom. Hybernate is geheugen naar disk dumpen, bootloader aanpassen en halten. Als je hem dan weer aanzet laadt hij het geheugen weer van disk en je kunt verder waar je gebleven was.

Ik vind Hybernate niet ideaal. Ik heb het gebruikt op mijn laptop (celly 500, 192 MB ram), en het "wakker worden" duurt algauw een minuut (in die tijd heb ik Debian opgestart). Ik gebruik nu gewoon altijd suspend, dan gaat alle hardware behalve het geheugen (en wat ander klein grut probably) uit. Wakker worden uit suspend kost hier ongeveer 5 sec, dat is het snelste haalbare op mijn laptop met een volledige GNU/Linux install.

Nadeel van suspend is dat het wel stroom gebruikt. Niet veel, zo'n dikke 1 watt op mijn laptop (versus ongeveer 20 watt bij normaal gebruik), en sommige andere laptops (Stelletje toshiba's hier overleven weken in suspend) doet het nog efficienter.
[nohtml]
SavageNL schreef op 26 augustus 2002 @ 21:39:
Ik heb in de topic "Snel opstarten" gevraagd welk OS snel opstart, daar heb ik van een paar mensen gehoord dat Linux zo is te maken dat ie heel snel opstart.

Nu is mijn vraag: Hoe doe ik dit??
Mja, kale distro nemen en die dan nog kaler maken.

Als je bijvoorbeeld Debian (als voorbeeld, omdat ik daar het bekendst mee ben) hebt geinstalleerd, dan draai je standaard al exim, sshd, portmap, sysklogd, inetd, cron en atd. Dit zijn behoorlijk normale onderdelen van een systeem, maar jij hebt ze - gok ik - geen van allen nodig, en ze kosten je wel boottijd. Als je die dingen eruitsloopt start het alweer sneller. Je wilt eigenlijk dat eerst de BIOS komt, dan wordt de kernel geboot die weer init start, en init start de proggels die je taken moeten uitvoeren en that's it. Niks geen daemons verder.

Verwijderd

een snel bootende OS voor in de auto, misschien een LFS systeempje, die eerst de shell inlaad (bash bedoel ik), waarvan alvast wat programmaa's zoals mpg123 gestart worden, en dan wat later pas de grafische user interface in de achtergrond opgestart word.

en even terzijde, je vraagt alleen naar een goede OS, maar wilde op deze link reageren.
http://utter.chaos.org.uk/~altman/mp3mobile/#Techie
Deze power supply ziet er niet betrouwbaar uit, een computer is zeer gevoelig voor variaties in de spanning, en heeft zelf varierende stroompieken. en als je van de accu de spanning wilt halen, denk dan direct aan een grote elko, er ontstaan vaak behoorlijke spanningsvariaties tijdens het optrekken en stilstaan van de auto.
deze topic gaat daarover
PC voeding voor in de auto, interesse?? (pc voeding voor in de auto)
Pagina: 1