[Suse/Lilo/WinXP] Grappig lilo verschijnsel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hardware / Software setup.

Suse 7.3 Professional
Suse 7.3 Professional Originele cd's
Windows XP pre SP1
Windows XP originele cd
2x Hdd, alle operating systemen staan op primary hdd, secondary is een backup hdd.
MSI Mamaplank
Award BIOS 6.00

Na het net installeren van suse en daarna windows xp. Toen te bedenken dat ik toch nog een fat32 troep partitie ertussen moest hebben ( Dus wat geresized met partition magic )

Heb ik lilo zo ver gekregen dat hij alleen maar LI laat zien en dan niks meer. Dit is niet het probleem. Want suse was toch net pas geinstalleerd, dus een reinstall kan er nog wel vanaf ( Stond er nog maar twee uur op ).

Maar wat schertste mijn verbazing toen ik vanaf de winxp cd ging booten en niet snel genoeg was met het indrukken van een toets ( zodat hij echt boot van de winxp cd, eerst krijg je altijd de tekst druk op een toets om windows xp te installeren, druk je dan niet op een toets dan hoort hij gewoon je computer verder op te starten )
Maar hij startte de computer niet op de normale manier verder op, want nu komt er de windows xp bootmanager.

Ik haal de cd eruit en boot overnieuw, weer lilo die vastslaat. ongeveer 10x geprobeerd en wat blijkt als ik boot met winxp cd erin dan krijg ik de winxp bootmanager ( deze is dus al op de schijf geinstalleerd ) en geen lilo meer. Zonder winxp cd krijg ik alleen lilo.

Vaag, vaag, vaag. Plus dat als ik vanaf winxp recovery console fixboot en fixmbr doe, dan verandert hij niks, lilo blijft komen.

Niet erg. Want vanavond gaat er toch een nieuwe suse installatie overheen.

Maar heeft iemand dit al eerder meegemaakt of niet...
Ik had er nog nooit van gehoord, maar of mijn bios (MSI mamaplank met heel oud bios) loopt raar te doen als hij wel kan opstarten vanaf cd maar het niet doet of start de winxp cd zelf de bootmanager die hij gevonden heeft???

Weet iemand hier meer vanaf, ik vind dit namelijk best wel raar, maar het lijkt me wel leuk om zelf cd's te maken die vanaf een bepaald gedeelte van je hdd opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EEN TIP, zelfs van SUSE : installeer altijd eerst een windows besturingssysteem en dan pas een linux systeempje ernaast. Windows is hardnekkig en linux vindt alles wel goed; linux kan zich daar gewoon beter mee aanpassen. Windows wil ZIJN bootmanager gewoon als eerste, en heeee, dat willen wij alleen niet. Dus is win xp en dan Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 14:18

Aapzak

Your genuine OS hopper

oh man, ik heb dat LI al zovaak gezien, maar je kan het heel makkelijk fixen natuurlijk als je wilt, gewoon een rescue disk gebruiken of een 1 floppy linux, dan kan je alle bootsectors maken zoals jij ze wilt hebben.
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar met dd kan je een MBR of een andere bootsector helemaal leeg maken, en als je lilo (wel eerst chroot doen) dan weer draait, is je bootsector weer in orde.

Maargoed, ik begrijp uit je verhaal dat je toch opnieuw gaat installen, dan zou ik er niets meer aan doen inderdaad.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat halve Lilo is mij iets te vaak overkomen :'( . Gisteravond zelfs nog, ben nu Mandrake aan het reinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 12:38:
Dat halve Lilo is mij iets te vaak overkomen :'( . Gisteravond zelfs nog, ben nu Mandrake aan het reinstalleren.
Dat is niet nodig.
Je kan de windows bootmanager ook gebruiken (maar ik weet niet exact uit mijn hoofd hoe je dat aan moet passen, zie google), een andere optie is het stukje software genaamd loadlin.

Als je boot in dos mode (of een dos-window pakt, afhankelijk van je windows versie) en een batje aanmaakt met de volgende inhoud:

smartdrv /C
loadlin c:\bootlo~1\gentoo\bzimage root=/dev/hda7 ro

in mijn geval heb ik mijn kernel dus in c:\bootloader\gentoo\ staan en het file heet bzimage. /dev/hda7 is mijn gentoo "root" partitie. Als je niet bij je kernel kan, kan je een "rescue" kernel van een linux cd gebruiken, of met captain nemo je kernel ophalen van je linux schijf. Op deze manier kan je dus je linux opnieuw in. Daarna hoef je alleen maar lilo (of andere bootmanager) opnieuw te installeren. Deze overschrijft je mbr.

Een 2-tal weken geleden ben ik zo teruggekomen in mijn linux install, ik had en geen flopy-drive (kortsluiting) en mijn cd-rom begon te trippen (kon ineens niet meer booten van cd), na lang zoeken ben ik dus op deze wijze er weer in gekomen O-)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k heb m nu opnieuw geinstalleerd, maar dan met FreeBSD heel klein erbij, en dan gebruik ik de FreeBSD bootmanager. In ieder geval wel bedankt voor de tip :)
Pagina: 1