[Digicam] Donkere ruimte: licht erop krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
OK, beetje vage titel, maar zal t uitleggen. Ik werk in een discotheek en maak daar foto's.. gaat allemaal prima, alleen doe ik dat met flits, waardoor je dus geen lichten ziet. Erg jammer, want qua verlichting hangt echt gruwelijk mooi spul aan t plafond :9

Foto's maak ik met flitser. Zodra ik die uitzet krijg ik inderdaad wel het effect wat ik wil, alleen dan zijn de foto's erg snel bewogen. Zonder flitser gaat dus als ik gewoon een foto van een zaal zelf maak, heel soms goed.. meestal alleen als er net licht inschijnt ofzo.

Wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://www.versuz.be/gallery/albums/2002-07-13_Versuz_On_Saturday/part_01/F1000002.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.versuz.be/gallery/albums/2002-07-13_Versuz_On_Saturday/part_01/F1000017.jpg

Zoiets is me nog nooit gelukt.... terwijl hier die kerel er gewoon scherp (nouja: scherp genoeg) en niet bewogen opstaat, en dat licht zie je gewoon 'fel'.

Heeft iemand tips?
Volgens mij doet ie sluitertijd automatisch (dat zal t probleem wel zijn), ik geloof niet dat ik t kan instellen :?
Gebruikte cam: Minolta S404.

Verwijderd

Bij die onderste foto zie je duidelijk dat er een licht op schijnt.
Volgens mij zal er wel een kleine (lees als : minder felle) flitser opzitten die een flits produceerd die dusdanig minderfel is dat je de lampen gewoon nog duidelijk kunt zien :)

(zoiets schat ik)

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Manueel instellen: zo laag mogelijke scherpte diepte: f 2/8 oid, sluitertijd op 1/30 (wel stabiele handjes hebben ;)) en flitser uit.

(En ik zie nu dat je het niet handmatig kan doen)

Optie: papiertje in kwart hoek opstelling bij flister:

(dit wordt leuk om in ascii te doen :P)
code:
1
2
3
4
5
 /    /
:-   /
 \  /
   (^papiertje vastgezet oid)
(^ flitser)

Methode ook wel bekend als INDIRECT flitsen.

Suc6

Used to be Down Under... Foto gallery

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

En een statief gebruiken?

Al denk ik dat je hier zelf al aan gedacht heb (of niet omdat je het verbannen hebt ;) )?

Of bedoel je dat de lichten bewogen zijn omdat de lichten zelf bewegen?

• Mir
  • Niet online

Mir

PrinsEdje80 schreef op 26 augustus 2002 @ 12:23:

Optie: papiertje in kwart hoek opstelling bij flister:

(dit wordt leuk om in ascii te doen :P)
code:
1
2
3
4
5
 /    /
:-   /
 \  /
   (^papiertje vastgezet oid)
(^ flitser)

Methode ook wel bekend als INDIRECT flitsen.
Kan je dit effect ook niet berijken met crep-papier (of hoe je dat ook schrijft?)?
Wat je, denk ik, doet is het verzachten van de flits?

• Tom
  • Niet online
Wat voorbeeldjes nog:

Afbeeldingslocatie: http://antonis.nl/p/xhfminphxhefdydnfmetbizrsqmgivjgdotlbisy
Met flitser, maar je ziet weinig/geen licht.

Afbeeldingslocatie: http://antonis.nl/p/hwoezsqyayyvlzisaadctuouiuzqtlgahufhmvfn
Zonder flits, helaas erg bewogen.

Afbeeldingslocatie: http://antonis.nl/p/popzkpxforbdmiksaifhjdyfmwwwloiacxannxsc
Dezelfde foto maar dan met flits, zo maak ik ze nu.. maar: weinig van het licht te merken.

Afbeeldingslocatie: http://antonis.nl/p/oncsurstzlziiflgetyvbasntppmdiyswakqsdjr

Afbeeldingslocatie: http://antonis.nl/p/zkerutpuoiptqqssipiyocimqjexdjxcubtovijj
Twee foto's die 'toevallig' wel goed gingen, ook zonder flits, en verlichting staat er mooi op. En 90% van dit soort foto's zonder flits gaat helaas fout omdat ze bewogen zijn.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een Digitale SLR kan heel goed foto's maken op 1600 ISO en met een diafragma van F2.8, dan kan je een korte sluitertijd blijven gebruiken.

De Minolta Dimage S404 gaat maar tot 400 ISO en een diafragma van 3.0 in groothoek en 3.6 in tele.

Stel je camera in op M, ga naar het menu en kies bij exposure mode aperturePri. Ga naar Sensitivity en zet die op ISO 400 en zet de flitser uit.

Nu is je camera het lichtgevoeligst. Dan kun je nog de White Balance op daylight zetten zodat de kleuren van de lampen er goed uitkomen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Statief gebruiken is denk ik niet echt een optie omdat hij constant rondloopt enzo. Lijkt me sterk dat je sluitertijd en dergelijke niet handmatig kan instellen op die camera. Indirect flitsen is inderdaad ook een optie.

Maar uhm, zou een groter diafragma (F-waarde) en kortere sluitertijd niet beter zijn eigenlijk? (Ik weet niet zoveel van fotograferen :P) Met kortere sluitertijd heb je minder kans op bewogen foto's, eventueel kan je aantal stops overbelichten als het te donker is ofzo.

• paultjeb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

paultjeb

Man, wat 'n boudel!

Hahahaha crap-papier.... Ik heb op mijn s10 een instelling waarmee ik een langzame sluitertijd kan combineren met een flits. Op deze manier krijg je een heel leuk effect (bewegende objecten zijn scherp met een vaag randje) en ook de mogelijkheid om de achtergrond voldoende uitgelicht te krijgen.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Hmm, inderdaad. Met iso-waardes experimenteren is ook goed idee, jammer dat je op de meeste "goedkope" digitale camera's maar hele beperkte keuzes hebt in ISO-waardes. SLR-like digitale camera's zijn meestal behoorlijk duur nog volgens mij, maar goed; wellicht iets om op te letten bij aanschaf van je volgende digicam ;).

• Mir
  • Niet online

Mir

U lacht? ;)

Maar serieus; ik heb een keer zelf een stroboscoop gemaakt, die gaf heel erg randerig licht (je zacht scherpe randen). Crap-papier ervoor en klaar...zag er perfect uit..

beetje fade-entd en verspreid...

• Johnny
  • Nu online

Johnny

paultjeb schreef op 26 augustus 2002 @ 12:29:
Hahahaha crap-papier.... Ik heb op mijn s10 een instelling waarmee ik een langzame sluitertijd kan combineren met een flits. Op deze manier krijg je een heel leuk effect (bewegende objecten zijn scherp met een vaag randje) en ook de mogelijkheid om de achtergrond voldoende uitgelicht te krijgen.
Dat kan ook, zogenaamd nachtportret is op de Dimage S404 mannetje met sterretje boven het monochrome diplay vanboven. Werkt alleen goed als je van mensen dichtbij een foto maakt, en de achtergrond wel bewogen mag zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Tom
  • Niet online
Hmm, foto's maken met statief of met crepepapier etc. zijn niet echt van toepassing... al die jong hangen aan m'n blouse en trekken je mee, het zijn dus ook geen serieuze foto's.. meer wat partypics :)

PrinsEdje80 schreef op 26 augustus 2002 @ 12:23:
Manueel instellen: zo laag mogelijke scherpte diepte: f 2/8 oid, sluitertijd op 1/30 (wel stabiele handjes hebben ;)) en flitser uit.

(En ik zie nu dat je het niet handmatig kan doen)

Dat weet ik dus niet helemaal zeker, gaat t vanavond even nakijken. Ik kan wel dingen zelf instellen, maar sluitertijd bijv. heb ik nog niet gevonden (of overheen gekeken).

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 21:16
paultjeb schreef op 26 augustus 2002 @ 12:29:
Op deze manier krijg je een heel leuk effect (bewegende objecten zijn scherp met een vaag randje)
Scherp, met een vaag randje??? Dat is dus onscherp...?

Enniewee, zie je die lichten niet gewoon pas als de rookmachine aanstaat? En wat ook nog heel goed zou kunnen, dat de prof. foto's gewoon nabewerkt zijn, en dus eigenlijk nep.

No production networks were harmed during this posting

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

de flits verder afzwakken hielp bij mij een keer toen ik van een heel ander onderwerp veel minder flitslicht wou hebben, maar ja weet niet of dat bij die camera ook werkt
gewoon een laag(je) niet helder, maar wel redelijk transparant materiaal voor je flitser houden,
bijv paar laagjes transparant plasticzakje.

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Mir schreef op 26 augustus 2002 @ 12:25:
[...]

Kan je dit effect ook niet berijken met crep-papier (of hoe je dat ook schrijft?)?
Wat je, denk ik, doet is het verzachten van de flits?
Nee, het doel van indirect flisten is dat je via een muur of plafond (laatste vooral) de flitser laat weerkatsen om zo er voor te zorgen dat je niet een direct 'overbelichte' (in de zin van bleke gezichten, felle hemels-witte muur ipv gebroken wit e.d.) foto krijgt.

Lijkt me onmogelijk dat er op je toestelletje geen manuele instellingen mogelijk zijn. Het hoeft niet zo te zijn dat je een bereik hebt van oneindig lang tot 1/5000s, maar 15s tot 1/500s is ook al voldoende om mee te spelen!!

Used to be Down Under... Foto gallery

• Johnny
  • Nu online

Johnny

Tom schreef op 26 augustus 2002 @ 12:39:
Dat weet ik dus niet helemaal zeker, gaat t vanavond even nakijken. Ik kan wel dingen zelf instellen, maar sluitertijd bijv. heb ik nog niet gevonden (of overheen gekeken).
Lees mijn reply!!!

Ik heb het allemaal uitgelegd! Gewoon wieltje op M zetten, naar het menu en daar bij exposure mode instellen of het diafragma, sluitetijd of beide handmatig worden.

Wat niet in de handleiding staat is dat wanneer je beide handmatig hebt je met +/- kan wisselen tussen diaframa en sluitertijd zodat je niet door het menu heen hoeft.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

SLR 's hebben hier een nachtstand voor> lange sluitertijd met flits.
Heb je nu ook nog beweging dan moet je flisten op het achterste sluitergordijn ipv op de voorste (de flits is nl korter dan de sluitertijd).
Loop ff de instellingen van je cam door.. (welke is het btw?)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1