[gentoo] courier: webadmin cgi en apache

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
Ik ben bezig om een imap servertje op te zetten, zodat ik bepaalde mailfilters op filsystem niveau acties kan laten uithalen. Je zou zeggen dat procmail dat ook kan, maar nu kan ik mooi 2 vliegen in 1 klap slaan (namelijk en mail filteren en een mail server leren installeren).

Courier installeert prima (emerge werkt meestal wel o.k.), alleen wil ik nu de instellingen doen met de bijgeleverde webadmin. Deze webadmin moet ik in de cgi-bin van apache plaatsen (in mijn geval /home/httpd/cgi-bin ) Alleen weet ik niet hoe ik deze cgi aan kan spreken. *schaam* Sterker nog, ik weet niet eens of apache wel cgi serveerd. Waarschijnlijk komt dat omdat ik gewoon niet weet hoe ik die cgi's moet bereiken.
http://localhost/webadmin (webadmin is de scriptnaam) werkt niet.

Doe ik nu gewoon iets verkeerd, of moet ik mijn apache.conf aan gaan passen. (de cgi-modules worden wel geladen, maar er wordt niet specifiek naar een cgi-bin dir. gewezen, klopt dat?)

Kortom, ik snap het niet helemaal. De install guide van courier helpt niet echt (van het niveau. Je plaatst dat script daar en dan werkt het.. NOT :( )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
kijk in de output van pstree of apache draait (httpd processen). Als deze draait, dan is waarschijnlijk standaard cgi-bin ook aangezet, en kun je het script bereiken via :
http://localhost/cgi-bin/webadmin.
verwacht er niet te veel van, gebruik het ook maar het houdt niet over :?

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• JaQ
apache draaid, en dat was inderdaad de manier om de webadmin te bereiken.

Ik ben nog bezig om courier op te zetten, dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Over het algemeen ben ik niet echt onder de indruk van web-interfaces, maar bij een nieuw progje, is zo'n interface wel handig om bekend te raken met de parameters die gebruikt worden in een conf file.

Thnx.

• JaQ
majornono>> is er ook een default password? ik draai gentoo, en die zet alles net even anders weg dan beschreven wordt in de install manual.
"make install-webadmin-password" werkt dus niet, root wachtwoord is niet wat ie zoekt. wat dan?

• majornono
DrFrankenstoner schreef op 26 augustus 2002 @ 13:34:
majornono>> "make install-webadmin-password" werkt dus niet
Wat is de foutmelding die hij geeft? Als hij helemaal geen foutmelding geeft, dan staat in de dir courier/etc/webadmin de file password met het wachtwoord hierin. Als je GEEN SSL hebt, dan moet je in dezelfde dir als de password file de file unsecureok aanmaken, zodat non-ssl verbindingen worden geaccepteerd door de webadmin interface.

Succes

• JaQ
De foutmelding is error: invalid password.

het password file kan ik dus niet vinden. courier/etc bestaat in mijn geval niet. (zal wel een gentoo specifiek grapje zijn). wel heb ik /etc/courier/webadmin/ (met 2 subdirs: added removed)
, maar daar staat dus geen password file in....

Beetje vervelend. Volgens mij heb ik trouwens wel ssl, maartouch /etc/courier/webadmin en dan opnieuw inloggen geeft dezelfde melding....

• majornono
DrFrankenstoner schreef op 26 augustus 2002 @ 15:06:
wel heb ik /etc/courier/webadmin/ (met 2 subdirs: added removed)
, maar daar staat dus geen password file in....
maak in die dir webadmin een file aan met daarin als platte tekst het wachtwoord. Deze mag alleen gelezen worden door dezelfde user waar courier onder draait. Mijn webadmin dir ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
drwxr-xr-x    5 courier  courier       144 Jun 11 20:40 added
-r--------    1 courier  courier         7 May  4 20:43 password
drwxr-xr-x    5 courier  courier       144 Jun 10 20:29 removed
-rw-r--r--    1 root     root            0 May  5 11:54 unsecureok

waarbij die unsecureok file dus nodig is omdat ik ssl maar niet aan de praat krijg

• JaQ
Thnx, Ik zal het vanavond nog even proberen.

Pagina: 1