Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 230V aan/uitschakelen via LPT

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn lampen aan en uit te zetten, wil ik tegenwoordig niet meer lopen, maar gewoon op de computer een knopje omzetten.
De software om een LPT-pin aan/uit te zetten heb ik al gevonden in het volgende topic:
prog om LTP aan te sturen
In dat topic worden o.a. de programma's LPTout, parport, interface control, LPTcontrol, en het zelf maken van een programma in VB (m.b.v. DLPort I/O) genoemd. Mogelijkheden zat dus.

Voor de hardware heeft circuitsonline.net het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif

Dit schema is zoals je ziet gemaakt om led's te laten branden. Om 230V aan/uit te zetten heb je, dacht ik, een relais nodig (i.p.v. weerstand + led), maar ik las dat een optocoupler veiliger is, omdat je dan minder/geen kans hebt dat de 230V in verbinding kan komen te staan met de printerpoort.
Is dit inderdaad zo, en wat zou ik volgens jullie dan neer moeten zetten op de plaats van D1 en R2 ?

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 21:33

Dennizz

pc-70 mod in progress!

die optocoupler zorgt ervoor dat ie niet electrisch met de computer verbonden is =]

• KoZMiX
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-01-2023
In de plaats van die led en de weerstand kan je een relais zetten. Als je veel wil schakelen is het misschien beter een triac te gebruiken ipv een relais, dat is een soort electronisch relais en heeft dus geen bewegende (verslijtende!) onderdelen.

Een optocoupler zorgt ervoor dat je computer niet electrisch verbonden is met de schakeling, maar aangezien je al gebruik maakt van een transistor maakt dat volgens mij weinig uit. Hoewel het is misschien toch iets veiliger moest er een fout in je schakeling zitten...

Mvg

KoZMiX

Earth doesn't have gravity, it just sucks.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan lijkt zo'n optocoupler me wel verstandig.
Maar dan nu: op circuitsonline staat een lijst met optocouplers, maar welke daarvan is geschikt voor mijn plan, het doorlaten van 230V? Ik weet niet of de waarden bij Uce wat zeggen, maar die komen niet boven de 70V uit

• KoZMiX
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 11:31:
Okee, dan lijkt zo'n optocoupler me wel verstandig.
Maar dan nu: op circuitsonline staat een lijst met optocouplers, maar welke daarvan is geschikt voor mijn plan, het doorlaten van 230V? Ik weet niet of de waarden bij Uce wat zeggen, maar die komen niet boven de 70V uit
Die optocoupler moet je zetten tussen je data (stuursignaal) en je transistor (denk ik), voor het schakelen moet je nog steeds een relais/triac gebruiken.
De optocoupler dient enkel om de schakeling te isoleren van je pc, zodat je je lpt poort niet opblaast. Ik denk dat ik daarvoor een CNY 17 gebruikt heb.

Gunter

Verwijderd

Topicstarter
KoZMiX schreef op 26 augustus 2002 @ 11:35:
[...]

Die optocoupler moet je zetten tussen je data (stuursignaal) en je transistor (denk ik), voor het schakelen moet je nog steeds een relais/triac gebruiken.
De optocoupler dient enkel voor de schakeling te isoleren van je pc, zodat je je lpt poort niet opblaast.

Gunter
Oh, nu pas snap ik het... Sorry, ben gewoon een beetje dom (tis nog vroeg he :))

En triacs, daar heb je neem ik aan ook verschillende soorten in. Zou iemand zo weten wat voor een ik daarvoor nodig heb, of kan ik dat ergens zelf uitzoeken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 11:40:
[...]

Oh, nu pas snap ik het... Sorry, ben gewoon een beetje dom (tis nog vroeg he :))

En triacs, daar heb je neem ik aan ook verschillende soorten in. Zou iemand zo weten wat voor een ik daarvoor nodig heb, of kan ik dat ergens zelf uitzoeken?
Kijk maar eens bij Conrad, die hebben er verschillende. Zelf voor zoiets als dit (nou ja was fase aansnijding voor 230V lichtdimmer) de TIC206D gebruikt. Waarom die? Simpel, omdat ik hem nog had liggen :Y)

Conrad heeft bergen TRIACs, wat je zoekt is een TRIAC die boven de 380V kan (allemaal dus), de stroom, ach ja kleinste bij Conrad kan al 3 Ampere aan...

Let wel op de gate-stroom... sommige trekken 50mA daarop, dat moet je opto wel weer aankunnen dus!!! Ik zou denk ik voor een TIC225 of een BT138/600 gaan... lekker goedkoop (allebei zo'n €1,50), 8A schakelstroom. 10mA gatestroom....

Vergeet die transistor maar als je wil, een optocoupler met een LEDje erin die kun je direct via je printerpoort sturen. Gewoon de stroom door het LEDje beperken met een serieweerstand (zie de overige 5000 topics over stromen door LEDjes). Aan de "hete" zijde zorgt de opto wel voor de gatestroom, en je bent klaar!

• KoZMiX
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 11:40:
[...]

Op circuitsonline staat een schakeling voor een lichtorgel: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=73
Ze gebruiken daar een TIC206, dat zal dus wel ongeveer voldoende zijn veronderstel ik. Deze triac kan 400V/3A schakelen, voor verlichting is dat volgens mij wel genoeg. De TIC 216 kan 6A schakelen, en de 226 8A. Hoe een triac *precies* moet aangesloten/aangestuurd worden weet ik niet, maar dit is volgens mij ongeveer hetzelfde als bij een transistor.

Gunter

Verwijderd

Topicstarter
hardstikke bedankt allemaal,
ik moet nu naar school (sportdag :@), maar als ik straks thuiskom ga ik meteen naar de okaphone (de groningse conrad).
zodra het gelukt is horen (lezen) jullie het

Roel

Verwijderd

Misschien dat je een circuit kunt bouwen met relais die je dan aanstuurt via de lpt1 poort. Je schakelt dan de relais in door een stuursignaal te sturen naar dat relais, wat dan weer op zijn beurt een van zijn aansluitingen dicht stuurt en zo de lamp aansluit. Zo zou je ook een dimmer kunnen bouwen, stuur een electrisch signaal naar een dimmer, en die stuurt dan het licht aan en kan hem dimmen. Deze laatste geeft het al met een afstands bediening alleen is dan de afstands bediening je PC, ik heb geen schema`s of zo maar hoop je wel wat ideeen te hebben gegeven.

Mzzl

Verwijderd

KoZMiX schreef op 26 augustus 2002 @ 11:56:
[...]

Op circuitsonline staat een schakeling voor een lichtorgel: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=73
Ze gebruiken daar een TIC206, dat zal dus wel ongeveer voldoende zijn veronderstel ik. Deze triac kan 400V/3A schakelen, voor verlichting is dat volgens mij wel genoeg. De TIC 216 kan 6A schakelen, en de 226 8A. Hoe een triac *precies* moet aangesloten/aangestuurd worden weet ik niet, maar dit is volgens mij ongeveer hetzelfde als bij een transistor.

Gunter
NEE. Een triac is HEEL iets anders dan een transistor. Door met de opto-uitgang de gate aan de fase te schakelen zal de triac ontsteken. Dit doet hij op zowel het opgaande als het neergaande deel van de 230V sinus, omdat een triac in feite twee anti-parallel geschakelde thyristoren in zich heeft. De triac (eigenlijk dus een van beide thyristoren) zal uitschakelen zodra de stroom nul wordt, iets wat zo 100x per seconde gebeurt bij wisselspanning...

• KoZMiX
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 12:03:
[...]

NEE. Een triac is HEEL iets anders dan een transistor. Door met de opto-uitgang de gate aan de fase te schakelen zal de triac ontsteken. Dit doet hij op zowel het opgaande als het neergaande deel van de 230V sinus, omdat een triac in feite twee anti-parallel geschakelde thyristoren in zich heeft. De triac (eigenlijk dus een van beide thyristoren) zal uitschakelen zodra de stroom nul wordt, iets wat zo 100x per seconde gebeurt bij wisselspanning...
Aha, bedankt voor de info, toch weer iets interessants bijgeleerd vandaag :*)

Verwijderd

check eens www.linuxguru.be, al de info die je nodig hebt... (bij light control tutorial)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Ik Als maken van lpt control(website komt eraan, ben bezig met mijn server). Het is vrij simpel, je moet gewoon de weerstand plus led vervangen door een optocoppler, of je moet de spannings val van je optokoppler, en dan je weerstand aan passen zodat je led ertussen kan blijven zitten. Maar ik geloof dat je wel moet opletten bij je keuze van de optokoppler. Ik heb zelf de CNY17 genomen, maar dat is omdat ik er meer aan uit uit doe voor een enkle keer. Ik gebruik het niet voor mn disco lichten om die snel aan en uit te schakelen. Maar voor vragen over LPT control kan je me altijd mailen @fleppuhstein@planet.nl

Verwijderd

Zou je als je het klaar/werkend hebt een schematje kunnen posten?

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 19:01:
Zou je als je het klaar/werkend hebt een schematje kunnen posten?
over een weekje heb ik een digi cam. Verder ik heb gewoon het schema van circuit online gebruikt, met de plus naar 5 volt, en de min naar de min van de lpt, en de min van mn voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alles gekocht.
Heb nu
- de 4k7 weerstand
- de CNY17 optocoupler
- de TIC206M triac
- de BC547B transistor

Maar, waar plaats ik de onderdelen in het schema van circuitsonline? De een zegt plaats de optocoupler tussen de weerstand en de transistor, de ander zegt ipv de led.
En is die transistor nog wel nodig?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 19:56

xychix

FreeBSD Rules !

ik heb in't weekend een schakeling gebouwd die met een relais 220 V schakels..

de schakeling is een 12v schakeling die het relais aanstuurd boven een bep temperatuur (of onder een bep. temp, is instelbaar)

Zoiets als jij gaat doen wil ik ook, ik zal het topic dan ook in mijn bookmarks pleuren

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 08:55:
Ik heb nu alles gekocht.
Heb nu
- de 4k7 weerstand
- de CNY17 optocoupler
- de TIC206M triac
- de BC547B transistor

Maar, waar plaats ik de onderdelen in het schema van circuitsonline? De een zegt plaats de optocoupler tussen de weerstand en de transistor, de ander zegt ipv de led.
En is die transistor nog wel nodig?
optokopler ipv weerstand en led. ja transistor is wel nodi, dat is namelijk j elektrische schakelaar.

• KoZMiX
fleppuhstein schreef op 27 augustus 2002 @ 10:42:
[...]

optokopler ipv weerstand en led. ja transistor is wel nodi, dat is namelijk j elektrische schakelaar.
Wat is dan het nut van die optocoupler? Die dient toch enkel om je parallelle poort te scheiden van je schakeling. Als je die ergens in het midden van je schakeling gaat zetten heeft die totaal geen nut.
Zoals --Easy-- al zei, die optocoupler moet met een weerstandje verbonden worden met het stuursignaal van je parallelle poort. Met de uitgang van de optocoupler kan je rechtstreeks de triac schakelen, je hebt daar dus geen transistor meer voor nodig (die zit namelijk ook al in de optocoupler).

Gunter

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 19:56

xychix

FreeBSD Rules !

kan iemand een schemaatje tekenen wat het nu moet worden ??

waarom kun je de lpt pin niet gelijk op een relais+weerstand aansluiten ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 22:06
Omdat een lpt maar 30mA per pin kan leveren, en een relais algouw zo'n 60-100mA trekt

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

waarom zo moeilijk doen met een losse opto coupler en triac enz..

Waarom gebruik je niet gewoon een solid state relais.. ben je in 1 keer klaar.. 4pootjes..
2 voor het interne ledje en 2 voor je 220V gedeelte..

simpeler kan het niet..

kijk ff op : http://www.meganerd.net/ac_plug/index.html

als je dat schemaatje gebruikt maar het gewoon aan de output van je par. poort knoopt dan kom je een heel eind.. simpeler kan het niet.. gegarandeerd veilig en een stuk simpeler..

je kunt die led gewoon in plaats van de led uit jou transistor schemaatje plakken..

IP Rocks

• DRAFTER86
Ja is wel simpeler maar een solid-state relais is nogal prijzig...

• DRAFTER86
Artikel nr 168327-89 bij conrad prijs.. 38 euro.. en dat dan 8x

• KoZMiX
DRAFTER86 schreef op 27 augustus 2002 @ 11:41:
Omdat een lpt maar 30mA per pin kan leveren, en een relais algouw zo'n 60-100mA trekt
En als een relais afvalt, krijg je een negatieve inductiespanning waardoor je je parallelle poort om zeep helpt.

Verwijderd

KoZMiX schreef op 27 augustus 2002 @ 10:49:
[...]

Met de uitgang van de optocoupler kan je rechtstreeks de triac schakelen, je hebt daar dus geen transistor meer voor nodig (die zit namelijk ook al in de optocoupler).

Gunter
Dat is makkelijk gezegd, maar de (5V) spanning die je op de gate van de triac gaat aabieden, ten opzichte waarvan?

Er zijn speciale componenten voor zoals deze optotriac:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/staticswitch.jpg

• KoZMiX
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 14:38:
[...]
Dat is makkelijk gezegd, maar de (5V) spanning die je op de gate van de triac gaat aabieden, ten opzichte waarvan?
Hmm nu je 't zegt, daar was ik nog niet opgekomen.
Als je een schakeling bouwt om meerdere uitgangen te schakelen, kan het misschien wel de moeite zijn om er een 5V voeding in te bouwen, zo kan je eventueel status leds en handmatige bediening enzo toevoegen.

Die optotriac is waarschijnlijk nog wel ietsje goedkoper en beter geschikt voor kleinschalige toepassingen. Weet jij trouwens hoeveel die dingen normaal gezien kosten?

Gunter

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Er zijn ook SOLID STATE RELAYS, dit zijn optisch aangestuurde triacs in een doosje. 3-24VDC in (@ 3mA), 220V 10A uit!!! Dit soort dingen ruleren! :9

Zitten vaak bij Conrad tussen de restpartijen!!! :)

edit:

De prijs lag vorige keer op de 7 gulden 50 per stuk, gelijk dus een paar gehaald, en ze zijn PERFECT!!!!

• redguy
  • Niet online

redguy

Neee man, die simpele 'solid state relays kosten veel minder.. vanaf iets van 4.35. (pagina 739 van de 2002 catalogus)

2A €4,35 (16 25 66-60)
tot 16A €10,20 valt dus best mee.. is misschien iets duurder als met een triac maar je hebt vrijwel niets anders meer nodig..

IP Rocks

• redguy
  • Niet online

redguy

Die dingen trekken iets van 8mA dus die kunt volgens mij desnoods direct uit je poort voeden.. heb je helemaal niets meer nodig.

IP Rocks

• Benadski
7 gulden 50 is geen 7 euro 50, ja ik loop misschien een beetje achter... ;)

Enne ik had er 10A SSR's voor dus dat was een mooie deal!!! :*)

Verwijderd

Topicstarter
Op http://www.circuitsonline.net/info/optocouplers.php staat dat de gatespanning van de CNY17 max. 60 mA is. DRAFTER86 schreef hier net dat een pin van een lpt-poort slechts 30 mA levert... toch een andere optocoupler halen?
// edit: stom, nu ik mn verhaal lees denk ik: maakt niet uit, die 60 mA is maximaal, dus de optocoupler zal nooit meer dan 30 mA uit de pin halen. toch?

Volgende week of de week daarop heb ik pas iets voor de 230 in elkaar staan, want de (naar mijn weten) enige Groninger electronicaboer Okaphone had 'mijn' printplaatjes niet meer, alleen nog hele dure.

Eigen voeding bouwen voor het geheel is geen verkeerd idee, want anders moet ik alle stroom voor de schakeling alsnog van de computervoeding halen, terwijl ik juist alle contact tussen de computer en de 230V wilde vermijden met de optocoupler.
Heb er al een schakeling voor gevonden
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roelvdm/schakeling.gif

• Benadski
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:25:
Op http://www.circuitsonline.net/info/optocouplers.php staat dat de gatespanning van de CNY17 max. 60 mA is. DRAFTER86 schreef hier net dat een pin van een lpt-poort slechts 30 mA levert... toch een andere optocoupler halen?
// edit: stom, nu ik mn verhaal lees denk ik: maakt niet uit, die 60 mA is maximaal, dus de optocoupler zal nooit meer dan 30 mA uit de pin halen. toch?

Volgende week of de week daarop heb ik pas iets voor de 230 in elkaar staan, want de (naar mijn weten) enige Groninger electronicaboer Okaphone had 'mijn' printplaatjes niet meer, alleen nog hele dure.

Eigen voeding bouwen voor het geheel is geen verkeerd idee, want anders moet ik alle stroom voor de schakeling alsnog van de computervoeding halen, terwijl ik juist alle contact tussen de computer en de 230V wilde vermijden met de optocoupler.
Heb er al een schakeling voor gevonden
[afbeelding]
NIET DIE SCHAKELING GEBRUIKEN!!!!!!!!!!!! HIERMEE BLAAS JE GEGARANDEERD JE PC OP!!!!!!!!!

Deze schakeling heeft geen galvanische scheiding, en is GEVAARLIJK |:(

Gebruik gewoon een moc3023 als optoisolator, deze heeft 3mA nodig aan de LED kant, en kan mbv. één weerstandje (220 Ohm) en een BT139 16A schakelen... Een schema (die je nog ff moet modden vind je hier.

Verwijderd

Hoeveel mA kan een parallelle poort nuu geven?
ik ben op een andere site tegengekomen dat hi maar 2.63 mA kan geven,
Wat is het nu???

Verwijderd

www.discolitez.com

dan bij circuits, vind je er een met 8 relays die 8x 220 volt kunnen schakelen :)

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 23:14:
www.discolitez.com

dan bij circuits, vind je er een met 8 relays die 8x 220 volt kunnen schakelen :)
Zon ding heb ik eens uit de Computer Idee nagebouwd.
Werkt best handig.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 21:41

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

geen greetz onder aan de posts graag heren...

Lees ff de FAQ daarover
Wij Tweakers doen elkaar contstant de groeten...
Ik moet er nog steeds naar zoeken maar ik heb hier ook een schema ergens daarvoor liggen... :X

Moet mijn kamer opruimen :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ouwe koe -> slot

BlueFreak: met een optocoupler of transistortje+weerstand kun je veel meer schakelen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.