even ter verduidelijking:
3 mysql tabellen:
users tabel --> hierin staan de user naam en id
groepen tabel --> hierin staan de groeps namen en en id
koppel tabbel --> hierin staat welke user lid is van welke groep(en)
dus: als user test (id 1) lid is van de groepen test (id 1) en blaat (id 2) staat er het volgende in de koppeltabel
id | gid | uid
1 | 1 | 1
2 | 2 | 1
stel.. in de groepen tabel zit ook een derde groep root (id 3)
nu wil ik dus het volgende voor elkaar krijgen: als ik de user wil editen en in andere groepen indelen wil ik met een query alle groepen binnen halen (uit de groepen tabel) en daarmee ook gelijk van welke groepen de user lid is.
zoiets dus:
groups.gid | koppel.gid | koppel.uid
1 | 1 | 1
2 | 2 | 1
3 | NULL | NULL
dit heb ik dus nu in een script voor elkaar gekregen maar dan moet ik elke keer als ik een groep heb opgehaald opnieuw een query doen of de user ook daadwerkelijk lid is van deze groep.. en das natuurlijk onnodig veel belasting voor de server... mijn vraag is dus kan dit ook in een query? en zo ja, hoe? misschien niet het meest duidelijke verhaal maar toch.
met vriendelijke groet,
dwa
3 mysql tabellen:
users tabel --> hierin staan de user naam en id
groepen tabel --> hierin staan de groeps namen en en id
koppel tabbel --> hierin staat welke user lid is van welke groep(en)
dus: als user test (id 1) lid is van de groepen test (id 1) en blaat (id 2) staat er het volgende in de koppeltabel
id | gid | uid
1 | 1 | 1
2 | 2 | 1
stel.. in de groepen tabel zit ook een derde groep root (id 3)
nu wil ik dus het volgende voor elkaar krijgen: als ik de user wil editen en in andere groepen indelen wil ik met een query alle groepen binnen halen (uit de groepen tabel) en daarmee ook gelijk van welke groepen de user lid is.
zoiets dus:
groups.gid | koppel.gid | koppel.uid
1 | 1 | 1
2 | 2 | 1
3 | NULL | NULL
dit heb ik dus nu in een script voor elkaar gekregen maar dan moet ik elke keer als ik een groep heb opgehaald opnieuw een query doen of de user ook daadwerkelijk lid is van deze groep.. en das natuurlijk onnodig veel belasting voor de server... mijn vraag is dus kan dit ook in een query? en zo ja, hoe? misschien niet het meest duidelijke verhaal maar toch.
met vriendelijke groet,
dwa