[XFree86] en [Ati Radeon 7200] wie heeft het draaiend ?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik ben nu al enige tijd bezig met een BSD desktop machine.
Nu heb ik vanaf cd de laatste versie geinstalleerd. Wanneer ik Xconfig proggie start (via /stand/sysinstall menu) krijg ik een netjes X windows op zeer hoge resolutie.

Ik krijg een Layout te zien van mijn systeem, voor alle onderdelen staat een zinnig icoon aleen voor mijn video kaart niet.

Waneer ik met rechtermuisknop op het witte vierkante blokje klik wat de video kaart zou moeten zijn zie ik dat als driver de "ati" driver geselecteerd staat, oftewel X ziet al data het een ati is. Toch staat ati niet in de lijst van drivers !!!

Hie kan ik de ati driver downen en installen ?
Want ik denk dat deze niet op de pc staat, desontdankts ziet X wel dat hij deze driver zou moeten hebben.

please help me in dat %^&* X, zodat ik normaal aan de slag kan.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Mensen help mij dan toch...

ook de site van XFree86.org kon mij niet verder helpen behalve dan zeggen dat de kaart wel ondersteund word!

http://www.xfree86.org/current/Status6.html#6

er staat alleen niet hoe ik het ding draaiend krijg !

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Welke driver staat er in je X config?

Verwijderd

Ik heb het aan de praat. Inclusief hardware acceleratie. Ik heb een Radeon 32MB SDR, en dat is geloof ik een Radeon 7200. Ik gebruik XFree86 4.1 op Debian.

Je moet de radeon driver gebruiken, de ati driver is ouder, bijvoorbeeld voor rage pro kaarten. Als je hw acc. wilt hebben moet je ook iets kerneligs hebben (althans onder GNU/Linux), hoe dat op BSD (welke precies) zit weet ik niet.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Hmm... de radeon driver.. deze zal er wel weer niet zijn voor BSD

ik heb nu met XF86config een Ati rage pro geselecteerd.. ik krijg beeld aleen mijn muis schiet naar rechts of links boven en komt niet meer uit de hoek !! ligt dit aan mijn muisdriver of is dit mijn straf voor het selecteren van een Ati kaart die ik eigenlijk niet heb ???

het beeld lijkt goed en scherp ! Aleen nu doet de muis het niet. In de console (/stand/sysinstall) werkt de muis wel !!
deadinspace schreef op 26 augustus 2002 @ 15:47:
Welke driver staat er in je X config?
op dit moment de ATI driver die bij de Ati kaart hoort die ik geselecteerd heb.

Verwijderd

Ik weet niet waarmee je een XF86Config bestand aanmaakt, maar blijkbaar pakt die util hem niet lekker. Wat mij wel goed bevallen is is de config bouwen met "XFree86 -config" (of --config, ben ik vergeten).
Als je daarmee ook geen fijne config krijgt zou ik gewoon de XF86Config met de hand gaan bewerken. Dan kun je zelf aangeven welke driver je wilt gebruiken, ati of radeon bv.

Verwijderd

Ik heb dan wel geen ervaring met Ati kaarten/drivers, maar ik kan je wel aanraden om meteen maar met de hand de XF86config file aan te passen (ook nadat je de goede drivers hebt gedowned).

De 'standaard' tools lieten het bij mij afweten (Suse 7.2 / Asus GForce 4 TI 4400). Handmatig had ik 'm na 10 minuten aan 't draaien. De info die in ~/.X.err komt te staan kan je daarbij ook helpen.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik gebruik /stand/sysinstall (algemene tool) daarin start ik XF86config (bestaat geloof ik ook in linux)

maar waar kan ik dat config bestand vinden ? zodat ik met de hand aan het klooien kan ?

en waar kan ik zien welke drivers allemaal op mijn systeem aanwezig zijn ?

Verwijderd

De XF86Config zal staan in /etc/X11. Ik weet niet hoe FreeBSD ermee omgaat, maar de meeste linux distro's gebruiken XF86Config voor XFree86 3 en gebruiken XF86Config-4 voor XFree86 4. Welke er dan gebruikt wordt wordt bepaald door de symlink /etc/X11/X, die verwijst naar een /usr/X11R6/bin/X_blah server (XFree86 3) of naar /usr/X11R6/bin/XFree86 (XFree86 4).
De log zal gemaakt worden in /var/log. Drivers voor X staan in /usr/X11R6/modules/drivers volgens mij. Daar zal dan een ati_drv.so staan, en een radeon_drv.so.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
what are all types of supported mouse drivers ??

i have a logitec wirele...

bah.. ik ben een mud aant spelen en denk gewoon helemaal in het engels...
ik heb een draadloze logitech set (goedkope van €80) welke muis driver zou ik moeten gebruiken ?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
PS/2 , logitech , microsoft werken allemaal niet..

PS/2 de muis springt naar rechts boven
Microsoft de muis springt naar links boven
Logitech de muis loopt (bij bewegen) langzaam naar links onder en blijft daar steken

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ok mousedriver op protocol "auto" deed de truc.. Xwin draaid ! THANKS ALLEMAAL

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 16:01:
Ik heb het aan de praat. Inclusief hardware acceleratie. Ik heb een Radeon 32MB SDR, en dat is geloof ik een Radeon 7200. Ik gebruik XFree86 4.1 op Debian.

Je moet de radeon driver gebruiken, de ati driver is ouder, bijvoorbeeld voor rage pro kaarten. Als je hw acc. wilt hebben moet je ook iets kerneligs hebben (althans onder GNU/Linux), hoe dat op BSD (welke precies) zit weet ik niet.
en wat is dat kerneligs dan ? dan kan ik miusschien ook 3d support aanprutsen

Verwijderd

Ik moet de radeon.o _Linux_ kernel module laden. Dat is de DRI driver in de kernel. Als jij op (iets)BSD (je hebt nog steeds niet gezegd welke BSD -- BSD/OS 4.3?) DRI wil zal je moeten zoeken, zoals gezegd, ik weet niet veel van *BSD's.

Je kan misschien hier beginnen: http://dri.sourceforge.net. Wellicht kan je mailinglist archieven lezen, en een vraag stellen over jouw BSD?
Pagina: 1