Ik heb zaterdag op de pc dump dag in rai een laptop gekocht, Compaq armada m300 (p2 333 128mb 6.4GB) Het is een gebruikte laptop en dus is de harde schijf geformateerd. Het probleem is dat er geen cdrom en floppy drive in de laptop zitten dus ik kan dat ding niet booten om windows te installeren
Ik heb toen een externe floppy drive (usb) geleend van iemand maar die pakt ie dus niet bij het opstarten. In het bios kan ik als bootdevices HD, ethernet of multibay opgeven. Geen usb device oid... Ik heb al geprobeerd om via het netwerk te booten maar dat wil ook niet lukken... (zie topic in Network Troubleshooting) Morgen krijg ik een externe cdrom voor een laptop van iemand te leen maar ik vrees dat ik hier ook niet van zal kunnen booten... Heeft iemand nog andere opties behalve dat ding open slopen en de hd in een pc (?) te zetten. Want ik word er een beetje moedeloos van... 325 euro voor iets waar ik niets mee kan
ik zag die M300's ook staan en ze waren idd verleidelijk qua prijs...
ik heb enige tijd geleden ook zoeen M300 maar dan met een PIII 600
voor mijn vriendin gekocht...
de laptop wordt geleverd met een dockingstation waar de FDD en de CDRom (Multi-Bay) inzitten, deze zijn erg duur als je het los bij Compaq wilt bestellen (ik denk zo een €. 500+ )
wat je wel kan doen is de HDD eruit halen en deze in een andere laptop met CDRom stoppen, vervolgens Win 9x erop installeren en daarna de HDD weer terug zetten (lukt alleen niet bij Win XP/2K, althans mij lukt het niet)
mocht het echt niet lukken, dan mag je de laptop altijd nog bij mij installeren
ik heb enige tijd geleden ook zoeen M300 maar dan met een PIII 600
de laptop wordt geleverd met een dockingstation waar de FDD en de CDRom (Multi-Bay) inzitten, deze zijn erg duur als je het los bij Compaq wilt bestellen (ik denk zo een €. 500+ )
wat je wel kan doen is de HDD eruit halen en deze in een andere laptop met CDRom stoppen, vervolgens Win 9x erop installeren en daarna de HDD weer terug zetten (lukt alleen niet bij Win XP/2K, althans mij lukt het niet)
mocht het echt niet lukken, dan mag je de laptop altijd nog bij mij installeren
Man - a being in search of meaning
Aanvulling,
Je hebt ook nog 2,5 HDD convertertjes, dan kun je hem gewoon in je PC hangen. Win2k en XP lukt wel als je de schijf in 2en deelt en op de 2e partitie de installatie bestanden zet.
I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !
Het probleem is dat niemand zo gek is om zijn laptop open te slopen en die hd van mij erin te zetten.BaBy-G schreef op 26 augustus 2002 @ 01:12:
Bedankt voor het aanbodmocht het echt niet lukken, dan mag je de laptop altijd nog bij mij installeren
Die convertertjes zullen wel prijzig zijn zeker? Of is dat gewoon een ide kabeltje met aan de andere kant een 'laptop plug'?Cavie schreef op 26 augustus 2002 @ 01:27:
Aanvulling,Je hebt ook nog 2,5 HDD convertertjes, dan kun je hem gewoon in je PC hangen. Win2k en XP lukt wel als je de schijf in 2en deelt en op de 2e partitie de installatie bestanden zet.
Dat is toch dat programma waarmee je een netwerkverbinding kan maken via de com of lpt poort in dos? Het probleem is dat de hd geformatteerd is en dus niet bootable is. Er staat dus ook geen dos oid opVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 09:13:
Kan er niet vanaf com1 via MS interlink op worden gestart?
Ik ben bang dat je een probleempje hebt, je had hem dus beter kunnen formateren met "format c: /s". Dan had hij er iig command.com opgezet, en had je hem dus gewoon op kunnen starten.
Juist
Ik heb em niet zelf geformateerd anders had ik dat wel gedaan ja.Jeldert schreef op 26 augustus 2002 @ 11:19:
Ik ben bang dat je een probleempje hebt, je had hem dus beter kunnen formateren met "format c: /s". Dan had hij er iig command.com opgezet, en had je hem dus gewoon op kunnen starten.
btw Ik probeerde em net open te maken maar dat wil niet echt lukken. Aan de onderkant zat nog een kleppie met een soort van kaartje erin. Staat iets van modem op, die heb ik er toen ook ff uitgehaald en later weer erin gezet omdat ik hem niet open kreeg.
Nu zet ik em weer aan en nu is de optie boot from ethernet verdwenen.... ik weet niet of dat of dat te maken heeft met die modem (?) maar ik kan nu dus helemaaal niets meer
Het installeren is idd mogelijk via zo'n converter. Dit is een klein printje dat je op je hd klikt en dan kan aan de andere connector een IDE kabel. Volgens mij zijn deze niet zo duur, is eigenlijk een soort verloopstukje.
Verwijderd
Zie inderdaad op dit moment maar 1 oplossing en dat is je harde schijf eruit schroeven en alle installatiebestanden daarop zetten. Daarna uiteraard weer terugplaatsen. Ik weet nog van vroeger dat er bepaalde armada's waren met een floppy drive die aan de parallele poort hingen, miscchien moet je daar eens naar zoeken, het is maar een idee.
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Verwijderd
hm, erg lastig... De enige andere keus is of een Nieuwe bootable schijfje erin knallen (hd) of die eruit & in een andere laptop, tevens zijn er ook kabels van COM naar COM of Printer Naar Printer om toch een file-transfer te doen, maar of deze werken in DOS weet ik niet, wel vanaf 95, weet ik, je ken niet booten maar het is maar een 2de optie.
Artikelnummer: 555400 bij informaque
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Er zit dus niets anders op dan hem open te maken en de hd eruit te halen..
Maar wat ik zo vreemd vind is dat hij nu niet meer vanaf ethernet kan booten nadat ik die Modem/LAN kaart (heb hem er nog eens uitgehaald en goed bekeken
) eruit heb gehaald. Anders kon ik nog proberen om Remote installation services van win2k server aan de praat te krijgen.
Maar wat ik zo vreemd vind is dat hij nu niet meer vanaf ethernet kan booten nadat ik die Modem/LAN kaart (heb hem er nog eens uitgehaald en goed bekeken
Neem aandat er tenminste wel een bootable DOS of Windows op zit.
In pre-win tijd, had je Norton Commander die zich met hulp van een Null-Modem kabel in DOS kon doorklonen naar een ontvanger. Vervolgens met NC, de data uitwisselen.
Werkt perfect, heb ik ook gedaan om een cd/flopless system te voorzien van de benodigde NIC-drivers. Lukt dat niet, kan je met Hyperterminal evt. ook de bestanden uitwisselen.
In pre-win tijd, had je Norton Commander die zich met hulp van een Null-Modem kabel in DOS kon doorklonen naar een ontvanger. Vervolgens met NC, de data uitwisselen.
Werkt perfect, heb ik ook gedaan om een cd/flopless system te voorzien van de benodigde NIC-drivers. Lukt dat niet, kan je met Hyperterminal evt. ook de bestanden uitwisselen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Nee dat is het probleem juist...PtrO schreef op 26 augustus 2002 @ 11:55:
Neem aandat er tenminste wel een bootable DOS of Windows op zit.
"Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready"
Je kan een floppy drive of cdrom erbij kopen,
of de harddisk even in een andere pc hangen,
om de installatie cdrom naar de harddisk te copieren,
en de harddisk bootable te maken, met indien nodig een 2.5" naar 3.5" converter.
Je mag ook best bij mij langskomen.
Als mij laptop kapot zou gaan, krijg ik van mijn werk weer een nieuwe.
En daarbij komt, dat ik die dingen vroeger altijd gerepareerd heb,
en dus precies weet hoe ik hem moet demonteren.
en de harddisk bootable te maken, met indien nodig een 2.5" naar 3.5" converter.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Je woont een beetje ver weg dus dat wordt moeilijkcjdijk schreef op 26 augustus 2002 @ 12:02:
Je kan een floppy drive of cdrom erbij kopen,
Maar je zegt indien nodig? Wil dat zeggen dat je niet altijd een converter nodig hebt om zo'n hd aan te sluiten? En hoe zou ik dat dan kunnen zien?
Ik ben er net achter gekomen dat je de hd er zo uit kan schuiven, dus heb ik voor niks moeilijk zitten doen om dat ding open te maken
[quote]Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 10:45:
Die convertertjes zullen wel prijzig zijn zeker? Of is dat gewoon een ide kabeltje met aan de andere kant een 'laptop plug'?
quote]
Nope, kosten 10 euro ofzo, alleen niet iedere pc zaak heeft ze, btw zelf maken kan ook als je een beetje kunt solderen. Als je dat wilt mail me maar ff dan stuur ik het aansluitschema 2.5 in heeft 44 pinnetjes, nl (voeding incl.)
Die convertertjes zullen wel prijzig zijn zeker? Of is dat gewoon een ide kabeltje met aan de andere kant een 'laptop plug'?
quote]
Nope, kosten 10 euro ofzo, alleen niet iedere pc zaak heeft ze, btw zelf maken kan ook als je een beetje kunt solderen. Als je dat wilt mail me maar ff dan stuur ik het aansluitschema 2.5 in heeft 44 pinnetjes, nl (voeding incl.)
I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !
Je hebt die converter wel nodig als je hem in een desktop pc wilt hangen,Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:04:
[...]
Je woont een beetje ver weg dus dat wordt moeilijk
Maar je zegt indien nodig? Wil dat zeggen dat je niet altijd een converter nodig hebt om zo'n hd aan te sluiten? En hoe zou ik dat dan kunnen zien?
Ik ben er net achter gekomen dat je de hd er zo uit kan schuiven, dus heb ik voor niks moeilijk zitten doen om dat ding open te maken
en je hebt hem niet nodig als je hem in een andere laptop wil hangen.
Overgens nog iets: meestal moet je na het uitbouwen van de harddisk,
het frame ook nog eraf schroeven, voordat je de harddisk zelf in handen hebt.
Je moet uiteindelijk net zoals bij een 3.5 inch harddisk die pinnetjes zien,
behalve dan, dat de voeding ook via die pinnetjes binnenkomt.
[ Voor 0% gewijzigd door cjdijk op 26-08-2002 14:48 . Reden: harddisk frame ]
Ik kan wel een beetje solderen maar ik koop liever zo'n convertertje dan weet ik zeker dat het goed iscjdijk schreef op 26 augustus 2002 @ 14:36:
[...]
Je hebt die converter wel nodig als je hem in een desktop pc wilt hangen,
en je hebt hem niet nodig als je hem in een andere laptop wil hangen.
Overgens nog iets: meestal moet je na het uitbouwen van de harddisk,
het frame ook nog eraf schroeven, voordat je de harddisk zelf in handen hebt.
Je moet uiteindelijk net zoals bij een 3.5 inch harddisk die pinnetjes zien,
behalve dan, dat de voeding ook via die pinnetjes binnenkomt.
Ik zag ze in pricewatch staan voor 10euro bij computerland dus daar ga ik morgen even kijken. Hopelijk hebben ze ze op voorraad in Amsterdam.
Btw, de verkopers zeiden dat er een 6.4GB hd in die laptops zit maar ik heb em er net uitgehaald en er staat op:
8455MB
12.07GB
Hier snap ik nix meer van, is het nou 6.4GB, 8.4GB of 12GB
ik snap 1 ding niet... als je een laptop koopt... dan kijk je toch als eerste of er wel alles inzit
maar mayb is het handig om eff op compaq site te kijke en die dinge te bestelle 
en anders eff naar lokale computerboer en eff daar vrage of ze die dinge kunne levere
en anders eff naar lokale computerboer en eff daar vrage of ze die dinge kunne levere
AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
Het is een 12gb voor het geval jouw laptop bios geen 8gb grens heeft,Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 15:01:
[...]
Ik kan wel een beetje solderen maar ik koop liever zo'n convertertje dan weet ik zeker dat het goed is
Ik zag ze in pricewatch staan voor 10euro bij computerland dus daar ga ik morgen even kijken. Hopelijk hebben ze ze op voorraad in Amsterdam.
Btw, de verkopers zeiden dat er een 6.4GB hd in die laptops zit maar ik heb em er net uitgehaald en er staat op:
8455MB
12.07GB
Hier snap ik nix meer van, is het nou 6.4GB, 8.4GB of 12GB
dus een recent model is.
En hij is een 8gb in een oudere laptop die niet verder wil dan 8gb.
Dus eigenlijk is het een 12gb.
Maar ze zetten wel die specs voor 8gb erop,
voor het geval je hem handmatig wilt invoeren in je bios,
dus die heads, cylinders en sectors per track.
Pagina: 1