[access] optellen+aftrekken

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-12-2025

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
nou, ik zit met het volgende probleem

ik heb een database, waarmee je facturen kunt maken

je kunt producten kiezen, en daarachter de aantallen neerzetten die je wil verkopen.

factuur werkt al fantastisch, komen bedragen achter te staan en automatisch berekend met aantallen + btw etc,

nou is het de bedoeling als een factuur afgedrukt wordt, dat de voorraad in de database bijgehouden wordt, dus bv, 3 kasten, dat die 3 van de voorraad afgetrokken wordt

ik weet alleen niet waar ik moet beginnen, kan dit makkelijk in access?
als je meer info nodig hebt, roep maar

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

1 vraagje eigenlijk maar, waarom?

Access is een database, hier hoeft niet alles precies in te staan.
Wat jij wilt is het volgende:

Voorraad : 5

Dan verkoop je er 2, en dan doe je:
Voorraad = vooraad - 2

Met Acces kan je gewoon een record toevoegen, met als waarde -2
Dus:
Voorraad: 5
Voorraad: -2

Als je een factuur maakt, vul je deze gegevens in in een tabel.
En een van die gegevens is een negatieve voorraadmutatie van in dit geval 3 stuks.

Als je de totale voorraad wilt weten, kan je dat weer terugkrijgen met een sum-groepering.

(erg vaag verhaal, als mensen het niet snappen, dan zal ik een 2e poging wagen.. ;))

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
hmmz, ja maar daar ben ik niet erg blij mee
ik dacht het eerst met visual basic te doen, maar dat was toch te ingewikkeld
en een sql query lukt ook niet, pff, dat je niet gewoon een query in de query ding van acces zoiets kan maken. wel dingen verwijderen maar niet aanpassen, hmmz

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Even voor de duidelijkheid: Het zal best mogelijk zijn, maar wat ik schetste was een andere oplossing van je probleem. Je krijgt in jouw geval het probleem dat als er 2x een factuur wordt uitgeprint, (dezelfde!), je 2x een mutatie krijgt.

In VBA is het dus mogelijk; ik denk dat een andere bezoeker je wel meer in deze richting kan sturen dan ik.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
wie weet, hoef maar klein beetje te weten hoe het werkt, de rest zoek ik zelf uit :)

Verwijderd

Als je het niet per mutatie bij wilt houden, wijzig dat gewoon de voorraad van het product? Ik neem aan dat je een tabel hebr die er als volgt uit ziet:
kast 10
tafel 8
stoel 26

Als er dan drie stoelen worden verkocht, ga je naar die regel toe en zorgt er voor dat de waarde in het tweede veldje 23 wordt, of ben ik nou zo simpel?

Overigens is een mutatietabel natuurlijk veel mooier omdat je dan ook mooie statistieken per datum kunt bekijken (op welke dag is mijn voorraad onder de 10 gekomen etc) en het is veel beter te controleren als het een keertje verkeerd gaat in je programma. Niet dat dat ooit gebeurd natuurlijk....

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
ja, dat wordt al bijgehouden in de facturen tabel natuurlijk :?

je kunt gewoon een query maken van welk produkt welke verkocht zijn
maar nou nog bijwerken in de artikelen tabel
Als er dan drie stoelen worden verkocht, ga je naar die regel toe en zorgt er voor dat de waarde in het tweede veldje 23 wordt, of ben ik nou zo simpel?
nou, als dat zo simpel is, zeg hoe dat dan moet :?
"zorg er voor dat de waarde in het 2de veldje 23 wordt"
dat is nou net het probleem...

maar ik denk dat ik al een ideetje heb
idd gewoon een "verkopen" tabel ofzo maken
en proberen idd statsitieken van verkopen op het scherm te toveren

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
UPDATE artikelen INNER JOIN FactuurRegel ON (artikelen.ComanNR = FactuurRegel.comanNR) AND (artikelen.Artikelnr = FactuurRegel.ArtikelNR) SET artikelen.aantal = [artikelen]![aantal]-[factuurregel]![aantal], FactuurRegel.bijgewerkt = True
WHERE (((FactuurRegel.bijgewerkt)=False));

het is me gelukt, als er een nieuwe factuur gemaakt wordt, word alles in een tabel opgeslagen, daarbij heb ik een true/false ding gemaakt
als hij false is, update hij de aantallen, en zet de waarde op true,

materiaal :)
Pagina: 1