Toon posts:

[zwaar n00b] GCC installen, ik snap t niet :?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al aan het zoeken geweest op GoT maar ik kom niet uit de helpfile eerlijk gezegd, ik ben echt een zware linux noob maar ik wil apache/mysql installen en daarvoor moet tie de source compileren en dus gcc hebben. (Ik werk alleen in de bash, geen x-win.)

Wat ik heb gedaan:
GCC 3.1 gedowload in de /root gezet
tar zxvf gcc-3.1.tar.gz
cd gcc-3.1
./configure

Maar wat moet er nu achter die configure hij heeft arguments nodig.

To configure GCC:

% mkdir objdir
% cd objdir
% srcdir/configure [options] [target]

zegt de site, maar ik snap et niet. Sorry mensen dit zal vervelend overkomen en ik zal probably een utfs krijgen maar help deze beginnende n00b uit de brand :)

edit: en DL ook nog een verouderde versie, ff 3.2 downen. probleem blijft

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh, waarom gebruik je niet de gcc die bij je distributie zit ?

* moto-moi steekt z'n tong uit naar areana :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

eehm... kun je gcc niet gewoon van de cd installeren (die van je distro) :?

edit:
grrrrrom... motoooo !! >:)

Verwijderd

Topicstarter
helaas niet mee geinstalled, ik wilde een vrij kaal systeem om apache es te installen enzo. heb wel perl en de hele boel geinstalled maar schijnbaar gcc vergeten. Ik apache ./configure gedraaid ja geen C compiler dan wordt het wat moeilijk :)

Verwijderd

niet mee geinstalleerd... dan doe je het toch alsnog?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

De grap is, dat je nu GCC nodig gaat hebben om GCC te compilen :)

Het is dus veel praktischer om gewoon de GCC als binary van je distro-CD te installeren :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk ik begon net een verband te zien tussen de apache error en de GCC error.

ben nu es aan het zoeken op redhat.com en em daar vandaan plukken als een rpm. Ik ben benieuwd :)

Lastig geen browser onder bash :) ik ftp et telkes vanaf deze bak :)

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt thx guys!

pfft compilen apache duurt best lang op een P133 :)

ik echt zwaar linuxnoob met name @ bash. Maar ik zit te twijfelen of ik linux op me colo-server ga zetten voordat tie naar amsterdam gaat. zodoende. Ben nu echt bezig met stoomcursus ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Mwah, valt toch best mee? Op een K6 233 duurt het nog geen half uur dacht ik?

KDE compileren, dat duurt pas lang :)

Succes met experimenteren verder!

Verwijderd

Topicstarter
half uur, nee man 2 minuten :) ik ben me duron gewend met kernel compilen (via guide denk nou niet hij snapt t wel :P )

es kijken of we apache aan de gang kunnen krijgen

DOET ET :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Weet ik veel, ik ga dan altijd koffie drinken en TV kijken of whatever, na een half uur is het altijd allemaal wel klaar zelfs op een slome bak :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 23:48:
Lastig geen browser onder bash :) ik ftp et telkes vanaf deze bak :)
lynx, links, w3m, wget... :)

Verwijderd

Topicstarter
spartaans dit werkt net zo makkelijk. ALT-F1 = console om rommel uit te voeren ALT-F2 om boel te downen :)

uh vraag met welk command kan ik de httpd.conf het makkelijkste editten? Ik zag een gozer op lan met vi de dhcpd.conf editten maar dit ziet er heel anders uit

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 00:03:
spartaans dit werkt net zo makkelijk. ALT-F1 = console om rommel uit te voeren ALT-F2 om boel te downen :)
'wget -b http://etcetera' vind ik altijd een veel mooiere plek om wat te downen eigenlijk :+

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
ALT-F1 om boeltje uit te voeren en ALT-F2 heb ik op ftp staat :) ik leer et nog wel (ooit :P)

dit zo aan het werk krijgen doet me meer voldoening dan onder windows hard muizen. t lijkt me msdos tijd wel weer :D

omg zelfs ssh heb ik nu werkend. zo die bak gaat de hoek in kan ik rustig slapen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 00:16:
omg zelfs ssh heb ik nu werkend. zo die bak gaat de hoek in kan ik rustig slapen :)
Zorg je wel dat 't de nieuwste is? diegene die niet exploitable is dus. >:).

Verwijderd

Topicstarter
das openssh, ik gebruik de versie van ssh.com >:)

i aint that newb ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:05
Ik compileer mn Debian packages altijd op mn normale AThlon XP en installeer ze dan op mn AMD K6/3+, werkt perfect en scheelt gewoon 3/4 van de compilatietijd.

Verwijderd

Topicstarter
ACh apache en php is me nu gelukt. Alleen me sql server wil geloof ik niet starten....
Ik heb em vanacht ff lekker php laten compilen, dat duurde wel ff, maar ach. ik heb de tijd :)
weer tijdje gaan vissen om die sql dbase te krijgen :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[root@Servertje mysql]# cd /etc/internet/apache/bin
[root@Servertje bin]# ./apachectl start
[Mon Aug 26 10:44:06 2002] [warn] module php4_module is already loaded, skipping
[Mon Aug 26 10:44:06 2002] [alert] httpd: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.0.1 for ServerName
./apachectl start: httpd started
[root@Servertje bin]# cd /usr/local/mysql
[root@Servertje mysql]# bin/safe_mysqld --user=mysql &
[1] 938
[root@Servertje mysql]# Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql
020826 10:45:27  mysqld ended

[1]+  Done                    bin/safe_mysqld --user=mysql
[root@Servertje mysql]# mysql
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)
[root@Servertje mysql]#

Zalig wat doen we hier nu weer aan....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:05
bekijk je /var/log/mysql.log, of de /var/lib/mysql/servertje.err eens, waarschijnlijk heb je nog geen databases aangemaakt :P

Verwijderd

Topicstarter
uhh die logs bestaan niet :? wtf is dit :)

heb geloof ik wat ontdekt :

cd /var/log/mysql

[root@Servertje lib]# cd mysql
bash: cd: mysql: No such file or directory

uh dr gaat hier iets goed fout geloof ik

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:02
intoxicated schreef op 26 augustus 2002 @ 00:10:
[...]
'wget -b http://etcetera' vind ik altijd een veel mooiere plek om wat te downen eigenlijk :+
of 'proz http://etcetera' (= prozilla), nog mooier. threaded downloaden, wordt je verbinding nog beter benut :9
Pagina: 1