Harddisk spint niet altijd

Pagina: 1
Acties:

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 07:58
Probleem:
Sinds enkele weken wil m'n harddisk vaak (maar niet altijd) niet meer "op gang komen" wanneer ik m'n pc aan zet.
Soms doet hij het wel (m.a.w. je drukt op de powerknop van de computer en je hoort gelijk de harddisk op gang komen), soms doet hij het niet (je drukt op de powerknop van de computer en de harddisk blijft volledig stil staan).
Vaak is het een kwestie van wachten, oftewel: je laat de bios eventjes klagen dat hij geen harddisk (en dus bootdevice) kan vinden, maar naar verloop van tijd hoor je de harddisk opeens toch spinnen.
Het is dus niet zo dat de harddisk ècht kapot is, want als hij eenmaal op gang is, werkt hij perfect, maar hij zou gewoon direct op gang moeten komen!

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het moederbord beschikt inmiddels over de laatste bios versie.

Moederbord: AOpen AX4BS
Harddisk: Maxtor 40 GB 7200 toeren (5T040H4)

Whatever..

Verwijderd

Ik denk zelf dat het een voeding probleem is... Bij het aanzetten van de computer wordt er meteen veel van de voeding gevraagd. Als alles dan een beetje opgespint is of door zun zelftest heen is... dan komt of net wel of net niet je harddisk op toeren. Misschien eens een wat zwaardere voeding proberen dus :Y)

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik denk ook dat het probleem een te zwakke voeding is.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:05
Bij mij was het een kapotte mobo.
Ik had een ABIT BE6-II daarop wilden HD's amper meer aanspinnen en wanneer dat wel lukte vielen ze uit in windows.
Na een nieuwe mobo er ingeplaatst te hebben namelijk een ABIT BF6 was het probleem verholpen.

Misschien een tweede mogelijkheid als het niet de voeding is.

Verwijderd

Deze topics beginnen echt wel afgezaagd te worden, 't wordt dringend tijd dat ze dit in de FAQ opnemen, maakt je harddisk rare geluiden, spint ze niet op als ze dat wel moet doen, smijt ze dan in de vuilbak of indien nog in garantie, ruil ze om....
niet meer, niet minder
Ik heb gesproken ! 8)

• _HugoBoss_
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 23:05:
Deze topics beginnen echt wel afgezaagd te worden, 't wordt dringend tijd dat ze dit in de FAQ opnemen, maakt je harddisk rare geluiden, spint ze niet op als ze dat wel moet doen, smijt ze dan in de vuilbak of indien nog in garantie, ruil ze om....
niet meer, niet minder
Ik heb gesproken ! 8)
Goed, maar nu spreek ik: hij maakt geen bijzondere geluiden.
Wellicht de voeding, maarja, waarom heeft hij het zowat een jaar wèl normaal gedaan?

Whatever..

Verwijderd

Um sja, voedingen slijten nou eenmaal, en je hebt kans dat hij dus een jaar lang op zun tandvlees heeft gelopen omdat hij eigenlijk te weinig leverd voor jou systeempje. Nu hij dus door ouderdom de nieuwwaarde specs net niet meer blijkt te halen, haalt hij het net wel en soms dus ook net niet B)

Verwijderd

Probeer de hdd niet op het mobo aan te sluiten, dus alleen de witte molex stekker eraan, maar niet de grijze IDE kabel. Probeer em dan een paar keer aan te zetten om te kijken of ie dan altijd spint. Spint ie altijd dan ligt het aan je mobo, anders is het of je hdd of je voeding, dingen verslijten nou eenmaal....

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

Phydomir

Dennis

Ik heb precies hetzelfde gehad met een 40 Gb maxtor schijf... Geen er eens een paar klappen op, waarschjijnlijk dat ie dan wel weer gewoon in op starten.

ps: het wordt alleen maar erger, stuur hem rma naar maxtor nu je nog garantie hebt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit hoort ook meer in OM thuis..

PMG => OM..

Probeer die hdd gewoon even in een andere pc, en kijk even of hij daar ook van die rare kuren heeft.. En als je de mogelijkheid hebt, probeer dan ook een andere voeding in je eigen systeem.

• _HugoBoss_
Hmm.. bedankt voor de tips zover.
Echter, ik kreeg van iemand de tip om een tool van maxtor te draaien (PowerMAX). Wat blijkt: de harddisk komt niet meer door de S.M.A.R.T. test heen.

Volgens Maxtor:
"Self Monitoring Analysis and Reporting Technology (or S.M.A.R.T.) is a technology that enables a PC to in some cases predict the future failure of storage devices (like hard disk drives)."

Dusseh: toch maar even terug met de harddisk dan maar :(

Whatever..

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:38

MaxPoweR

-=StopTech=-

Mijn HD deed dit ook, tijdje zo gelaten maar het werd steeds erger. Heb hem toen terug gebracht naar de winkel en die zeiden dat de HD Bad Sectors bevatte, is nu terug gestuurd naar de fabrikant.
Pagina: 1