Toon posts:

kabel - versterker gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons komt in de woonkamer de CAI binnen met de kabel. Hier zit gelijk een verdeel doos op met de tv en de andere kant gaat weer door naar een splitter. Op de splitter zit de kabel naar boven toe en het modem.
Internetten gaat prima, ik haal max 350 kbps. Misschien niet helemaal de max. van @home (dat ligt geloof ik op 384 of zoiets) maar de snelheid is voor mij genoeg :)
Op de kabel naar boven zit weer een verdeel doos. Met een aansluiting naar mijn tv en weer een kabel naar boven toe.

Nu heb ik op de tv een ruis zitten. Vooral bij RTL4, 5 SBS, Yorin. Het is niet gek veel, maar net genoeg dat het storend is. Komt deze ruis door een eventuele slechte kabel?

Ik heb gehoord dat een lijnversterker uitkomst kan bieden. Waar moet ik deze dan plaatsen. Ik neem aan achter de modem. Maar gelijk na die splitter of voor mijn eigen tv.
Ik heb nu een 37 cm tv, maar ga een nieuwe kopen en voordat ik dat doe wil ik wel eerst goed beeld hebben.

Ik zou graag willen weten hoe ik dit het beste kan aanpakken. Hopelijk is het verhaal een beetje begrijpbaar ...

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-12 12:19
Je kunt kabel het beste in een stervorm aansluiten, dus van alle tv's, radio's en het modem (de kabel van het modem het lieft zo kort mogelijk) een eigen kabel naar een centraal punt. Als dat niet lukt moet je ervoor zorgen dat er niet te veel afsplitsingen vanaf 1 kabel zijn.

Als er erg veel lange kabels (wat bij jou het geval is) in huis zijn moet je op dat centrale punt een versteker neerzetten met genoeg aansluitingen voor alle apparaten, het modem moet NIET op de versterker aangesloten worden maar als enige apart, dit vanwege het retoursignaaal.

Als je aparte aansluitingen hebt voor radio en tv dan zou je 2 versterkers kunnen gebruiken, maar voor radio is het meestal niet echt noodzakelijk, bovendien geven versterkers, zelfs als je ze helemaal goed afstelt vaak problemen met radio's omdat sommige radio's geen sterk signaal accepteren (zelfs met de kleinst mogelijke versterking gaat het vaak al fout). Dus zelfs al heb je 1 aansluiting voor radio en tv dan kan het nog wel eens nodig zijn om de radio toch niet via de versterker te laten gaan.

Als laatste moet je de versterker goed afstellen, de meeste versterkers hebben 1 draaiknop voor de versterking (je hebt modellen met effenaar waarmee je de versterking afhankeling van de frequentie kunt instellen maar om dat goed in te stellen heb je professionele meetapparatuur nodig). Als je te veel versterkt krijg je schuine strepen in beeld, als je te weinig versterkt krijg je ruis (sneeuw), je moet precies de goeie instelling hier tussenin weten te vinden.

Suc6 ermee.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-12 17:26

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:30:

[..]

Internetten gaat prima, ik haal max 350 kbps. Misschien niet helemaal de max. van @home (dat ligt geloof ik op 384 of zoiets) maar de snelheid is voor mij genoeg :)
Maximum-snelheid bij @Home is (op het Com21-platform) 485 kilobyte/sec. Met het nieuwe Motorola-platform lijkt het tot de 1 megabyte/sec te kunnen gaan... (heb zelf bij een oom van mij 750 kilobyte/sec gezien)

De versterker moet na de splitter, niet voor de splitter - anders krijgt je modem alsnog een versterkt signaal en wordt mogelijkerwijs het retoursignaal geblokkeerd of minstens gestoord...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reply's. Ik moet dus het tv signaal versterken na het modem.
Nog tips voor het aan te schaffen versterker. Wat is een goed merk? En aan welke bedragen moet ik denken.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:50

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:21:
Thnx voor de reply's. Ik moet dus het tv signaal versterken na het modem.
Nog tips voor het aan te schaffen versterker. Wat is een goed merk? En aan welke bedragen moet ik denken.
Het kan ook voor de modem, wij hadden eerst casema thuis en ook heel wat tv's erop. Dus een versterkter erbij gezet.. Die kwam voor de modem, maar met internet merk je er niets van.. (dat kwam misschien ook omdat mijn download max al 4kb/s was :/ dus als er vertraging was merkte je dat al niet eens.....)

superB

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Let er dan wel op dat je een retourgeschikte versterker (stuk duurder) koopt als je um voor je modem wil hangen, als je even zelf doordenkt begrijp je dat zelf wel... Voor een 'normale tv-splitter' heb je alleen Ontvangst nodig, en bij het internet heb je uiteraard Verzend en Ontvangst nodig (= retourgeschikte versterker)...
Tevens als je een versterker NIET direct op het 1ste punt aansluit is de kans groot dat je alleen het "ruis-signaal" versterkt (hoe meer splitters/vertakkingen er zitten vanaf het 1ste aansluitpunt, hoe meer ruis er optreedt), en dus heeft dit niet altijd het gewenste effect als dat je zou willen hebben.
Pagina: 1