Toon posts:

wat is sneller ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal ik heb ff een vraagje, ik ben voor m'n tante ff een pc in elkaar aan het prutsen. Nu heeft ze 2 pc's staan en ik moet daar eigenlijk met al die onderdelen 1 goeie van maken. Nu het probleem...

ik heb pc 1:

processor: AMD k5 133mhz
Motherboard: type? Merk: American megatrends het Bios is uit 1995
Geheugen: 64 mb ram
Hd: 1 gb

Pc 2:

Processor: Pentium 90
Motherboard: Type? Merk: Abit Computer Corp
Geheugen: 32 mb ram
Hd: 1 gb

Wat blijkt ze zijn beide even snel terwijl de AMD sneller zou moeten zijn met zijn 133 mhz en meer geheugen (hij is wel iets sneller maar niet overtuigend genoeg vind ik). Wat heb ik gedaan 2 afzonderlijke programmatjes gedownload waar je de syteem configuratie kan detecteren. Hij geeft bij de pentium aan dat het een gewone pentium 90 is..klopt dus. Maar bij de AMD constateren allebei de programmatje maar 99 mhz kloksnelheid. Hoe kan dit ?? het Bios geeft aan 133 mhz. Kanb dit doordat het moederbord ouder is ofzo ?? Wie kan het mij vertellen

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

In principe zou die AMD sneller moeten zijn, meer geheugen, snellere CPU.
Met welk progje heb je het uitgelezen?
De waarde die dat progje uitpoept lijkt mij niet kloppen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
is het niet een PR 133? das wat anders dan 133 MHz.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Het zal wel een K5 PR133 zijn, die draait op 100 Mhz (66x1,5=99 eigenlijk). Het kan zijn dat een aantal andere onderdelen van die AMD iets minder snel zijn. Overigens is het verschil in performance ook niet zo groot, en daarom merk je er niet veel van.

Het hangt ook van je besturingssysteem af natuurlijk, en hoeveel programma's je open hebt staan. Wanneer je op beide computers Windows 98 hebt staan, met 5 browsers open, een tekstverwerker, WinAmp, en nog 5 andere applicaties, zal de AMD duidelijk veel sneller zijn vanwege de dubbele hoeveelheid RAM...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus inderdaad een PR 133, maar kan het niet even goed aan het moederbord liggen, het BIOS is uit 1995 of maakt dat niks uit ??

Verwijderd

kun je het nie gewoon zo doen:
processor: AMD k5 133mhz
Motherboard: type? Merk: American megatrends het Bios is uit 1995
Geheugen: 64 mb ram + die andere 32mb
Hd: 1 gb + die andere 1gb
...
enneh... ik denk niet dat je het vershil echt zult merken tussen 90 mhz en 99 mhz

• pinockio
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:05:
Het is dus inderdaad een PR 133, maar kan het niet even goed aan het moederbord liggen, het BIOS is uit 1995 of maakt dat niks uit ??
Ik zou zeggen, test die AMD ff uit op dat andere mobo (zoek een manual op internet aan de hand van de BIOS-string voor de jumper-settings).

Het kan ook zijn dat die 64 MB Fast Page DRAM is, en die 32 MB EDO-RAM (het laatste is sneller).

Verwijderd

Topicstarter
Die andere 32 mb passen er niet meer in, maar dat van die 2 hd pas ik al van plan.

Verwijderd

of je vraagt gewoon €150,- aan je oma en koopt op v&a ff eeen nieuwe mobo + proc +RAM....

Verwijderd

Topicstarter
nee hoeft niet tis maar voor de kids om wat simple spelletje op te spelen dus...

• pinockio
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:11:
of je vraagt gewoon €150,- aan je oma en koopt op v&a ff eeen nieuwe mobo + proc +RAM....
Niet echt slim he... waarschijnlijk heeft hij dan ook

- een nieuwe (ATX) kast en voeding
- een nieuwe (PS/2) muis en (PS/2) toetsenbord
- HD
- videokaart
- RAM

nodig. Kortom, een compleet nieuwe PC!

Beste optie: kijk even welke HD het snelste is (copiëer wat grote files en neem de tijd op), kijk welke videokaart het beste is (meeste geheugen), welk mobo het nieuwste is (modernste aansluitingen (PS/2)), welk geheugen het snelste is en zet het allemaal in 1 kast - de mooiste. Simpel toch?

Verwijderd

Topicstarter
probleem is waaraan kan ik zien welk mobo het nieuweste is ze hebben allebei geen ps/2 aansluitingen, en kan ik inderdaad die amd op het mobo van die pentium planten ??

• pinockio
Een en ander kan een langdurig klusje worden... Doe het alleen als je het LEUK vindt, en/of als je denkt dat het enig nut heeft.

Als eerste moet je zorgen dat je er achter komt wat de fabrikant en het type van elk mobo is. Dat doe je door bij het opstarten in de BIOS naar de string te kijken (snel onthouden en opschrijven). Dan zoek je op internet met dat nr. Als je veel geluk hebt staat het type op het mobo.

Misschien kun je een BIOS-update vinden - dat is soms handig om grote Harddisks te ondersteunen - maar wat je iig moet hebben is een Manual, om de jumpersettings te weten. Misschien staan ook die op het moederboard.

Met die settings stel je de FSB (60, 66 of 75) in en de multiplier (1, 1,5, 2, etc.)

Dan kun je dus die AMD op dat andere mobo prikken. Wie weet kun je 'm met een grotere koeler zelfs overclocken (naar bijv. 2x60, of zelfs 2x66 Mhz), dan is-ie zeker sneller. Een P90 van het oude type wordt nogal warm, maar kan misschien ook overgeclockt worden. Zorg er iig voor dat je voor je oma tante - foutje van FWBG oid! - een stabiel bakkie maakt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

pinockio schreef op 25 augustus 2002 @ 21:16:
Niet echt slim he... waarschijnlijk heeft hij dan ook
...
Hoeft niet per-se. Er zijn ook (Super)Socket7 plankjes met een AT aansluiting (er zijn zelfs Slot1 mobo's met een AT aansluiting, zoals de PCChips M726). Op zo'n Socket7 mobo kun je makkelijk een K6-2 500MHz prikken en laten draaien op 6x83MHz. Met een SuperSocket7 mobo kun je de FSB op 100MHz zetten of hoger :)

Bij een PC Dump kun je ze voor rond 10 euro uit een grabbelton halen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
voor m'n tante tnkx

• pinockio
BalusC schreef op 25 augustus 2002 @ 21:53:
[...]
Hoeft niet per-se. Er zijn ook (Super)Socket7 plankjes met een AT aansluiting (er zijn zelfs Slot1 mobo's met een AT aansluiting, zoals de PCChips M726). Op zo'n Socket7 mobo kun je makkelijk een K6-2 500MHz prikken en laten draaien op 6x83MHz. Met een SuperSocket7 mobo kun je de FSB op 100MHz zetten of hoger :)

Bij een PC Dump kun je ze voor rond 10 euro uit een grabbelton halen :Y)
Ja, en weet je zeker dat dat allemaal nog goed werkt c.q. stabiel is? En wil je op zo'n mobo een 1GB harddisk zetten? Je hebt wel gelijk hoor, maar ik denk dat je nogal zult moeten zoeken. Verder heb je dan zeker ook RAM nodig - edit: tenzij die 64 MB EDO er in passen en dat genoeg is.

Ik denk dat je het iets te rooskleurig voorschotelt, AMD K6 400-500 processors zijn erg moeilijk te krijgen tegenwoordig.

Ik wil er nog wel een hebben, voor Max. 25 Euro, iig.

Pagina: 1