Hoeveel verschillende religies?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
bestaan er eigenlijk? met hoeveel verschillende goden?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lastige vraag...een paar hoofd godsdiensten: Christendom, Islam, Jodendom, Budisme Hinduisme. En dan nog een hele zooi afgeleiden er van die vanzichzelf vinden dat ze de enige ware zijn. En dan niet te vergeten alle kleine en vaak animistische godsdiensten verspreid over de hele wereld.

Hoeveel goden? Duizenden in het Hinduisme. Christenen zeggen dat zij maar één God hebben, een monotheisme dus. Maar als je met een Hindu praat zegt hij dat de Christenen er ook veel hebben. De Hindu (en Budistische) redenering is dan als volgt:

Er is één oppergod
Maar ja, de duivel is HAAST net zo machtig als God. God heeft er in ieder geval goed last van. Dat kan dus niet zomaar een hulpje zijn of een mens. Het is dus een god van een iets lagere orde. Hij kan immers ook dingen die mensen niet kunnen. Dan heb je nog de 'Heilige Geest' Geen mens weet hier het fijne van behalve dan dat hij wordt uitgestort tijdens pinksteren. (Dat wisten jullie toch allemaal wel he? :) ) Dan is er nog Christus. De zoon van een menselijke vrouw en de oppergod. Dat is dus in ieder geval een halfgod. En last but not least: engelen en aanverwanten. Dat zijn, volgens de Hindus alweer, een soort godjes van lage orde. Ze kunnen immers ook allerlei bijzondere dingen. En we weten absoluut niet hoeveel het er zijn. Er zijn in iedergeval ook hier rangen en standen zoals aartsengelen die er weer min of meer de baas van zijn.

Als er al, op wereldschaal, discussie is over het aantal goden dat het Christendom heeft, is het helemaal al lastig om het totaal aantal goden uit te rekenen.

Ik heb trouwens eens een streng protestant horen zeggen dat katholieken geen Gristenen zijn en dat ze in een andere God geloven als hij. Hoppa...twee godsdiensten dus en minimaal twee goden

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• DiSiLLUSiON
yep.. je hebt gelijk t valt gewoon nooit uit te rekenen... realiseer ik me nu :)

Verwijderd

waarom ben je zo geinteresseerd in hoeveelheden?

"hoeveel dimensies"
"hoeveel godsdiensten"
"hoeveel goden"

Verwijderd

Het boeddhisme (zo schrijf je dat toch) is een levensleer, geen religie.

Verwijderd

Van het "type" religie zijn er een eindig aantal
Van het "type" geloof een oneindig...
Nou is het vervelende dat het verschil tussen die twee zo lastig is....Maar daar mogen jullie verder over discussieren

• DiSiLLUSiON
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:22 schreef Captain Proton het volgende:
waarom ben je zo geinteresseerd in hoeveelheden?

"hoeveel dimensies"
"hoeveel godsdiensten"
"hoeveel goden"[/quote]ik zou het eigenlijk niet weten... valt me zelf ook nu pas op :) ach dat zal wel weer overgaan... >:)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:27 schreef LePluis het volgende:
Van het "type" religie zijn er een eindig aantal
Van het "type" geloof een oneindig...
Nou is het vervelende dat het verschil tussen die twee zo lastig is....Maar daar mogen jullie verder over discussieren[/quote]jah, wat is dan het verschil tussen een geloof en een religie? is een religie niet meer iets als geloof alleen dat je dan ook naar een ontmoetingsplaats (kerk ofzo) gaat?

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ik heb een keer een goden-encyclopedie gezien, en nou meen ik dat er iets van over de 2500 goden in stonden.

Hoeveel religies er zijn, een stuk minder dan die 2500 in ieder geval, maar veel. Ligt er ook aan of je de oude religies mee gaat rekenen (Meso-Amerikaanse, Egyptische, Babylonische, Sumarische, Scandinavische, Germaanse,...)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:24 schreef Nem0 het volgende:
Het boeddhisme (zo schrijf je dat toch) is een levensleer, geen religie.[/quote]Het boedishme / Budishme is wel degelijk beide! Voor de monikken in de kloosters is het een levensleer geworden. Geld ook voor christen-monikken. Voor het volk is het een religie. Het mooie aan het Budishme is alleen dat ze zo vreselijk open-minden zijn. Daarom heeft het budishme nog een hele hoop neven-goden. De gebieden waarin het budishme is verbreid hebben nog steeds de goden van wel-eer, omdat het budishme dit niet verbied, een juist 'promoot'. Op die manier kom je inderdaad wel aan een god of 3000

Verwijderd

Volgens mij beschouwen de budisten goden ook niet als wezens maar meer als symbolen die bepaalde menselijke eigenschappen vertegenwoordigen. Dan heb je natuurlijk zo veel goden als je zelf wilt.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik meen mij te herinneren dat er zo'n 5000 godsdiensten bestaan, nu. Dat zijn er al veel, maar weet je hoe veel religies er niet meer bestaan? En wanneer je de ontwikkeling van religies als een continu proces ziet zijn het er zelfs oneindig veel. En maximaal 1 ervan is waar. Misschien nog wel minder. :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

lord daemon:
zo kun je allerlei natuurkundige modellen ook bekijken. er worden steeds weer nieuwe versies bedacht, waarvan dan beweerd wordt dat het de waarheid is, maar dat hoeft nog niet eens waar te zijn. de oude theorieen worden nu als volkomen achterhaald afgedaan. wie zegt dat het niet net zo zal gaan met alles wat wij nu als waarheid accepteren? voorbeeld: de aarde als middelpunt van het heelal. oftewel: de hele wetenschap lijkt zelf wel wat op een religie/geloof.

• dion_b
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:24 schreef Nem0 het volgende:
Het boeddhisme (zo schrijf je dat toch) is een levensleer, geen religie.[/quote]Volgens Boeddha wel, maar zoals zo vaak is het overgrote deel van zijn volgelingen z'n wijze raad aan het negeren, Boeddha als (opper)god te vereren, Bodhisavatta's als halfgoden of heiligen, en de locale vorsten als de verpersoonlijking van Boeddha op aarde (vonden ze vast heeeeel erg>:)).
Zen Boeddhisme is via een omweg weer iets meer terug naar de oorsprong, maar niet voor een stevige lading Shinto (natuur/voorouder verering) invloeden erin kwamen.
Zie je altijd- mensen hebben heiligen en hogere machten nodig- kunnen niet leven met de gedachte dat ze echt zelf voor hun leven (en alle shit daarin) verantwoordelijk zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1