Toon posts:

verschillende temp's in de proc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar, ik heb ff een vraag.
Ik heb zelf een dual amd 1.2 (werkt perfect overigens) Maar na de hitte van vorrige week(en) vond ik dat ik wel wat extra coolers in m'n pc-tje mocht hangen omdat de temp de hele tijd tegen de 65 C aan zat en soms er boven. zo gezegd zo gedaan. alles werkt perfect nu en zit nu op 50 C stressed althans gemiddeld. want m'n ene proc word 48 en die andere 52 ongeveer.
Ik snap waardoor dit komt maar nu vroeg ik me af is dat wel ok voor m'n moederboard. die temp verschillen.
Alvast bedankt
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 20:32:
Hallo daar, ik heb ff een vraag.
Ik heb zelf een dual amd 1.2 (werkt perfect overigens) Maar na de hitte van vorrige week(en) vond ik dat ik wel wat extra coolers in m'n pc-tje mocht hangen omdat de temp de hele tijd tegen de 65 C aan zat en soms er boven. zo gezegd zo gedaan. alles werkt perfect nu en zit nu op 50 C stressed althans gemiddeld. want m'n ene proc word 48 en die andere 52 ongeveer.
Ik snap waardoor dit komt maar nu vroeg ik me af is dat wel ok voor m'n moederboard. die temp verschillen.
Alvast bedankt
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Alle proc zijn anders gebakken. De ene wordt weer warmer dn de andere. De ene clock beter over, zo zijn er wel duizenden. Het maakt op standaart snelheid weinig uit.

Verwijderd

Taken (processen) worden niet automatisch verdeelt onder de processoren. Een processor is een soort van Multiprocessor master. Deze verdeelt de taken tussen zichzelf en de andere processoren. Daarom is de processor belasting iets verschillend. Vandaar het temperatuur verschil.

En wat betreft de tempverschillen op je moederbord. Dit is geen probleem. Een moederbord heeft altijd last van temperatuur verschillen. Denk maar aan je processor(s), je north- en southbridge en misschien wel je onboard VGA. Ook AGP kaarten leveren een verhoging van de temperatuur op die plaats. Dus je moederbord is nergens dezelfde temperatuur.

Verwijderd

ff praktisch, als je een fan op je northbridge hebt zitten, kan je die en het evt. koelblokje vervangen door een koelblok van Zalman, de ZMNB32J. Dat scheelt meestal wat in de temp. van (1 van) je cpu's. Vriend T-mug kan je daarvan evt. voorzien, hoewel ik niet weet of ik er reclame voor mag maken. Mark?
Scheelt in mijn geval 5 graden celcius op cpu1 (als in 0 en 1). Het bereikte resultaat is wel afhankelijk van de lay-out van je plank en de airflow etc..
Verder, het temp. verschil wat jij aangeeft is absoluut onschadelijk en eigenlijk standaard in dual systemen. Ik heb zelfs een verschil tussen cpu0 en cpu1 van 8 tot 22 graden [sic] zonder het eerder genoemde blokje...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 13:34:
ff praktisch, als je een fan op je northbridge hebt zitten, kan je die en het evt. koelblokje vervangen door een koelblok van Zalman, de ZMNB32J. Dat scheelt meestal wat in de temp. van (1 van) je cpu's. Vriend T-mug kan je daarvan evt. voorzien, hoewel ik niet weet of ik er reclame voor mag maken. Mark?
Scheelt in mijn geval 5 graden celcius op cpu1 (als in 0 en 1). Het bereikte resultaat is wel afhankelijk van de lay-out van je plank en de airflow etc..
Verder, het temp. verschil wat jij aangeeft is absoluut onschadelijk en eigenlijk standaard in dual systemen. Ik heb zelfs een verschil tussen cpu0 en cpu1 van 8 tot 22 graden [sic] zonder het eerder genoemde blokje...
Wat heeft de northbridge fan in godsnaam met de temp van een cpu te maken :? Dat mag je ff uitleggen, want daar snap ik dus niks van :P

Het lijkt mij gewoon logisch dat de temps verschillen. De ene zal meer flow krijgen of meer processen toegewezen (of allebei). Plus dat het ook nog is per proc verschilt en misschien zelfs wel per koeler (als je 2 dezelfde koelers hebt). Genoeg factoren om een tempverschil te krijgen lijkt mij.

Edit: Ow en dit moet trouwens in DOC ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
okk1, dat is heel normaal denk ik. Ik heb zelf een tiger Mp met 2 1200MP's, idle is er 1 49 graden, en de ander 45 graden.

gebruik je het handige tooltje van techuser.org al?

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 13:50:
[...]

Wat heeft de northbridge fan in godsnaam met de temp van een cpu te maken :? Dat mag je ff uitleggen, want daar snap ik dus niks van :P
Ik zal je het uitleggen. Ik heb dus ook een dual AMD bak aangeschaft en ik verwijs je dan ook met trots naar mijn sign. Op de K7D, mijn moederbord, is het dus zo dat door de fan op de northbridge warme lucht tegen cpu1 (als in 0 en 1) aangeblazen wordt, en de airflow vanuit het koelblok (doordat de fan lucht langs de vinnen blaast, duh..) danig verstoord wordt.
Via 2cpu kreeg ik de tip -van iemand die zijn northbridgefan en blok had vervangen- om dat kreng er af te gooien in favor of dat Zalman blokje. Nou, dat heb ik dus gedaan en dat scheelt me stressed gewoon 5 graden! 8)7
Op cpu1 wel te verstaan...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2002 14:01 . Reden: laatste regel toegevoegd ]

• maratropa
  • Niet online
ik heb dus geen fan op mijn nordbridge..n0_key, zijn jouw temps nu ongeveer gelijk?

specs

• blunt
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
de ene processor werkt meer dan de ander.
Als er niet veel te berekenen is gebruikt ie ook maar 1 proc en dan staat de ander idle, als er meer dan helft van 1 cpu wordt gebruikt gaat de andere ook meewerken. En er loopt nooit een processor op 100% allebij iets van 80/90 %

je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :X

Verwijderd

gladiool schreef op 26 augustus 2002 @ 14:06:
ik heb dus geen fan op mijn nordbridge..n0_key, zijn jouw temps nu ongeveer gelijk?
Neh, verre van, scheelt nog altijd tot een graadje of 15 ofzo stressed. Boeien. Als de hoogste temp maar laag genoeg is. cpu0 is dus echt bizar koel gewoon.
Cpu1, de 2de dus, hang vlak boven m'n agp kaart -die gek genoeg in dit plankje f**** heet wordt- en de outtake fans aan de achterkant pakken dat hoekje net niet lekker genoeg mee.
Ik heb zelf al wat gefixed, een soort van slotkoelertje, maar dan anders, en dat gaat volgens mij nog wel een graadje of 5 tot 10 schelen. Bovendien ga ik mijn n-bridge fannetje op mijn g550 hangen zodat die wat koeler wordt. B)

• maratropa
  • Niet online
Blunt, de procs lopen wel eens op continu allebij 100% bij mij hoor, of bedoel je dat niet?

n0_key, het kan natuurlijk ook aan een afwijking in het bord liggen. Met warm weer stressed heb ik nu 1 op 55 en een ander op 53 lopen ofzo. Het gaat wel goed sind ik een goede case heb met 2 intake en 2 outake fans, en een enermax erboven.

specs

Verwijderd

gladiool schreef op 26 augustus 2002 @ 15:05:
n0_key, het kan natuurlijk ook aan een afwijking in het bord liggen. Met warm weer stressed heb ik nu 1 op 55 en een ander op 53 lopen ofzo. Het gaat wel goed sind ik een goede case heb met 2 intake en 2 outake fans, en een enermax erboven.
Ja, het zou wel een afwijking kunnen zijn, mijn plankje heeft er meer, maar ik heb er een paar sensortjes op los gelaten, en cpu1 is gewooon aanzielijk warmer.
Het ligt gewoon aan het hoekje in de kast waar cpu1 zit, vga, tegen de rand van het mobo en dus de kast aan, het is lastig om daar de airflow optimaal te krijgen.

Ik heb wel een oplossing, maar dat ga ik pas volgende week ofzo uitvoeren.
Ik heb zo een dikke Chieftec, en boven het mobo loopt een soort van 'verdieping'. Net boven cpu1 is ruimte genoeg om een gat te maken voor een 80mm fan. Daarmee ga ik de warme lucht naar boven zuigen, waar het door mijn voeding en de 92mm fan naar buiten wordt geblazen. Als aanvulling op de 3 intakes voorin en 2 outtakes achterin (alle 80mm), ga ik in mijn window [boring] een 120mm fan erg langzaam laten draaien. Ik moet nog ff uitproberen wat gunstiger is, in of out. Kijk, het is de bedoeling dat dan alles op de laagste stand, ~1000 rpm's , en mijn volcano's op low, lekker koel blijft, incl. alle hd's die er in komen te hangen.
;) B)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:00:
[...]

Ik zal je het uitleggen. Ik heb dus ook een dual AMD bak aangeschaft en ik verwijs je dan ook met trots naar mijn sign. Op de K7D, mijn moederbord, is het dus zo dat door de fan op de northbridge warme lucht tegen cpu1 (als in 0 en 1) aangeblazen wordt, en de airflow vanuit het koelblok (doordat de fan lucht langs de vinnen blaast, duh..) danig verstoord wordt.
Via 2cpu kreeg ik de tip -van iemand die zijn northbridgefan en blok had vervangen- om dat kreng er af te gooien in favor of dat Zalman blokje. Nou, dat heb ik dus gedaan en dat scheelt me stressed gewoon 5 graden! 8)7
Op cpu1 wel te verstaan...
Joh! Nou, das dan duidelijk. Tnx :P
Pagina: 1