Watergekoeld geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Kunnen we deze ook ontbrakken en laten wegzakken ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:33
Sorry hoor, maar wat jij schrijft slaat op niks, ik kan het echt niet volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Tomsworld schreef op 25 augustus 2002 @ 19:25:
Kunnen we deze ook ontbrakken en laten wegzakken ?
het topic klonk veelbelovend,.....

de rest snap ik werkelijks nix van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25
Hij bedoelt dat hier "vroeger" bij de topix forumsoftware nog een openingspost + reply's waren, die zijn met de migratie naar react verdwenen. Alleen de topictitel zie je nu nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Nee dit was een brak topic -1 replies
Dus wel de titel en de poster in de index maar de startpost is niet doorgekomen. Door een hapering bij de db of webserver.

Bij topix kon je dan ontbrakken zodat er weer posts waren, dat kan bij react ook nog.

Deze mag eigenlijk dicht want hij is compleet off-topic

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Dan ga je toch ontopic.

Als ik geheugen zou koelen is dat het makkelijkst met dubble sidded. Dan twee koperen plaatjes vast solderen aan een buisje. Tussen die plaatjes klem je je mem en water door het buisje en klaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Laatst online: 09-10 14:43

morphje

let's all love lain

roedie schreef op 25 augustus 2002 @ 19:58:
Dan ga je toch ontopic.

Als ik geheugen zou koelen is dat het makkelijkst met dubble sidded. Dan twee koperen plaatjes vast solderen aan een buisje. Tussen die plaatjes klem je je mem en water door het buisje en klaar >:)
Op zich niet zo'n slecht idee eigenlijk.
Een plaatje nemen van een mm of 2 dik ofzo
daaraan soldeer je een buisje met OD 4-5 mm ofzo met daarin een bocht. (dus dat het buisje 2 keer over de plaat gaat) Aansluitingen aan beide kanten voor makkelijke afmontage.

Jah klinkt wel goed eigenlijk.

Daarna vlakschuren en lappen tot 1 mm dikte ofzo (ik denk dat 1 mm net iets te veel krom zal trekken bij het solderen)

just my 2 pieces of copper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 07:11

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
gvd ga ik naar beneden, ff chillen, kom ik terug is mn hele topic niet doorgegaan... ok ik ga het nog een keer proberen...

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
...ok hier gaan we weer...

Op de frontpage kwam ik een link tegen naar XXLCases die een hoop met waterkoeling doen. Nou zag ik daar een koelblok voor op je geheugensimms:

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/thermaltakememoryactive.jpg

Dat fannetje dat erop zit lijkt mij een gewoon 40x40 fannetje. Betekent dat dan dat ik ook deze erop kan zetten en hem watergekoeld maak?

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/graph_1.jpg

Op de site staat:
De Graph-O-Matic koelt de moderne high end videokaarten of chipsets probleem- en vooral geruisloos. De Graph-O-Matic wordt kan eenvoudig in een bestaand waterkoelsysteem worden geïntegreerd en heeft super koelprestaties. Dit koelelement is geschikt voor álle videokaarten en chipsets. Eén PCIslot gaat verloren.
Zou dit dan betekenen dat ik ongestraft het fannetje kan vervangen voor t waterkoelblok?

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Doe me iets meer plaatje van dat ding en ik kan het je vertellen. ook wat van boven onder en andere kant.

Zoals ik het nu zie gok ik van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ja die heb ik niet, ze staan zo op de site

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Dan zeg ik dat het niet gaat. Deze waterkoeler is gemaakt voor op een cpu. Die luchtkoeler die daar op zit kijk ik zo tegen de onderkant aan. Aan de andere kant zullen wel koelribben zitten. Je kunt geen waterblok op koelribben bevestigen.

Het zal niet gaan tenzij je echt heel erg gaad modden aan dat apparaat, waardoor je veel beter alles zelf kunt maken, wil je dat niet, zet het maar uit je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:28

Chakotay

Lick here to continue

Het geheugenkoelertje blaast vooral veel lucht langs de heatsink, als je dit waterblokje erop zou plakken koel je bijna alleen de kleine stukjes metaal waar ie aan vast zit, wat lang niet zo effectief is.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ik was al bang dat hij echt contact moest maken met de sink... tis btw geen cpu koeler, zie de quote

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit waterblokje is voor
de moderne high end videokaarten of chipsets
er staat niet dat het voor geheugen is. dit betekend dus niet dat je zomaar die fan voor het waterblokje kan vervangen, wat je eventueel wel zou kunnen doen is zon waterblokje op een geheugenmodule plakken, maar daar heb je vrij weinig aan, omdat je dan maar 1 memmodule per blok kan koelen.
naja beetje onzinmode van mij alles was al gezegd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Heb inmiddels de jongens van de site een mailtje gestuurd. Volgens hen is het idd niet mogelijk omdat het blokje er ten eerste niet eens op past (ze vonden het wel een mooi idee dus ze hebben het gelijk geprobeerd :*) ) en het maakt zoals hierboven al gespeculeerd geen contact met het sinkje dus het heeft geen nut. Helaas...

Slotje!

[ Voor 0% gewijzigd door Gulli op 26-08-2002 09:06 . Reden: grrr scheve vingers... ]

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks slotje. Laat iemand maar met een lumineus idee aankomen.

Mijn idee voor watergekoeld geheugen (ja, ik begin daar ook nog eens aan): een 6.3mm pijpje waar de koude vloeistof doorheen loopt, waar een U van 1mm dik koper op gesoldeerd zit. Die U klem je vervolgens tegen de geheugenchips aan d.m.v. een paar M2 boutjes aan weerszijden. De buis waar de vloeistof doorheen loopt zit dus boven de DIMM, in het verlengde van de DIMM PCB.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
---                            <- koper U
|O|                           <- O = koperen buis
| |
|d|                           <- d = DIMM
|d|
|d|
|d|
 d
mmm                      <- mainboard

Op deze manier kun je van de 3 DIMM sloten er 2 gebruiken. De warmteweerstand van de constructie valt mee wegens het toch vrij grote contactoppervlak met de buis en de flinke lap koper. Verder produceren DDR SDRAM chips niet zo gek veel warmte (ca. 0.8W per chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel lastig te doen denk ik omdat je met zo'n kleine oppervlakte moet werken. Maar als je toch maar 1 dimm hebt dan zou je ook een stel heatsinks erop kunnen doen en die waterdicht maken. Anders misschien een soort van kamer maken net als bij je gpu alleen dan kleiner zodat het even groot is als een geheugenchippie, dan kan je je videogeheugen er nog mee koelen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 11:32:
Niks slotje. Laat iemand maar met een lumineus idee aankomen.

Mijn idee voor watergekoeld geheugen (ja, ik begin daar ook nog eens aan): een 6.3mm pijpje waar de koude vloeistof doorheen loopt, waar een U van 1mm dik koper op gesoldeerd zit. Die U klem je vervolgens tegen de geheugenchips aan d.m.v. een paar M2 boutjes aan weerszijden. De buis waar de vloeistof doorheen loopt zit dus boven de DIMM, in het verlengde van de DIMM PCB.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
---                            <- koper U
|O|                           <- O = koperen buis
| |
|d|                           <- d = DIMM
|d|
|d|
|d|
 d
mmm                      <- mainboard

Op deze manier kun je van de 3 DIMM sloten er 2 gebruiken. De warmteweerstand van de constructie valt mee wegens het toch vrij grote contactoppervlak met de buis en de flinke lap koper. Verder produceren DDR SDRAM chips niet zo gek veel warmte (ca. 0.8W per chip)
Interresant DaBit.

Zoiets heb ik je volgens mij alleens zien posten in een ander topic. Je bent er in gedacht volgens mij al mee bezig geweest.

Als je dit gaat toepassen, ga je je geheugen dan ook met de phase change koelen, of komt hier een appart watersysteem voor?

Imo is het nie tnodig om je mem te koelen aangezien er al geheugen te verkrijgen is wat op een FSB van 200Mhz het nog prima doet!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-=MOL=- schreef op 26 augustus 2002 @ 13:49:
Interresant DaBit.

Zoiets heb ik je volgens mij alleens zien posten in een ander topic. Je bent er in gedacht volgens mij al mee bezig geweest.
Joh! >:)
Als je dit gaat toepassen, ga je je geheugen dan ook met de phase change koelen, of komt hier een appart watersysteem voor?
Nope. Ik splits in mijn mobobak de hoofdwaterstroom (12mm I.D. slang) na het CPU blok in 4 substromen (6mm I.D slang) die als volgt gebruikt gaan worden:

- Northbridge (is er nu al. Pic hiero)
- vidkaart core (pas als ik ooit een GF4 heb. Beetje zonde om voor een GF2 te gaan hobbyen)
- vidkaart mem
- RAM

Pic van de splitter. Let niet op het waterblokje: dat gebruik ik niet meer.
Imo is het nie tnodig om je mem te koelen aangezien er al geheugen te verkrijgen is wat op een FSB van 200Mhz het nog prima doet!

Mjah. Ik heb de vloeistofslangen toch al in de mobobak liggen, en een plaatje koper in een U vouwen, in de U een stuk 6.3mm pijp solderen, en 2 M2 boutjes aan weerskanten monteren is ongeveer net zoveel werk als die chipsetkoeler van me: nagenoeg niks. En het scheelt allicht iets, vooral bij hoge Vdimm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 20-08 18:25
Ik heb ff snel een tekenig gemaakt. Als je nou zoiets inelkaar soldeer dan kan je het ook mooi koelen, Alleen de ondesta en de middelste plaatje moetn ongeveer 2mm zijn.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=9536

[ Voor 0% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 26-08-2002 14:55 . Reden: plaatje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k snap het ding niet helemaal :?
Waar komt nu de vloeistof binnen, en hoe loopt het rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:35:

[...]

Joh! >:)

[...]

Nope. Ik splits in mijn mobobak de hoofdwaterstroom (12mm I.D. slang) na het CPU blok in 4 substromen (6mm I.D slang) die als volgt gebruikt gaan worden:

- Northbridge (is er nu al. Pic hiero)
- vidkaart core (pas als ik ooit een GF4 heb. Beetje zonde om voor een GF2 te gaan hobbyen)
- vidkaart mem
- RAM

Pic van de splitter. Let niet op het waterblokje: dat gebruik ik niet meer.

[...]

Mjah. Ik heb de vloeistofslangen toch al in de mobobak liggen, en een plaatje koper in een U vouwen, in de U een stuk 6.3mm pijp solderen, en 2 M2 boutjes aan weerskanten monteren is ongeveer net zoveel werk als die chipsetkoeler van me: nagenoeg niks. En het scheelt allicht iets, vooral bij hoge Vdimm's.
Plaatjes zijn oud nieuws voor mij, had ik uiteraard allang gezien O-)

Verder, je bent een die hard, of je bent het niet. Dus natuurlijk koel jij je mem ook extreem. Al scheelt het je maar 1Mhz op je FSB!!

Verder snap ik het plaatje ook niet helemaal.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[nohtml]
-=MOL=- schreef op 26 augustus 2002 @ 16:58:
Plaatjes zijn oud nieuws voor mij, had ik uiteraard allang gezien O-)
Yup, maar er komen meerdere GoTters hier :) (hoewel de meesten die plaatjes wel kennen)
Verder, je bent een die hard, of je bent het niet. Dus natuurlijk koel jij je mem ook extreem. Al scheelt het je maar 1Mhz op je FSB!!
Ach, het geklungel met dat spul vind ik eigenlijk veel leuker dan het feit of ik er nou wel of niet een hele MHz op vooruit ga :) Da's eigenlijk gewoon mooi meegenomen.
Overigens scheelde NorthBridge koelen nog wel aanzienlijk in de te halen FSB, maar dan nog heb ik moeite met 162MHz+ FSB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 20-08 18:25
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 16:35:
'k snap het ding niet helemaal :?
Waar komt nu de vloeistof binnen, en hoe loopt het rond?
Op het onderste plaatje wordt een ander dik plaatje opgesoldeert daar stroomt het water doorheen. En het water komt via de deksel waarin slangtules zitte binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Dabit jouw idee lijkt wel verdacht veel op dat van mij ;).

Ok, misschien had je het eerder, nou ik ook, moet te vinden zijn als het er nog is, ik heb toen wat plaatjes gemaakt.

Het enige verschil is dat jij een complete U maakt en ik 2 plaatjes wou solderen.

Maar die bouten aan de zijkant, die zijn wel niet echt optimaal te bevestigen aangezien je snel tegen de klemmetjes van de module zelf tegenkomt. Maar als je bovenaan vast maakt en de U een beetje ruim pakt zodat ie boen wel precies past maar onder wat meer dan kan het wel eens heel mooi uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen thermische lijm gebruikt om de koperplaatjes op de chips te bevestigen?
(Je moet dan wel eerst de plakkers verwijderen, waardoor je garantie vervalt!)

Is er trouwens een manier om een 'ril' aan een koperbuis te krijgen?
Ik bedoel zo'n verdikking waar je de slang overheen schuift.
code:
1
2
3
4
5
 ___/|\_________________________
|  | | |
|  | | |
|__| | |___________________
    \|/

Ik dacht aan het vastsolderen van wat koperdraad dat om de buis gewikkeld zit, maar dat lijkt mij geen waterdichte oplossing.
Misschien kan een rondbektang bijgevijld worden (aan één kant een inkeping vijlen, aan de andere kant wegvijlen tot er een uitstulping ontstaat, of er een uitstulping oplassen).
code:
1
2
3
4
5
\____________

Waar haal je trouwens 6,3mm koperbuis?
(En waar 8mm koperbuis? Ik zoek 8mm buis, maar vind alleen maar 8mm 'op rol' (gebogen) of online met >100 gulden bezorgkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roedie schreef op 26 augustus 2002 @ 21:51:
Dabit jouw idee lijkt wel verdacht veel op dat van mij ;).

Ok, misschien had je het eerder, nou ik ook, moet te vinden zijn als het er nog is, ik heb toen wat plaatjes gemaakt.
Ach, 't is zo simpel dat je bijna wel op dit idee moet komen als je je mem wilt waterkoelen :)
Het enige verschil is dat jij een complete U maakt en ik 2 plaatjes wou solderen.
Complete U is makkelijker. Die kun je in 1x doorbuigen, en je hebt een beter thermisch contact.
Maar die bouten aan de zijkant, die zijn wel niet echt optimaal te bevestigen aangezien je snel tegen de klemmetjes van de module zelf tegenkomt. Maar als je bovenaan vast maakt en de U een beetje ruim pakt zodat ie boen wel precies past maar onder wat meer dan kan het wel eens heel mooi uitkomen.

Dan is 6.3mm buis eigenlijk al te dik. Maar helaas: da's nou eenmaal de maat waarmee het 'kleine' spul in mijn WC systeem werkt.

Het vastklemmen is inderdaad nog het lastigste probleem.

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:44:
Waarom geen thermische lijm gebruikt om de koperplaatjes op de chips te bevestigen?
(Je moet dan wel eerst de plakkers verwijderen, waardoor je garantie vervalt!)
Nou, omdat de geleiding van die lijm nog steeds niet al te best is, en ik vind het niks. Of het zit goed vast en het komt nooit meer los, of het zit matig vast zodat het nog los kan (AS2 bij AS Thermal Adhesive), en dan gaat het los als je je PC verplaatst ofzo.

Verder verlaagt waterblokken op PC spul lijmen de verkoopwaarde.
Is er trouwens een manier om een 'ril' aan een koperbuis te krijgen?
Ik bedoel zo'n verdikking waar je de slang overheen schuift.

Ik dacht aan het vastsolderen van wat koperdraad dat om de buis gewikkeld zit, maar dat lijkt mij geen waterdichte oplossing.
Mij ook niet. Wat ik meestal doe, is een millimetertje teflontape over het koper draaien. Dan heb je ook je 'ril'. Water/methanol sijpelt toch al langs standaard slangaansluitingen heen, dus ik kom zowiezo niet onder teflontape tussen alle verbindingen uit.
Waar haal je trouwens 6,3mm koperbuis?
(En waar 8mm koperbuis? Ik zoek 8mm buis, maar vind alleen maar 8mm 'op rol' (gebogen) of online met >100 gulden bezorgkosten).

[/quote]

6,3mm (1/4") pijp word gebruikt in de koeltechniek. 3/8" is ook een standaard waarde. En meestal is dat idd uitgegloeid koper op rol. Opzich geen ramp: dat koper is zo zacht dat je het heel makkelijk in een perfect recht stuk trekt d.m.v. een bankschroef en een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 09-10 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik ga eens even achter 3Dsmax zitten, heb ook een ideetje :)

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/ramcooling.jpg
tis maar een wild ideetje :) maar het water loopt wel 2x langs het blokkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Je geheugen banken zitten akelig dicht op elkaar, en je wilt er natuurlijk zoveel mogenlijk bebruiken. In dit ontwerp heb je denk ik nog maar 1 bank over, dat is ook de belangrijkste restrictie voor het maken van mem koeling.

Daarom als je de plaatjes aan de onderkant van de buis vastsoldeert scheelt weer wat in de dikte, met een U het je er 2 keer de plaatdikte bij tegenover alleen de dikte van het buisje als je soldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 slot raak je toch wel kwijt (2 van de 3 bruikbaar). En dan maakt die toegevoegde 2mm dikte ook niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 09-10 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

moah et probleem met me ontwerpje is: zijn er wel buizen die zo'n kleine diameter hebben? als je een beetje water erdoor wilt laten lopen moet je toch wel een binnen diameter van 5mm minimaal hebben, met gewone koperleiding ben je veel de lomp bezig :)
DaBit: een phase change heeft toch een heel dun leidinkje. hebben ze die niet een een grote uitvoering zegmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, jawel. Koperen pijp bestaat in alle soorten en maten. En veel flow heb je niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Je kunt ook zorgen dan het middelste slot een lang verlengde heeft zodat het buisje daarvan boven die andere uitsteekt. Als je dat een beetje goed mikt kun je er denk ik wel 3 kwijt. De middelste zal dan iets minder koelen, maar koper heeft al een lage weerstand en geheugen produceert zo weinig warmte in verhouding.

En je kunt de DeltaT over een stuk koper met een bepaalde oppervakte en warmte stroom uitrekenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 19:57
Als je een M profiel maakt (indien 2 geheugen modules, indien meerdere een dubbele M en dan het water eroverheen laat gaan zoals AtomicShockwave heeft gedaan?
Pagina: 1