Toon posts:

in een maand 5 pc's naar de eeuwige jachtvelden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:'(

Ik heb een probleem waar ik niets meer van snap, ik heb (had) 5 pc's die via een 3com switch allemaal verbonden zijn met ADSL via een vigor router, alle pc's zijn identiek, het betreffen pc's met 400w voeding, een sa6r moederbord met 512 MB, een sitecom netwerkkaart, utp bekabeling en een ups. 2x 40GB harde schijven western digital

In EEN MAAND TIJD, na ongeveer 2 jaar probleemloos werken hebben ze alle 5 de geest gegeven, het probleem begint met een hangende pc waarna na een reboot hij het weer een tijd doet, na verloop van een paar weken wil hij niet meer opstarten en is het over.

Heb alles gestript en elk onderdeel vervangen door een ander, cmos batterij vervangen, kabels vervangen van scratch af aan alles opnieuw geinstalleerd met nieuwe hardware, alleen moederbord gelijk gebleven.

Geen geluk, zit hier nu op een pc kerkhof, mail dit met een laptop omdat nu geen enkele pc meer wil opstarten.

Wie of wie kan mij helpen, help

Anco (nu met veel te veel nicotine)

help

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

toevallig piekspanning geweest ofzo?

en lees de FAQ eens als het even kan: Begroeting onder posts & replies

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
we groeten niet ;)

begin bij elke pc eens rustigmet opbouwen dus begin met mono vpu geheugen en ga rustig opbouwen
tot je weet wa de oorzaak is

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Blikseminslag?
met alle pc's aangesloten?
brr, moet er niet aan denken

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk dat het piekspanningen zijn, je kunt je stroomleverancier natuurlijk aanklagen.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
jamaicaman schreef op 25 augustus 2002 @ 14:02:
Ik denk dat het piekspanningen zijn, je kunt je stroomleverancies natuurlijk aanklagen.
kan je doen, maar heeft geen enkel nut :)

zijn ze niet verantwoordelijk voor ofzow, ga maar de voorwaarden ofzow lezen... :{

verzekering kan wel uiteraard, als het blikseminslag oid is.. :)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

toeval bestaat dus wel??

Volgens mij gewoon Bad Luck.

Zitten al die PC's op 1 stroombron??
Gebruik je geen speciale stekkerdoos...met beveiliging voor Piekspanning

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

wat verta je onder niet opstarten?
geen beeld? niks? blijft bij bios hangen?
ik heb nl op mijn werk veel pc's met dooie videokaarten gezien (compaq) dus vandaar..
mischien de garantie termijn net verlopen?

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55
spanningspieken is je leverancier wel verantwoordelijk voor.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
virus die op alle pc's je bios heeft overgeschreven?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reakties, maar voor de duidelijkheid, alles hangt aan een ups met voldoende vermogen met piekspanningsbeveiliging, piekspanningen zouden dus eigenlijk niet kunnen voorkomen, had deze juist gekocht om dit soort problemen te vermijden

• Memendo
  • Laatst online: 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Terw_Dan schreef op 25 augustus 2002 @ 13:59:
toevallig piekspanning geweest ofzo?

en lees de FAQ eens als het even kan: Begroeting onder posts & replies
Openingspost mocht geloof ik weer wel. Was laatst een heel gedoe over geweest in LA

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14

Arfman

Drome!

omg lekker belangrijk of je iemand wel of niet groet .. echt de moeite waard om daar op door te hameren.

@TS: piekspanning misschien ? Is je 3Com switch wel lekker ? Heeft dat ding misschien lekspanning die via de UTP bekabeling in je PC's terechtkomt ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Arfman schreef op 25 augustus 2002 @ 14:37:
omg lekker belangrijk of je iemand wel of niet groet .. echt de moeite waard om daar op door te hameren.

@TS: piekspanning misschien ? Is je 3Com switch wel lekker ? Heeft dat ding misschien lekspanning die via de UTP bekabeling in je PC's terechtkomt ?
Zo'n 3Com is daar toch wel tegen beveiligd? Zelfs mijn goedkope safeway switch is daar tegen beveiligd.

Lijkt mij meer een geval een een flink virus

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Arfman
  • Laatst online: 13:14

Arfman

Drome!

Een virus die je PC hardwarematig vernaggelt ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Arfman schreef op 25 augustus 2002 @ 14:45:
Nou niet echt hardware matig.
Bios is nog altijd software.

Bv. die love virus.
Die verneukte ook je bios. Als ik me goed herinner.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Dus alle 5 Format C:
of een nieuwe Install...

Nou...succes met je 5 PC's...een dagje vrij zou geen kwaad kunnen :?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Arno schreef op 25 augustus 2002 @ 15:18:
Dus alle 5 Format C:
of een nieuwe Install...

Nou...succes met je 5 PC's...een dagje vrij zou geen kwaad kunnen :?
eerder 2 dagen ;) of meer, als je alles weer wilt hebben wat je erop had

trouwens, ik verdenk een blikseminslag/overspanning dus ook, net zoals de rest.

Haal eens uit elke pc de netwerkkaart... en kijk eens wat ie dan doet?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 14:18:
wat verta je onder niet opstarten?
geen beeld? niks? blijft bij bios hangen?
ik heb nl op mijn werk veel pc's met dooie videokaarten gezien (compaq) dus vandaar..
mischien de garantie termijn net verlopen?
Het zelfde vraag ik me ook af. Je hebt twee opties:
1. De PC doet niets en/of komt niet tot het "booten" ( opstarten van je OS van HD of floppie) met alle mogelijke opties hier tussen. M.a.w. de vraag is wordt er wel een processor, grafischekaart geheugen enz. gevonden (zijn er problemen tijdens het "POSTen")?
2. De PC "boot" en blijft hangen.

Verwijderd

hmm.. als ik het goed heb is dat mobo voor de PIII dus als het goed is kan het niet zijn dat je fan's (allemaal dezelfde dus best wel eens kans op een productie fout) het hebben begeven en je proc dus ook. Want asl ik me niet vergis heeft de PIII een beveiliging tegen oververhitting en schakelt dus uit.

Heb je al geprobeerd om eens een ander sa6r mobo te nemen (die wat het wel nog doet) en daar je proc en intern van een gaar systeem op te zetten ???.

• Memendo
  • Laatst online: 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:56:

Heb alles gestript en elk onderdeel vervangen door een ander, cmos batterij vervangen, kabels vervangen van scratch af aan alles opnieuw geinstalleerd met nieuwe hardware, alleen moederbord gelijk gebleven.
Ookal de onderdelen geprobeerd op een moederbord waarvan je zeker weet dat ie werkt. Als het moederbord iederekeer de enige constante is zou ik daar eens naar laten kijken.

Verwijderd

Arfman schreef op 25 augustus 2002 @ 14:45:
Zou kunnen.

Je moet eens de BIOSchip uit een moederbord halen en deze bij een goede computerzaak of electronicaboer opnieuw laten programmeren.

De BIOSchip kan je een "IC trekker (€ 3)" uit je moederbord trekken. Je moet wel goed onthouden hoe de chip in z'n voet zit want als je de chip verkeerd terugplaatst heb je een probleem. Je levert de chip met de laatst bekende of de bij jou goed werkende BIOS versie (zgn. "bin file") op een diskette in bij de electronicaboer of computerzaak in. Je kan natuurlijk ook een nieuwe BIOS chip bij de importeur van je mobo vragen.

Een goede computerwinkel zal dit natuurlijk ook voor je kunnen doen.

Bij "search" op het forum kan je ook het nodige vinden over "verneukte" BIOSsen.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 14:23:
Dank voor alle reakties, maar voor de duidelijkheid, alles hangt aan een ups met voldoende vermogen met piekspanningsbeveiliging, piekspanningen zouden dus eigenlijk niet kunnen voorkomen, had deze juist gekocht om dit soort problemen te vermijden
Is dan de UPS misschien niet helemaal goed meer? Probeer het eens zonder.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Je zegt dat je 5 identieke systemen hebt, die allemaal na elkaar de geest hebben begeven...

Dan lijkt het mij goed mogelijk dat er een onderdeel is waar een fabrieksfout in zit (bijvoorbeeld de videokaart, ram o.i.d.)
Het lijkt mij handig dat je alle onderdelen in een ander(mans) PC gaat testen om te zien wat er defect is en vervangen.

Een tweede mogelijkheid is dat er een extern apparaat defect is (het kan gaan om een switch, UPS, o.i.d.) die een destructieve stroom naar alle systemen stuurt waardoor ze het niet lang uithouden.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

Piekspanning lijkt me een sterk verhaal, omdat de pc's eerst kuren vertonen en het na verloop van tijd begeven.
Je ventilatoren draaien nog wel, hoop ik? Anders is er echt iets mis met je voeding of mobo :)

Als het verhaal van het biosvirus realiteit kan zijn, lijkt me dat het geval (maar wel erg sterk).

Btw: sterkte met je kerkohof :'(

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Heren, (heb tenminste geen dames gezien) en tot zover dan de begroeting

Heb bij een collega (die bijzonder bleek werd toen hij het verhaal hoorde en nog bleker toen ik zijn pc leende met sa6r moederbord) alle onderdelen getest uit de 5 "rotte" pc's.

Alles werkt dus als een speer, heb op alle harde schijven Mcafee losgelaten, heb nog kombinaties geprobeerd met onderdelen uit diverse pc's maar kreeg de pc niet kaduuk (tot grote opluchting van de collega).

kortom alles werkt, behalve het mobootje

voor de techneuten onder ons ik heb een postmaster aan de smb gehangen en die blijft op alle pc's op FF staan (ABIT CD-20), alle ventilatoren draaien, voeding ook, led op mobo brand maar wil niet posten, doet dus helemaal niets maar voeding dus wel goed

SA6r is een mobootje met intern vga, intern audio en ata 100 raid

Als er overspanning geweest zou zijn zou ik volgens mij ook last moeten hebben van andere kapotte zaken, schijven, beeldscherm etc, maar die werken allemaal fluitend.

Ben toch bang dat alleen de bios overblijft

of heeft iemand (hopelijk) nog een beter idee

Verwijderd

hangt alles aan een UPS?

Levert deze wel genoeg power?
In het begin mischien wel maar nu nog steeds?
Heb je hem overbelast?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Is dit niet zoiets als met Abit mobo's met lekkende condensatoren die na een tijd gaan lekken waardoor het mobo langzaam doodgaat, of de Msi borden die na 14 maanden oid ermee kappen :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
W3ird_N3rd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:58:
Is dit niet zoiets als met Abit mobo's met lekkende condensatoren die na een tijd gaan lekken waardoor het mobo langzaam doodgaat, of de Msi borden die na 14 maanden oid ermee kappen :?
wou ik dus ook net zeggen....iets oudere abit bordjes hebben vaak last van rotte condensatoren, en als ze er allemaal tegelijk mee nokken...sja die condensatoren gaan in een bedrijfsomgeving ong. even lang mee omdat ze ook ongv. even veel / lang belast worden.

Verwijderd

Arno schreef op 25 augustus 2002 @ 14:16:
toeval bestaat dus wel??

Volgens mij gewoon Bad Luck.
ze gaan niet zomaar stuk hoor
er is en zal een reden zijn

ik heb ooit zoiets gezien met het CIH-virus
maar dat is al 2-3 yaar geleden

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2002 15:32 . Reden: omdat ik ook een eikel ben ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Knutsel je veel aan de computer? Heb je de stroomvoorziening geaard? Gebruike je antistatische matje met polsbandje?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 14:23:
Is het een SmartUPS???
Want een backups schijnt alleen de spanning door te geven, ik had het eigenlijk effe moeten testen, ik heb een smart en een back ups.

Mijn SmartUPS maakt er iig netjes 230 van.
Als je een SmartUPS hebt is piekspanning via de voeding uitgesloten.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 01:48:

Ben toch bang dat alleen de bios overblijft
je zegt dat je zo'n zelfde mobo van je collega heb geleend..
prak t bios ff over en kijk of t daar aan ligt.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Arfman schreef op 25 augustus 2002 @ 14:37:
8)7 :+

Verwijderd

Topicstarter
Waarde vrienden

UPS is smartups, dus geen piekspanning, nog even getest is dik in orde, mobo's zijn tussen 6 plankjes, karton eigenlijk naar de importeur, eens kijken wat die er van zegt.

ben wel benieuwd en wacht angstig en in spanning af

lekkende condensatoren zou misschien een optie kunnen zijn

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Dat zou zeker kunnen jah!!!
Ik heb ook een spontaan dode BP6 (Abit Dual Celeron bord), ws ook lekkende c's.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Laat het hier iig weten wat het nou was.
Ik heb hier ook een een Abit Sa6r (gekocht in dec 2000) en ik hoop niet dat hij er over 4 maand mee op stopt....

Sys Specs

Pagina: 1