Hoe printer delen voor alleen Linux clients?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb op mijn server mijn printer (Canon S450) aangesloten via USB. De server kan dan ook gewoon printen. Nu wil ik op mijn netwerk van 4 Linux clienten ook kunnen printen via de server. Hoe kan ik dit het beste instellen? Als hulpmiddel heb ik Webmin en KDE3's printer configuratiescherm >:)

thanks

ps.
Search leverde niet echt de resultaten die ik wens. Gaat veelal over Samba printershares -> Windows.

Verwijderd

cups,lpd lijkt me duidelijk genoeg eigenlijk :o

• LollieStick
CUPS is toch de printerdriver en LPD het printcommando :? Dit is toch alleen voor lokaal gebruik of ben ik nou gek 8)7

Verwijderd

cups en lpr zijn verschillende dingen. En nee, dat beperkt zich zeer zeker niet tot lokaal gebruik.
Ga maar eens de printing HOWTO lezen ;)

• LollieStick
* LollieStick al bezig zijn :)

Verwijderd

CUPS is i.m.h.o. een erg mooi printsysteem en als je toch de keuze hebt, dan zou ik ook zeker daar voor gaan :)

Is ook erg makkelijk helemaal via de webbrowser te beheren :)

• LollieStick
die http server krijg ik al niet aan de gang :(. ik zit nu een beetje te rommelen in cupsdconf. Kijken of ik daar iets kan vinden over die http server.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

HTTP-server? Je bedoelt je webbased CUPS-server admin? Die zit niet op je standaard HTTP-port 80, maar op 631. Misschien vergat je dat even? De webbased admin werkt namelijk altijd default als CUPS zelf werkt. En ik neem aan dat je cupsd ook hebt gestart?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• LollieStick
die heb ik gestart ja. Als ik http://127.0.0.1:631/ doe krijg ik dat het document niet bestaat :?

• LollieStick
Ik zag dat het topic al weer aardig naar beneden gezakt was en ik heb dringend de printer nodig. Ik heb intussen al in nieuwsgroepen gekeken en gevraagd. Heeft hier iemand nog een suggestie?

De CUPS Admin server doet het om een of andere vage reden niet. CUPS versie is 1.1.14. KDE 3.0.3 (QT 3.0.5-r1). Distro Gentoo 1.3b :)

Verwijderd

Euhm hosts.allow/hosts.deny en de config van cups :?

• LollieStick
Probleem met die admin server is opgelost. Weet niet hoe ik het gedaan heb, maar die werkt nu in ieder geval weer. Volgende probleem is dat op de een of andere vage reden LPD niet geinstalleerd is. als ik gewoon lpd intyp, zegt ie keihard dat lpd niet bestaat. emerge lpd doet 'ut ook niet. Weet iemand een manier om lpd te emergen of de website van lpd. google gaf heel uitgebreide resultaten hierover. Niets kwam ook maar in de buurt van Linux Printing Daemon.

Verwijderd

LPD en CUPS hebben niets met elkaar te maken behalve dat ze beiden een printer systeem zijn. CUPS is een systeem dat met http allemaal interessante dingen doet en gemaakt is voor een netwerk, lpd is heeeel oud en moet je eigenlijk niet meer gebruiken.

Op de server: emerge cups en 'cups' toevoegen aan je USE variable. Op de clients moet je KDE met cups support hebben (ik begrijp dat je KDE en gentoo gebruikt), dit doe je door 'cups' toe te voegen aan je USE variable en KDE opnieuw te compileren. Misschien is KDE opnieuw compileren niet eens nodig, de support zou er zomaar al in kunnen zitten, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Ohja; lpd is geen commando, dit verwar je met lpr (dit commando is nog steeds aanwezig in cups). emerge lpd werkt niet omdat de LPD geen deel uitmaakt van gentoo; er is nog wel lprng, hier heb ik geen ervaring mee, dus dat kan ik je niet aan- of afraden.

Er zijn nog een aantal dingen in gentoo aanwezig die over printen gaan; /usr/portage/net-print/

• LollieStick
*blaat*

• LollieStick
Okay... ik ben nu thuis: maar begrijp het draadje niet helemaal meer. Ik heb gevraagd hoe het te realiseren is om een printer te delen met alleen Linux clients. Mij werd toen aangeraden CUPS in samenwerking met LPD. Mis ik nu iets???

Ik heb overigens ook geen hosts.deny en hosts.allow bestanden in /etc(/cups) staan. Ik heb op deze PC Gentoo en SuSE draaien. SuSE heb ik om dit een beetje te testen. Op de server waar de printer aan moet komen te hangen (192.168.0.1 voor lokaal/212.120.111.98 internet) staat alleen Gentoo en die wil ik niet vernaggelen door misschien een foutje die ik maak. Compileren duurt al lang genoeg

Die HTTP server had ik dacht ik aan de gang, maar nu werkt ie toch blijkbaar niet. http://localhost:631/

• LollieStick
kickin' it up ;)
Pagina: 1