Toon posts:

schade bij blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed mijn probleem was als volgt:
Ik zat gisteravond lekker tv te kijken, nou ja opeens dip in het stroomnetwerk, ff alles uit in de hele wijk. Ik ging snel naar boven, enne ja hoor 1 van de 2 pc's deed helemaal niks meer. Dus ik baalde als een stekker, want ik wist op dat moment zeker dat ik in ieder geval een dooie voeding had.
Gelukkig viel het mee, want een vriend van mij had dit ook, en het probleem opgelost door de stekkers uit het stopcontact te verwisselen. En toen deed alles het weer, dus er is niks mis met het stopcontact.
Maar mijn vraag is nu hoe kan het dat alles niks meer deed, en enkelt door het verwisselen van de stekkers in het stopcontact alles het weer doet? :?
Is er een of andere beveiliging in je voeding of zoiets?

Verwijderd

kdenk dat verwisselen niet eens nodig was, kdenk dat gwoon de stekker r even uit moest :)

en dat daardoor de pc ontladen is ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:27:
kdenk dat verwisselen niet eens nodig was, kdenk dat gwoon de stekker r even uit moest :)

en dat daardoor de pc ontladen is ofzo :)
Tsja ik denk inderdaad dat het verwisselen niet nodig is geweest, maar ja het ontladen :? Allemaal leuk en aardig, maar hij kan zijn stroom toch ook weer kwijt over het electriciteitsnetwerk?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:48
het is gewoon een beveiliging bij stroomstoringen... kan je in je bios instellen.

on power failure bla nog wat

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Is inderdaad waarschijnlijk beveiliging. Stekkers verwisselen kan niet uitmaken omdat je waarschijnlijk contact maakt met precies hetzelfde draadje, hooguit je stekker omdraaien (nul en stroomdraad verwisselen zou nog iets kunnen doen). Tip: koop een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging (bij kijkshop/elektriciteitsboer/computerzaak/doe het zelver), is niet zo heel duur maar beschermt je computer/andere dure apparaten tegen spanningspieken door b.v. onweer.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die met beveiliging had ik al over nagedacht voordat ik dit had, en ik heb al besloten dat ik die ga kopen ;) Maar het ligt niet aan het omdraaien van de nul, want de stekkers zitten er hetzelfde in, het omdraaien was optie 2, en was gelukkig niet nodig :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een paar jaar geleden ook wel es zoiets gehad na onweer.. mn 286 kon ineens de harddisk controller niet meer vinden. Toen had ik hem een tijdje uitgezet en deed ie het weer. Door de onweer/electriciteit in de lucht gaat veel electronica gewoon wat flippen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu van iemand gehoord dat het te maken heeft met de nieuwere generatie moederborden, waarbij je dus je pc via het moederbord softwarematig kan uitschakelen en dat dat geregeld is met een relais, welke vervolgens na die kleine tik in het stroomnetwerk geladen bleef. En als resultaat dat je dus de nul van je stekker om moest wisselen. En dat je relais hierdoor ontladen werd. Kan iemand dit bevestigen? ( het stond in ieder geval niet in mijn bios, die heb ik een paar ker door gekeken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 20:18:
Ik heb nu van iemand gehoord dat het te maken heeft met de nieuwere generatie moederborden, waarbij je dus je pc via het moederbord softwarematig kan uitschakelen en dat dat geregeld is met een relais, welke vervolgens na die kleine tik in het stroomnetwerk geladen bleef. En als resultaat dat je dus de nul van je stekker om moest wisselen. En dat je relais hierdoor ontladen werd. Kan iemand dit bevestigen? ( het stond in ieder geval niet in mijn bios, die heb ik een paar ker door gekeken.
een klein lief schopje :>

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:48
gewoon je BIOS resetten en het werkt weer....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Tampie2000 schreef op 29 augustus 2002 @ 09:21:
gewoon je BIOS resetten en het werkt weer....
Alleen de stroomdraad omdraaien en hij doet het weer, bios reset is er niet voor nodig

• pool69
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 19:41
Er zit in de meeste electronica een beveiliging voor overspannings protectie die door een stroompuls word in geschakeld.
Die puls kan ontstaan door een blikseminslag op het net deze beveileging wordt alleen gereset door de stekker even uit het stopcontact te halen.
Door de stekker te verwisselen heb je dit gedaan dus werkt ales weer gewoon je hoeft verder niet de fase om te wisselen.
Pagina: 1