Toon posts:

Freelancen. Eigen deel???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen

Binnenkort ga ik bij een bedrijf (in dit geval bedrijf A dus) als freelancer aan een project werken.
Het gaat zo:
Het bedrijf A (waar ik ga werken dus) gaat voor een ander bedrijf (bedrijf Z) een site ontwikkelen, maar bedrijf A heeft geen enkel personeel die geschikt is om een site te ontwikkelen. Dus ga ik daar (=bedrijf A) een site ontwikkelen voor bedrijf Z.
Ik zal vooral verantwoordelijk zijn voor concepting en het uitwerken van concept tot een site, met gebruikmaking van html en javascript etc. etc. Ben wel (web)designer maar geen programmeerder dus, maar bedrijf Z wil ook geen programmeerwerk.
Bedrijf A (waar ik ga werken dus) gaat voor die site 2000 euro vragen van Bedrijf Z. Hoeveel procent van dit bedrag is mijn deel?

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Minstens de helft, aangezien jij veel werk doet.
Ikzelf doe ook dikwijls werk als dit, en ik maak mijn prijs waarna bedrijf A er 30% voor zichzelf bijtelt... dus dit komt dan op meer dan de helft voor mij.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eh, doe jij niet al het werk, dus zou je alle poet moeten krijgen :? Hoewel zij natuurlijk wel jou de gelegenheid geven dit te doen, maar ik zou toch zeker meer dan de helft vragen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedrijf A is wel een startende onderneming. Maakt dit wat uit?
En aan de andere kant zijn zij (bedrijf A) het wel die als "link" functioneren tussen Bedrijf Z en ik... Ik ga ook de (goede) apparatuur/software van Bedrijf A gebruiken. Verandert dit wat aan de situatie?

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Iet of wat, feit blijft wel dat jij het werk doet...
Ik zou voor hen tussen 30% en 40% van het bedrag rekenen omdat ze wat materiaal en de link naar Z leveren, maar de rest verdien jij, startende onderneming of niet...

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik zou gewoon een vast uurbedrag vragen, en voor een X aantal dagen ingehuurd worden;
een standaard (goedkoop) uurloon is 50 euro, nu zal bedrijf A wel wat willen verdienen en mogelijk zul je daarom slechts een kleiner uurloon kunnen vragen, (misschien 35 euro)

zorg ten allen tijde dat de verantwoordelijkheid voor wijzigingen vanuit de klant en veranderingen i het concept en wensen van de klant bij bedrijf A ligt en niet dat het hele risico bij jou ligt.
(ik zou een goedkoper uurloon accepteren als hiertegenover goede afspraken over betaling per uur tegenover staan, zodra uitloop op de oorpsronkelijke planning jouw verantwoordelijkheid wordt dient je uurloon te stijgen)
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 14:00:
Bedrijf A is wel een startende onderneming. Maakt dit wat uit?
nope, is hun verantwoordelijkheid niet de jouwe, hooguit heeft het zin in te schatten wat er te halen valt, hun financiele draagkracht is niet _jouw verantwoordelijkheid, maar kan wel betekenen dat een uurloon van 65 euro niet haalbaar is
En aan de andere kant zijn zij (bedrijf A) het wel die als "link" functioneren tussen Bedrijf Z en ik... Ik ga ook de (goede) apparatuur/software van Bedrijf A gebruiken. Verandert dit wat aan de situatie?
Door jou als freelancer in te huren besparen zij veel geld, een freelancer hoeven ze geen loonbelasting over te betalen, geen ziektekosten, sociale premies e.d. verder heeft een freelancer weinig rechten (ontslagrecht e.d.)
bedenk jezelf ook serieus dat het vaker voorkomt dat er problemen zijn rond de betaling, betalingen die op zich laten wachten of zelfs helemal uitblijven, dat financiele risico draag jij.
Dat je hun software gebruikt en intern bij hen werkt is geen enkele reden je uurloon te verlagen, eerder verhoogt detachering je uurtarief, hun software zou niet benut worden als jij er niet was, en het bedrijf kan profiteren van je kennis, verder dien je je ook aan hun bedrijfs-policy te houden, mbt begintijden (bwééch) en koffiepauzes e.d. (twee maal per dag een kop koffie, ik wordt gek, daalt mn productie gelijk 75%)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt mensen, top!
Eeeh, maakt het ook wat uit als Bedrijf A kennis/familie van mij is? :X
Just a note....

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 00:49:
Erg bedankt mensen, top!
Just a note....
des te meer
no kidding, maar juist in dat geval is het uiterst belangrijk hele, hele goede en duidelijke afspraken te maken.

zie het positief, als het familie is, kun je om tafel gaan zitten en duidelijke woorden spreken, bespreek gewoon wat er gebeurt als men over het aantal ingeschatte uren geraakt, vanuit jouw kant kun je best een basis-bedrag voor werkzaamheden zoals gepland vastleggen (vanuit vertrouwen) maar bouw in ieder geval een door beide zijden mee ingestemde overwerk clausule, met een beschrijving hoe dat overwerk veroorzaakt wordt.

ten alle tijde, maar een soort van werk-contract, waar je op kunt terugvallen bij vragen, discussies en dergelijke.
door werkconflicten kunnen vriendschappen verloren gaan of binnen families conflicten optreden (ik meen dat dat de belangrijkste bron is van conflicten binnen families).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf zeer bedankt voor je reacties.
Het is zo dat ik meer op projectbasis daar ga freelancen, continu zal ik er (bedrijf A) niet zijn.
Dus ongeveer 1x in een maand zal een bedrijf met wie Bedrijf A contacten heeft een website willen en dan zal ik dus ingeschakeld worden. Elke keer zal aan die bedrijven gevraagd worden wat voor een website ze willen hebben en dan zal het bedrag tussen 1000 en 3000 euro varieren. Dus in dit geval toch maar rond de 70% of in dit geval (bedrijf A=kennis/familie etc) rond de 50-60% zitten?
Alvast bedankt.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik zou me uit laten betalen door de bedrijven Z, nu werk je alleen voor bedrijf A en dat zal door de belastingdienst opgevat kunnen gaan worden als arbeid in loondienst.

Wat jullie een beetje aan het doen zijn is een arbeidsverhouding aan gaan, maar het niet zo noemen zodat bedrijf A geen premies hoeft af te dragen, jij niet verdekerd bent en jij ook geen arbeidsrechtelijke beschermingen hebt.

Als de belastingdienst ziet dat jij je maandelijks uit laat betalen door bedrijf a komen ze al snel tot de conclusie dat er iets stinkt.

Het ligt er aan hoeveel je voor ze gaat werken, wordt het echt meer dan zou ik aan je kennis maar eens vragen waarom ie je gewoon niet in loondienst neemt, want dan zit je zeker goed.

En 2000 euro voor een site is wel heel erg weinig, dat wordt normaal berekend voor 4 dagen werk door 1 iemand.

Je kunt ook een eenmanszaak beginnen en zorgen dat bedijf A je die opdrachten doorgeeft, je factureert aan bedrijf Z en draagt 20% af aan bedrijf A als 'vindersloon'.

Ik vermoed echter dat je kennis op zoek is naar een lekkere elcheapo oplossing en denkt aan veel minder voor jou. Bespreek het plan, als het er ligt, nog even met de belastingdienst, dat voorkomt een hele hoop gedoe aan het eind van de rit.

Verwijderd

cutter schreef op 26 augustus 2002 @ 06:48:
Ik zou me uit laten betalen door de bedrijven Z, nu werk je alleen voor bedrijf A en dat zal door de belastingdienst opgevat kunnen gaan worden als arbeid in loondienst.

Wat jullie een beetje aan het doen zijn is een arbeidsverhouding aan gaan, maar het niet zo noemen zodat bedrijf A geen premies hoeft af te dragen, jij niet verzekerd bent en jij ook geen arbeidsrechtelijke beschermingen hebt.

Als de belastingdienst ziet dat jij je maandelijks uit laat betalen door bedrijf a komen ze al snel tot de conclusie dat er iets stinkt.
Freelancers kenmerken zich door voor meerdere bedrijven te werken. Wanneer je je als freelancer meldt bij 1 bedrijf, zullen daar zeker vraagtekens over geplaatst worden. En wat verzekerd zijn betreft: wanneer je freelancer bent, maar hebt een part-time baan ben je gewoon verzekerd. Het schijnt dat veel freelancers een dag per week buschauffeuren om verzekerd te blijven. Let wel op, want tijdens ziekte krijg je alleen de ene busdag per week doorbetaald.

En, wanneer je je freelance inkomsten te gelde wilt maken moet je er eerst zelf nog belasting over betalen. Het is aan jouw freelancebedrijfje betaald, maar nog niet verloond aan jou.

Voor bedrijf A is het erg praktisch, zo'n freelancer. Een werknemer aannemen is nl erg riskant. Stel dat'ie ziek wordt, moet bedrijf A hem een jaar lang doorbetalen.

Verwijderd

> Stel dat'ie ziek wordt, moet bedrijf A hem een jaar lang doorbetalen.

Twee jaar, straks. Dus bedrijf A kijkt wel mooi uit. Maar ik ben het met een eerdere opmerking van cutter eens dat het erop lijkt dat bedrijf A, in casu die kennis van jou, denkt dat jij een mooie el cheapo oplossing van zijn probleem bent.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 00:49:
Erg bedankt mensen, top!
Just a note....
Dan zou ik het gewoon niet doen. Bedenk goed dat er natuurlijk altijd iets vervelends kan gebeuren. Dat hoeft op zich niemand zn schuld te zijn.

Bedenk bijvoorbeeld eens dat jij ziek wordt.....Bedrijf A kan nu niet de verplichtingen nakomen die het is aangegaan met Bedrijf Z.... Bedrijf Z stelt Bedrijf A aansprakelijk.....Bedrijf A stelt jou aansprakelijk .........enzovoorts

Als je puur zakelijk met iemand omgaat is hier nog uit te komen. Is de eigenaar van Bedrijf A je schoonvader...tja dan zit je toch een tikkie ongemakkelijk op die verjaardag van je schoonmoeder :) . Dit klinkt misschien een beetje doem-denkerig, maar ik zou met familie-relaties nooit zulke risico's nemen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen heel veel bedanken! Bedankt mensen... Ik geloof dat velen veel aan deze informatie zullen hebben...
Pagina: 1