[LCD] Wil niet meer, kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56
Volgende probleem is er aan de hand met m'n LCD'tje; ik krijg ten eerste geen tekst meer, het gaat hier om een 4*20 tekst LCD'tje, wat volgens het schema goed is aangesloten (hij heeft gewerkt!). Als ik snel aan het potje draai wat voor de tekst bedoeld is lichten die "hokjes" even op en gaan dan weer uit, behalve de eerste 6*2 hokjes, die doen nix :S Backlight werkt wel nog gewoon goed, en ik snap echt niet waar het aan kan liggen. Bij het opstarten van Smartie lijkt het erop alsof tie wel initialiseert (hokjes lichten weer eventjes op), maar tekst schijnt vervolgens niet :(.
Iemand een idee wat er misschien fout kan zijn, of issie gewoon naar de 7e-LCD-hemel vertrokken? Nogmaals; hij heeft gewerkt, dus aan het aansluiten kan het niet liggen, en kortsluiting wordt er dus ook niet gemaakt (anders had ik nu onderhand toch wel ergens iets moeten zien roken of ruiken toch?).

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
normaal zouden er als je er spanning op zet 2 regels moeten gaan branden

Repareren doe je zo.

• jsiegmund
Hmmm als ik hem nu onder spanning zet lichten er af en toe een paar streepjes op, helemaal willekeurig, maar twee regels krijg ik iig niet.

[update] Dat is trouwens alleen als ik er alleen spanning op zet, en de signaal kabel (die dus aan de LPT zit) los laat. Dan is er dus alleen aarde en 5V in het circuitje, als ik die signaalkabel aan de LPT heb zitten gaat alleen de backlight aan en gebeurt er verder niets.
Bij opnieuw opstarten enzo zie je wel die dingen oplichten, bij het initialiseren van de LPT poort zelf denk ik [/update]

[ Voor 0% gewijzigd door jsiegmund op 25-08-2002 12:51 . Reden: opmaak even veranderd ]

Verwijderd

en je weet zeker dat niet je potje naar de knoppen is?

edit: verbind hem eens door

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

heb ik ook gehad.. ik denk dat je een vaute potmeter hebt! dan zet je te veel spanning op het contrast. laat is een schema zien hoe je hem hebt aangesloten. kunnen we ff kijken. en heb je een HD44780?
of haal het display helemaal los en soldeer hem opnieuw.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:05:
en je weet zeker dat niet je potje naar de knoppen is?

edit: verbind hem eens door
doe dat maar niet.. hij zit er niet voor niets tussen! dan brand je lcd door!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• jsiegmund
Ik heb er eentje uit deze inkoopactie: Crystalfontz inkoopactie?

Doorverbinden; is dat wel een goed idee? D'r toch niet voor nix een weerstand tussen? En doorgefikte potjes heb ik al eens gehad, dat ruik je toch best aardig... Dus ik denk niet dat dat het is, maar ik zal voor de zekerheid nog eens proberen om er andere tussen te zetten.

Verwijderd

jeuuron schreef op 25 augustus 2002 @ 13:08:
[...]

doe dat maar niet.. hij zit er niet voor niets tussen! dan brand je lcd door!
LOL |:( als je een potmeter VOL open zet dan verbind hij gewoon door hoor |:(
iCe01 schreef op 25 augustus 2002 @ 13:12:
Ik heb er eentje uit deze inkoopactie: Crystalfontz inkoopactie?

Doorverbinden; is dat wel een goed idee? D'r toch niet voor nix een weerstand tussen? En doorgefikte potjes heb ik al eens gehad, dat ruik je toch best aardig... Dus ik denk niet dat dat het is, maar ik zal voor de zekerheid nog eens proberen om er andere tussen te zetten.
wel eens gehoort van slecht contact? omdat jij er aan draaide en dan soms wel oplichte....

• jsiegmund
Even die potjes doorgemeten, maar die zijn dus gewoon goed. Slecht contact kan ik me niet voorstellen aangezien m'n multimeter gewoon normale waarden laat zien en mijn soldeerwerk echt wel klopt.
En als ik die potjes vol openzet loopt de weerstand inderdaad terug naar 0 dus doorverbinden kan ik wel even voorzichtig proberen denk ik (denk niet dat het veel uitmaakt als ie toch al kapot is)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
contrast lijn ligt bij mij bijna aan massa

kun je zonder problemen proberen

Repareren doe je zo.

• jsiegmund
Het enige wat er bij doorverbinden gebeurt is hetzelfde als wat er gebeurd als ik die pot in een ruk vol openzet, d'r lichten een paar verticale strepen op.

Ow en vervolg: de signaal kabel eruitgetrokken, een potje doorverbonden en voila: rook en brandlucht.
Nu issie dus wel kapot

[update] Even getest op een andere PC, daar krijg ik precies hetzelfde... potjes vervangen, helpt ook nix... ik denk dat ik de hoop maar ga opgeven [/update]

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

Klinkt idd niet echt positief hoor ik denk dat hij echt naar de eeuwige jachtvelden is

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• jsiegmund
Ja ik kan me niets meer voorstellen dat er nog fout kan zijn... zal hem nog een keer opnieuw solderen en anders geef ik het maar op :(
Pagina: 1