[alg] sources van games

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
ik heb wel eens gehoord dat sommige game developers sources van hun (oude) games vrijgeven aan het publiek.
Weet iemand een site die ze online heeft, of die linkt naar de daadwerkelijke hompage.
Want volgens mij zijn de sources meestal niet op de officiele site te vinden?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mondt dit nog uit in een discussie of is het meer een ik-zoek-iets-vraag (hint hint :Y))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Nou dan rijst natuurlijk de vraag is dit een goede ontwikkeling of niet ;)

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

M4rt1nvW schreef op 25 augustus 2002 @ 15:26:
Nou dan rijst natuurlijk de vraag is dit een goede ontwikkeling of niet ;)
Open source is mijns inziens altijd een goede ontwikkeling. De maker van de code heeft er niks mee te verliezen aangezien in deze gevallen de code hun geld al hebben opgeleverd en het lijkt mij bijzonder leerzaam voor degenen (ondergetekende inclusief :)) die nog wat stapjes verder onderaan de ladder staan....

Ik meen me overigens te herinneren dat de sourcecode van Quake 1 ook al eens ergens gepost is... Ik heb hem toen gedownload maar wegens een te grote achterstand in C(++) ben ik er niet ver mee gekomen....

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zowel Q1 als Q2 zijn gereleased onder de (L)GPL license (weet niet meer of het nou lesser was of niet), en waren alle2 bovendien pure C. Carmack & co hebben idd niet de meest nette code style enzo idd, maar als je je er goed in verdiept kom je er wel uit.

In een DOOM III fimpje waar Carmack ook geinterviewd werd zag je ook een shot van toen hij aan het coden was... in C++, bovendien behoorlijk leesbaar :)
ik zal eens een screengrab maken

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

.oisyn schreef op 25 augustus 2002 @ 15:48:
zowel Q1 als Q2 zijn gereleased onder de (L)GPL license (weet niet meer of het nou lesser was of niet),
GPL, dus niet de lesser, geloof ik...

Tsja, aangezien het oude engines zijn die niemand meer gebruikt en daar het GPL is zie ik bovenal nut als educatief iets. Ik denk niet dat het echt praktisch nut heeft.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 17:00:
Tsja, aangezien het oude engines zijn die niemand meer gebruikt en daar het GPL is zie ik bovenal nut als educatief iets. Ik denk niet dat het echt praktisch nut heeft.

maar heeft educatie dan geen practisch nut? imho wel: andere mensen kunnen zich gaan verdiepen in de engines en eigen ideeen daaruit abstraheren en die implementeren in hun eigen engine. Maar ze zijn idd wel verouderd, en het wordt ook steeds moeilijker om de industrie in te komen als je net begint :)

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 22:36
Ik heb, met een aantal collega's, Q2 wel eens ge-compile-ed voor onze Sun bakken op het werk. Er was toch een aantal mandagen nodig om het spul allemaal aan het werk te krijgen. Er was vooral shit met little- vs. big-endian.
.oisyn schreef op 25 augustus 2002 @ 15:48:
zowel Q1 als Q2 zijn gereleased onder de (L)GPL license (weet niet meer of het nou lesser was of niet), en waren alle2 bovendien pure C. Carmack & co hebben idd niet de meest nette code style enzo idd, maar als je je er goed in verdiept kom je er wel uit.

In een DOOM III fimpje waar Carmack ook geinterviewd werd zag je ook een shot van toen hij aan het coden was... in C++, bovendien behoorlijk leesbaar :)
ik zal eens een screengrab maken

Verwijderd

.oisyn schreef op 25 augustus 2002 @ 17:22:
maar heeft educatie dan geen practisch nut? imho wel: andere mensen kunnen zich gaan verdiepen in de engines en eigen ideeen daaruit abstraheren en die implementeren in hun eigen engine. Maar ze zijn idd wel verouderd, en het wordt ook steeds moeilijker om de industrie in te komen als je net begint :)
Ja, absoluut, maar ik bedoelde meer dat het dus niet commercieel aantrekkelijk is voor concurrenten om gebruik te maken van de engines en dat er niet echt snel nieuwe spellen gebaseerd op deze engines op de markt voor games zullen komen...

In het ideale (ireele) geval zou ID dus haar nieuwste engine vrijgeven, zodat er allemaal coole games op de markt kunnen komen voor alerlei OS'en en zodat de engine via het opensource idee kan worden doorontwikkeld, onder leiding van het ID team (net als openoffice/mozilla o.i.d.). Initiatieven als freecraft juich ik dan ook toe, maar nog veel beter zou zijn als een commercieel bedrijf zich er ook mee bezig ging houden.

Maargoed, da's allemaal :z, vrees ik... :'(.
windancer schreef op 25 augustus 2002 @ 19:49:
Ik heb, met een aantal collega's, Q2 wel eens ge-compile-ed voor onze Sun bakken op het werk. Er was toch een aantal mandagen nodig om het spul allemaal aan het werk te krijgen. Er was vooral shit met little- vs. big-endian.
Tsja, het hoeft toch alleen maar op x86 te runnen... bij mij glippen dat soort foutjes er ook vaak zat doorheen, en na een maand of wat hoor je van iemand die een bigendian ding heeft dat 't niet goed is... Zal voor die programmeurs wel hetzelfde zijn...

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 08:10
Half Life... is een enorme aanrader aangezien de tutorials voor handen zijn en de code van goede kwaliteit is. De SDK is toch al een kleine 2 jaar in ontwikkeling.

Tja... zelf heb ik erg veel aan de SoF2 open source gehad en natuurlijk de legende! Quake 1!

Verwijderd

Sinds wanneer is Soldier of Fortune opensource?!? En Half Life?!? :?.

paulgielens: SDK != opensource.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Een SDK is er om mods enzo te maken voor bijv. Half-Life. Dat is NIET de source-code. Voorzover ik weet is Hl gebaseerd op de Q3-engine en die is vooralsnog niet open-source :)

Verwijderd

MisterData schreef op 26 augustus 2002 @ 10:23:
Een SDK is er om mods enzo te maken voor bijv. Half-Life. Dat is NIET de source-code. Voorzover ik weet is Hl gebaseerd op de Q3-engine en die is vooralsnog niet open-source :)
HL is dus echt niet op de q3 engine gebaseerd. Ik geloof zelfs op een mix van Q1 en 2. HL was er al een tijdje voor q3 :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik meen mij te herinneren dat HL op een sterk gemodificeerde quake 2 engine draait.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Janoz schreef op 26 augustus 2002 @ 11:08:
Ik meen mij te herinneren dat HL op een sterk gemodificeerde quake 2 engine draait.
nog niet eens zo sterk gemodificeerd dacht ik. Aangepast, ja, maar dat moet voor alle games tenslotte.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Janoz schreef op 26 augustus 2002 @ 11:08:

quake1 zelfs :)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 17:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Wolfenstein3D is ook al een hele tijd (BCC) uit...
Niet opensource maar onder een 'take-it and enjoy it' license..

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1