Toon posts:

hoe groot partities maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga straks op mijn desktoppie opnieuw gentoo installeren en wil nu het xfs filesystem gaan gebruiken, omdat die veelal sneller werkt, maar omdat er ook meer kans is op fouten wil in / /bin /sbin en /boot gewoon als filesystem ext3 meegeven. Wat dus overblijft is /var /home /usr /tmp /etc & /dev.

Maar nu moet ik dus voor allen een grootte opgeven. En ik heb geen flauw idee hoe groot de meeste partieties moeten zijn.

of zeggen jullie hou alles op ext3 behalve alleen /home /user en /var ?

/var wil ik zo voor zo als xfs hebben :) al is het alleen maar voor de emerge rsync en find :P :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh, om dat goed te kunnen zeggen, zullen we eerst moeten weten hoeveel hd-ruimte je ervoor gereserveerd hebt ;)
Ook is de distro wel belangrijk..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

het lijkt mij dat je juist in partities waarin je je eigen en variabele data zet een zo veilig mogelijk filesystem gebruikt. Als je systeem naar de knoppen is ala, maar je eigen data wil je niet kwijt.

/me heeft >25 partities, en mount ze gewoon dan eens daar en dan eens daar.
Het nut is oa gebleken toen ik bij een HD-(van40GIG)-crash slechts 1 partitie van 1500 MB aan data 'verloor' (een backup van terug moest zetten), overige partities waren nog gewoon te benaderen en veilig te stellen op een andere HD.

stelregel is dat als een partitie niet te klein is deze te groot is :)