ik heb dus net ge-etst maar heb nu een koper plaatje met heel vaag rondjes er op en de lijnen staan er ook ga niet op...
, ik heb op circuitsonline alles door gelezen maar er staat ook nergens hoeveel .... in hoeveel water moet, zeggen ze lees op de verpakking, maar bij mij staat alleen op de korrels dat dat in 1 liter water moet dat heb ik ook maar bij dat poedersuiker spul staat er niks op en heb van een andere website gezien dat er 50 gram in 200 ml water moest dat heb ik dus gedaan maar nu zie ik die pic op circuits online en daar is dat water dik donker bij mij heel licht? dus is de concetratie niet goed of heb ik hem te lang belicht of te kort ( 5 min onder zonnebank ).. , hopelijk word me volgende print wel goed
dat kan overbelicht zijn
of te lang in de etsbak gehangen
heb je tijdens het etsen gekeken wat er gebeurde ?
of te lang in de etsbak gehangen
heb je tijdens het etsen gekeken wat er gebeurde ?
ja er gebeurde niks dus heb ik hem in de korrel bak gepleurd waar dus wel iets gebeurde namelijk er kwamen vage rondjes maarja ik denk dat dat podersuiker mengseltje te slap is wand op circuits online zie je in dat spul wat ook bruin is bij mij wit zie je die banen verscheinen, owja en me tang bijt wel weg
weet jij misschien voor mij dan hoeveel gram er in moet?? en hoe warm het water moet zijn heb nu 20 graden ...
Verwijderd
Vloeistof om te ontwikkelen moet gewoon op kamertemperatuur zijn.
Je etsmiddel moet rond de 40 graden zijn, tenminste, op die temperatuur heb ik al mijn troep op school ook geëtst.
Je etsmiddel moet rond de 40 graden zijn, tenminste, op die temperatuur heb ik al mijn troep op school ook geëtst.
je moet toch eerst door de poedersuiker?
heb nu een plaatje 1 minuut belicht maar er gebeurd weer geen zak hij licht nu tien minuten in dat poedersuikerspul...
heb nu een plaatje 1 minuut belicht maar er gebeurd weer geen zak hij licht nu tien minuten in dat poedersuikerspul...
als de bak donker is betekend dat eigenlijk alleen dat er het al een paar keer (stuk of 5) gebruikt is. het is altijd waterig de eerste 2-3 keren daarna wordt het vies maar is het nog erg lang te gebruiken
Speed kills, but beauty lives forever...
Poedersuiker?
Bij ons is het belichten => Natronloog => IJzer-Chloride => ff de laatste foto gevoelige laag er af schuren => coating
Bij ons is het belichten => Natronloog => IJzer-Chloride => ff de laatste foto gevoelige laag er af schuren => coating
We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.
ja dat moest ik ook van me oom kopen maar heb dit spul gekocht bij de electro boer leek me handiger hoef ik niet in alle winkels te zoeken naar dat spul
Maak eens een pic of scan of zo...
En hoe kan een printje nou naar de klote zijn als het hele ding nog vol met koper zit?!?
Heb je de fotogevoelige laag soms verneukt?
Als je vage lijntjes ziet dan zijn dat hoogtwaarschijnlijk de lijntjes die je wil behouden...
Donder nu de zooi in de IJzeroxide (of wat voor een raar iets jij er voor wil gebruiken) en ets die zooi!
En hoe kan een printje nou naar de klote zijn als het hele ding nog vol met koper zit?!?
Heb je de fotogevoelige laag soms verneukt?
Als je vage lijntjes ziet dan zijn dat hoogtwaarschijnlijk de lijntjes die je wil behouden...
Donder nu de zooi in de IJzeroxide (of wat voor een raar iets jij er voor wil gebruiken) en ets die zooi!
We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.
pics
, ze staan hier niet anders is de hele layout verkloot.
http://members.lycos.nl/scumbagz/DCP_0148.JPG
http://members.lycos.nl/scumbagz/DCP_0149.JPG
http://members.lycos.nl/scumbagz/DCP_0148.JPG
http://members.lycos.nl/scumbagz/DCP_0149.JPG
zo aan die plaatjes te zien moed je ze er nog langer in hebben liggen volgens mij wand je moed alleend een paar baandjes van koper over houden.
Probeer anders even uit met een klein stukje afval-print... En een beetje experimenteren met hoe lang het erin moet..
Eerst belichten, het ontwikkelen boeit niet zo hoe lang het is. Van het ontwikkelen zie je trouwens ook erg weinig, dat hoort zo. Zorg dat je tijdens het etsen goed oplet, want dat luistert wel nauw.. Als je te kort ertst, blijft er koper achter, bij te lang, ets je ook je sporen weg.
Hebben je printjes trouwens wel een fotogevoelige laag? Dat is ook wel belangrijk
Eerst belichten, het ontwikkelen boeit niet zo hoe lang het is. Van het ontwikkelen zie je trouwens ook erg weinig, dat hoort zo. Zorg dat je tijdens het etsen goed oplet, want dat luistert wel nauw.. Als je te kort ertst, blijft er koper achter, bij te lang, ets je ook je sporen weg.
Hebben je printjes trouwens wel een fotogevoelige laag? Dat is ook wel belangrijk
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Je bent helemaal nog niet eens klaar met het etsen!!
Natriumhydroxide == natronloog, oftewel het spul waarmee je het plaatje moet afspoelen na het belichten...
Daarna moet hij in het andere bad, wat wel een aardig tijd kan duren als hij niet warm genoeg is en het er niet actief tegen aangespoten wordt.
Of heb je maar 1 stof voor een bad?
Het punt is in ieder geval dat je veel te ongeduldig bent, want een print is pas klaar of verneukt als je werkelijk geen koper meer hebt.
Natriumhydroxide == natronloog, oftewel het spul waarmee je het plaatje moet afspoelen na het belichten...
Daarna moet hij in het andere bad, wat wel een aardig tijd kan duren als hij niet warm genoeg is en het er niet actief tegen aangespoten wordt.
Of heb je maar 1 stof voor een bad?
Het punt is in ieder geval dat je veel te ongeduldig bent, want een print is pas klaar of verneukt als je werkelijk geen koper meer hebt.
En? Het hoort gewoon al het koper weg te halen/op te lossen...
Zolang je nog koper hebt is het gewoon nog niet klaar, punt uit.
Wat je kan proberen is warm/heet water gebruiken voor het bad.
Ook moet de verhouding goed zijn, je moet natuurlijk genoeg etsstof hebben voor het plaatje wat je er in legt.
Zolang je nog koper hebt is het gewoon nog niet klaar, punt uit.
Wat je kan proberen is warm/heet water gebruiken voor het bad.
Ook moet de verhouding goed zijn, je moet natuurlijk genoeg etsstof hebben voor het plaatje wat je er in legt.
Verwijderd
de natriumhydroxide heb je nodig om de print na het belichten te ontwikkelen.
de print sporen moeten dan duidelijk zichtbaar zijn.
als dit niet het geval is heb je of niet lang genoeg of zelfs te lang belicht.
ook kan het zijn dat als je de layout op een printer uitgeprint hebt , dat de inkt niet dekkend genoeg is
het etsen kan eigenlijk niet fout gaan , als je tenminste regelmatig gaat kijken hoe ver de print al is.
de print sporen moeten dan duidelijk zichtbaar zijn.
als dit niet het geval is heb je of niet lang genoeg of zelfs te lang belicht.
ook kan het zijn dat als je de layout op een printer uitgeprint hebt , dat de inkt niet dekkend genoeg is
het etsen kan eigenlijk niet fout gaan , als je tenminste regelmatig gaat kijken hoe ver de print al is.
Je hoeft het niet OPNIEUW te doen... gewoon VERDER gaan...
Overigens belichten wij altijd 180 seconden in een soort zonnebank achtig ding
Maar je kan eigenlijk niet "overbelichten", maar idd de lijnen moeten te zien zijn, wat op de foto's ook wel zo lijkt te zijn...
Enfin...
Overigens belichten wij altijd 180 seconden in een soort zonnebank achtig ding
Maar je kan eigenlijk niet "overbelichten", maar idd de lijnen moeten te zien zijn, wat op de foto's ook wel zo lijkt te zijn...
Enfin...
Eerst ff belichten, daarna ff in een soda badje (een eetlepel per liter water max 30ºC anders gaat het te snel)
Je moet nu je layout op 't printje kunnen zien
Daarna pas gooi je je print ff in het aquarium @40~45ºC met wat koperoplossend etsmiddel
Je moet nu je layout op 't printje kunnen zien
Daarna pas gooi je je print ff in het aquarium @40~45ºC met wat koperoplossend etsmiddel
Powered bij meergranenbrood.
Overbelichting is heel goed mogelijk hoor.
Bij overbelichting ziet de print er in eerste instantie heel goed. alle baantje zijn goed zichtbaar als je hem schuin in het licht houd
maar als je dan gaat ontwikkelen. dan zie je ze er gewoon van af spoelen. je houd dan alleen nog wat vage lijntjes en rondjes over
ik belicht zelf maar 20 sec, bij meer als een minuut kan ik me printje weggooien
Bij overbelichting ziet de print er in eerste instantie heel goed. alle baantje zijn goed zichtbaar als je hem schuin in het licht houd
maar als je dan gaat ontwikkelen. dan zie je ze er gewoon van af spoelen. je houd dan alleen nog wat vage lijntjes en rondjes over
ik belicht zelf maar 20 sec, bij meer als een minuut kan ik me printje weggooien
Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?
hehe ik heb telkens eerst het verkeerde bad gedaan omdat op circuits online ze eerst de ammoniumsulfaat laten zien
oeps heb nu beetje koper er op was te laat met het printje uit de ets bak halen ,wie me klappen wil geven mag best
Verwijderd
Die print ziet er helemaal niet uit als printmateriaal met fotogevoelige laag.
Na de belichting moet je het sporenpatroon gelig op de plaat kunnen zien.
Bij het ontwikkelen moet er binnen 10 seconden al een scherp sporenpatroon zichtbaar zijn en binnen een halve minuut moet ie verder schoon zijn.
Afspoelen onder stromend water, of wat ik doe in een hele grote bak met water met een zachte borstel er overheen.
In de etsbak wordt de kale koperlaag dof zodra het printje in aanraking komt met de vloeistof.
Tenminste, als alles goed gaat.
Na de belichting moet je het sporenpatroon gelig op de plaat kunnen zien.
Bij het ontwikkelen moet er binnen 10 seconden al een scherp sporenpatroon zichtbaar zijn en binnen een halve minuut moet ie verder schoon zijn.
Afspoelen onder stromend water, of wat ik doe in een hele grote bak met water met een zachte borstel er overheen.
In de etsbak wordt de kale koperlaag dof zodra het printje in aanraking komt met de vloeistof.
Tenminste, als alles goed gaat.
Verwijderd
Ik weet niet of het al gezegd is want ik had geen zin om alles te lezen, maar als je ontwikkelvloeisof te sterk is lost je hele fotogevoelige laag in een keer op. Is het te slap dan gebeurt er niets(tenminste bij dat spul dat ik gebruik). Ik gebruik een zonnebank en dan moet ik ongeveer 1 minuut belichten. Als ik nieuwe ontwikkelvloeistof maak test ik altijd mijn vloeistof door een klein stukje pcd te proberen. Ik heb gewoon een keer tig stukjes plaat geknipt om mee te testen. Als je afbeelding er scherp opstaat kan het etsen eigenlijk niet meer mis gaan.
Verwijderd
jaVerwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 22:43:
offtopic:
Is dit een HDD VU Meter van circuitsonline?
Vertel je ook nog ff of het gelukt is?
etsen gaat sneller als het warmer is en dat het in aanmerking komt met lucht (bubeltjezzz)
ik doe alles wat jullie zeggen en wat op de sites staan en nog krijg ik gammele printjes ze worden wel steeds beter dat wel
heeft iemand een pic voor me hoe het er uit moet zien als ze klaar zijn volgens mij een stukje doorzichtig plastic met die baantjes er op of niet?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2002 10:18 . Reden: plastic is met een A :P ]
Nou, doorzichtig worden de printen meestal niet
Gewoon kaal plastic, met koperen storen erop.
Het ziet er waarschijnlijk ongeveer zo uit:
Het ziet er waarschijnlijk ongeveer zo uit:
[ Voor 0% gewijzigd door corani op 27-08-2002 11:08 . Reden: fototje erbij ]
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

dit heb ik dus en heb ze 5 ,10 ,20 ,30 ,40 sec,1 min enz laten belichten. en telkens is er weer een helft die weg gaat ofzo :x wat is er nou mis dan ?
Verwijderd
hoe jij het doet weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het doe.
1. De layout met een laserprinter op kalkpapier zetten, je weet wel, van dat doorzichtige overtrekpapier.
2. Het printmateriaal met fotogevoelige laag op maat maken.
3. De layout op de plexiglasplaat in de lichtbak leggen.
4. Het op maat gemaakt stuk print met de kant van de fotolaag op de layout leggen.
5. Aaandrukgewicht er bovenop.
6. Belichten, in mijn geval met 2 15W UVbuizen duurt dat 9 minuten.
7. Ontwikkelen, ik doe dat in 2 liter water met 30 g caustische soda.
8. Binnen 5 seconden is het sporenpatroon duidelijk zichtbaar en een halve minuut later staat het sporenpatroon vlijmscherp op de print en is de fotolaag eromheen helemaal verdwenen.
9. Print afspoelen in grote bak water met zachte borstel.
10. Etsen in mengsel van water, waterstofperoxyde en zoutzuur.
11. Na ca 6 minuten een mooie PCB.
1. De layout met een laserprinter op kalkpapier zetten, je weet wel, van dat doorzichtige overtrekpapier.
2. Het printmateriaal met fotogevoelige laag op maat maken.
3. De layout op de plexiglasplaat in de lichtbak leggen.
4. Het op maat gemaakt stuk print met de kant van de fotolaag op de layout leggen.
5. Aaandrukgewicht er bovenop.
6. Belichten, in mijn geval met 2 15W UVbuizen duurt dat 9 minuten.
7. Ontwikkelen, ik doe dat in 2 liter water met 30 g caustische soda.
8. Binnen 5 seconden is het sporenpatroon duidelijk zichtbaar en een halve minuut later staat het sporenpatroon vlijmscherp op de print en is de fotolaag eromheen helemaal verdwenen.
9. Print afspoelen in grote bak water met zachte borstel.
10. Etsen in mengsel van water, waterstofperoxyde en zoutzuur.
11. Na ca 6 minuten een mooie PCB.
oke ik doe het dus zo,
1.de layout op kalkpapier uitprinten.
2.printmateriaal ook op maat maken.
3.de layout op het printje leggen op de zonnebank.
4.een glazen plaat er op
5.belichten 30 sec onder de zonnebank ( 1100 watt )
6.ontwikkelen in van die korrels waar alles beetje zichtbaar word en dan de helft al weg gaat :x
7. er uit halen en afspoelen in een bak water met een kwastje
8. etsen in dat ammoniumsulfaat
9.halv uur w8en of er wat gebeurt.
10. huilen wand er is weer een print naar de kloote

.....................................................................................................................................
kan jij mij misschien zeggen hoe duur dat spul dat jij gebruikt is en waar je het kan kopen?
4.een glazen plaat er op
6.ontwikkelen in van die korrels waar alles beetje zichtbaar word en dan de helft al weg gaat :x
10. huilen wand er is weer een print naar de kloote
.....................................................................................................................................
kan jij mij misschien zeggen hoe duur dat spul dat jij gebruikt is en waar je het kan kopen?
Verwijderd
waterstof peroxide ken ej bij de lokale drogisterij kopen
mun zus heeft ut een keer in dr haren gesmeerd namelijk
zout zuur moeje denk ik skoepen opschool ofzo..
verdund zoutzuur is ook gewoon verkrijgbaar volgens mij, misschien dat je ook sterker zoutzuur kan krijgen bij de plaatselijke apotheker, maar dat zal wel niet nodig zijn als je het toch moet mengen met waterstofperoxide. (heb verder geen verstand van etsen btw)
Op de foto te zien mist er telkens een rechte baan.
Het lijkt wel of hier de UV-buis van de zonnebank onder gezeten heeft waardoor het net daar overbelicht is.
Je kan proberen er een stukje matglas tussen te doen zodat het UV licht beter verdeeld word of de afstand tussen de print en de UV-buizen te verhogen. Waarschijnlijk moet je hem dan ook weer wat langer belichten.
Toevoeging:
En na het ontwikkelen even goed afspoelen onder stromend water. Ander pakt de etsvloeistof niet. Je kan een hele zachte borstel gebruiken of even met je vingers er over wrijven. (Al zijn de chemicaliën natuurlijk niet echt gezond.) Je merkt dan vanzelf wanneer het schoon is. In het begin voelt het wat glad aan en als het schoon genoeg is voelt het ruwer aan.
Het lijkt wel of hier de UV-buis van de zonnebank onder gezeten heeft waardoor het net daar overbelicht is.
Je kan proberen er een stukje matglas tussen te doen zodat het UV licht beter verdeeld word of de afstand tussen de print en de UV-buizen te verhogen. Waarschijnlijk moet je hem dan ook weer wat langer belichten.
Toevoeging:
En na het ontwikkelen even goed afspoelen onder stromend water. Ander pakt de etsvloeistof niet. Je kan een hele zachte borstel gebruiken of even met je vingers er over wrijven. (Al zijn de chemicaliën natuurlijk niet echt gezond.) Je merkt dan vanzelf wanneer het schoon is. In het begin voelt het wat glad aan en als het schoon genoeg is voelt het ruwer aan.
Als je printsporen weg zijn na het belichten via een uitdraai, heb je waarschijnlijk een iets doorzichtige uitdraai. Dus belicht je de sporen ook: weg sporen
.
Opl:
- of meer inkt/toner d'r op;
- twee exact de zelfde uitdraaien maken en over elkaar op de print belichten.
Zo deden wij het altijd op school. Heeft school ook heel wat printmateriaal gekost voor we het doorhadden.
Opl:
- of meer inkt/toner d'r op;
- twee exact de zelfde uitdraaien maken en over elkaar op de print belichten.
Zo deden wij het altijd op school. Heeft school ook heel wat printmateriaal gekost voor we het doorhadden.
I like it red, with 150 bhp..
Ik heb een paar reacties gezien waarin glas genoemd werd. Wat voor glas moet je dan hebben? Normaal glas houdt toch UV tegen?
Ik ga binnenkort ook zelf eens proberen te etsen... ik volg dit topic met belangstelling
Weet iemand waar je in de buurt van Amsterdam/Haarlem/Alkmaar stopflessen kan krijgen om de opgeloste chemicalien in te bewaren?
Ik ga binnenkort ook zelf eens proberen te etsen... ik volg dit topic met belangstelling
Weet iemand waar je in de buurt van Amsterdam/Haarlem/Alkmaar stopflessen kan krijgen om de opgeloste chemicalien in te bewaren?
Verwijderd
Het gaat bij jou bij punt 6 al mis, wat Part ook al zei, 't is waarschijnlijkVerwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 12:53:
oke ik doe het dus zo,
4.een glazen plaat er op
6.ontwikkelen in van die korrels waar alles beetje zichtbaar word en
dan de helft al weg gaat :x
10. huilen wand er is weer een print naar de kloote![]()
![]()
kan jij mij misschien zeggen hoe duur dat spul dat jij gebruikt is en waar j
e het kan kopen?
plaatselijke overbelichting en dan moet je inderdaad de afstand vergroten
en een andere belichtingstijd nemen.
Want als het daar al mis gaat, is er niks meer aan te doen.
Ik gebruik zoutzuur 30%.
Wat je bij de drogist kan kopen en bij bouwmarkten btw ook is 10%, moet
je dus 3x zoveel van gebruiken.
Kost per liter iets van 2.5 euro.
Waterstofperoxyde oplossing 30%.
Ik heb een 5 liter jerrican oplossing 35%, wordt gebruikt voor lasapparatuur
en kun je bij een grote gereedschapzaak oid kopen.
Ik betaalde jaren geleden 40 piek voor 5l.
WEES WEL VOORZICHTIG MET DIE SPULLEN EN
HOU HET UIT DE BUURT VAN KINDEREN!!!!!!!
ik denk dat ik vanavond naar me oom ga wand die doet dat ook zo met dat spul en het kan ook liggen hoor ik van iemand omdat ik het met lampen die elk 100 watt zijn en samen 1400 watt belicht.
Teveel UV licht zal niet het probleem zijn. Het verkort alleen de benodigde belichtingstijd. Wat wel belangrijk is dat de print gelijkmatig belicht word.Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 14:36:
ik denk dat ik vanavond naar me oom ga wand die doet dat ook zo met dat spul en het kan ook liggen hoor ik van iemand omdat ik het met lampen die elk 100 watt zijn en samen 1400 watt belicht.
En na het ontwikkelen de print goed schoon maken. Anders blijft er een dunne film op de print zitten die er voor zorgt dat het etsmiddel niet bij het koper kan komen.
Pagina: 1