Toon posts:

Schaduw rechts van lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een nieuwe videokaart gehaald (Geforce4 TI4200) en nu valt het me op dat bij hogere refreshrates er een duidelijke "schaduw" te zien is rechts van donkere lijnen (bijvoorbeeld bij de rand van het forum hier of bij de muispointer)

Tot 72Hz is er niets te zien, bij 85 of 100Hz is het duidelijk zichtbaar (1280x1024 resolutie)

Bij mijn oude kaart (Geforce2 MX 400) is me dit nooit opgevallen, kan dat omdat die niet op 100hz kon (denk ik iig) of is die nieuwe kaart brak? Kan zo'n BNC kabel helpen hierbij?

Monitor is een Eizo F78 21".

Verwijderd

Das waarschijnlijk weerkaatsing in de kabel. Als je je verticale frequentie omhoog gooit neemt de frequentie van het signaal in je kabel ook toe. Bij hogere frequenties gaan kabels (en connectors!) zich over het algemeen vervelend gedragen.

Heb je een oude kabel op je monitor (gezien het feit dat je 21" hebt, heb je vast een losse monitor kabel). Je kunt proberen een goede vga kabel te regelen (en dan niet zo'n 20 euro kabeltje); BNC kabels zijn pas echt nuttig als je over langere afstand moet, een tweede pc op je monitor wil of als je vidkaart BNC uitgang heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 11:56:
Gisteren een nieuwe videokaart gehaald (Geforce4 TI4200) en nu valt het me op dat bij hogere refreshrates er een duidelijke "schaduw" te zien is rechts van donkere lijnen (bijvoorbeeld bij de rand van het forum hier of bij de muispointer)

Tot 72Hz is er niets te zien, bij 85 of 100Hz is het duidelijk zichtbaar (1280x1024 resolutie)

Bij mijn oude kaart (Geforce2 MX 400) is me dit nooit opgevallen, kan dat omdat die niet op 100hz kon (denk ik iig) of is die nieuwe kaart brak? Kan zo'n BNC kabel helpen hierbij?

Monitor is een Eizo F78 21".
Mhmmm ik heb het zelfde gehad op me iijama maar ik gebruikte een verleng kabel.
Kabel ertussen uit gehaald en weer een perfect beeld :P

Dus gebruik alleen hoogwaardige vga kabels :P

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik heb ook wel eens shadowing als de stekker van mijn VGA kabel er een klein beetje scheef in zit.

Andere oorzaken zijn inderdaad een slechte/te lange VGA kabel en helaas kan het ook zo zijn dat de (RF?) filters op je videokaart van slechte kwaliteit zijn. Dit was iig vaak het geval op goedkopere GeForce 3 kaarten, ik weet niet of dit ook van toepassing is op GeForce 4 kaarten.