[switch] Probleempje....

Pagina: 1
Acties:

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 21:03
Tja...het kan iedereen wel eens ovekomen :P

In ieder geval...dit is mijn probleempje, ik heb voor mijn verjaardag een svec-10/100 switch gekregen ipv een oude gare hub.

Ik heb thuis 5 pc's een laptopje en 4 andere, een van die 4 is die van mij.

Ik heb alle pc's op de switch aangesloten en tot mijn verbazing zie ik dat de verbinding met mijn pc niet goed is. Daarna heb ik via de uplink van de oude hub aangesloten op de switch, rara....en toen ineens wel verbinding, helaas is dat dus een 10 mbit hubje......

Het zit ongeveer zo, ik heb een lijn van ongeveer 25 meter naar mijn kamer lopen, zou dat misschien te ver kunnen zijn voor die switch?? dat zou dan wel raar zijn als ie ineens wel weer via de uplink werkt...... wie heeft er een idee?? :?

Een echte golver is nooit uitgeput

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een utp kabel mag ongeveer 100m zijn, dus daar ligt het niet aan.
Maar, heb jij je NIC wel op 100mbit full duplex ingesteld?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je een uplink in je switch zitten?
Dus naast poort 1(eerste of laatste) een uplink of is je poort 1 de uplink?

Die uplink poortje is bedoeld dat je de switch met een ander switch/hub kunt gebruiken.
Als je een gedeelde uplink/poort hebt dan moet je even kijken of er aan de zijkant een knopje is waarmee je hem kunt crossen. dan kun je hem wel gebruiken als gewoon poort.

• LoBbY_1
Nou, dat was het ook niet, want in welke poort in de utp van mijn pc ook drukte, bleef de hub knipperen, verder staat de nic op auto dan kan deze toch gewoon zlef bepalen welke snelheid hij krijgt? Het vreemde vind ik juist dat ik wel verbinding heb via de hub......En als ik via de uplink van de hub de switch er aan koppel werkt dat ook....beetje vreemd....En het lijkt mij vreemd dat het aan de nic kan liggen, alle pcs hebben de zelfde...Maar...waarom wel verbinding met hub...en niet met switch??

Zou het aan de draad code van de UTP kunnen liggen?>

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Een hub knippert als er Data doorheen gaat (Dat wist je neem ik aan wel) Heb je die verbinding met je pc al geprobeerd met een andere kabel? (Heb hier een kleine 30 meter liggen tussen me Router/Switch en een pc, en dat werkt perfect)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

LoBbY_1 schreef op 25 augustus 2002 @ 11:35:
Zou het aan de draad code van de UTP kunnen liggen?>
Als je een crosscable gebruikt ipv een straigth dan kan dat wel verschil uitmaken ja.

als je e uiteindes naast elkaar legt zijn de kleurvolgordes aan beide kanten gelijk. of zijn de 1,3 omgewisseld en de 2,6 omgewisseld?

• LoBbY_1
:P ja ik weet wel dat het dan gaat knipperen,....maar dat was op de Switch meer als "het werkt niet" en dat deed het ook niet.... Maar, als ik mijn UTP ipv in de hub ipv de switch druk werkt het wel.....

En ja de kabel is gewoon een straight kabel, behalve die van de uplink dan:P
Als ik de kabel in de switch duw, is het AAN (1 sec) uit (1 sec) enz enz......
Maakt niet uit welke poort

[ Voor 0% gewijzigd door LoBbY_1 op 25-08-2002 11:55 . Reden: gewoon :P ]

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:05
Dit kan heel goed aan de draadcode liggen.
UTP bekabeling gebruikt een codering waarbij pin 1 en 2 van één kleur zijn, dan zijn pin 3 en 6 van één kleur, daarna 4 en 5 van één kleur en dan als laatste zijn pin 7 en 8 van één kleur.

Het is heel belangrijk dat pin 3 en 6 van één kleur zijn, die mogen absoluut niet naast elkaar zitten. Zitten ze dat wel dan haal je met wat langere kabels nooit 100 mbit/sec.

Dus bijvoorbeeld niet:
bruin | bruinwit | blauw | blauwwit | groen | groenwit | rood | roodwit

maar bijvoorbeeld

bruin | bruinwit | blauw | groenwit | groen | blauwwit | rood | roodwit

Succes ermee

I love it when a plan comes together!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

LoBbY_1 schreef op 25 augustus 2002 @ 11:53:
:P ja ik weet wel dat het dan gaat knipperen,....maar dat was op de Switch meer als "het werkt niet" en dat deed het ook niet.... Maar, als ik mijn UTP ipv in de hub ipv de switch druk werkt het wel.....

En ja de kabel is gewoon een straight kabel, behalve die van de uplink dan:P
Als ik de kabel in de switch duw, is het AAN (1 sec) uit (1 sec) enz enz......
Maakt niet uit welke poort
:? Moet toch zijn:

Hub/switch -> PC = Cross
Hub/switch -> Hub/switch = Straight

of zit ik nu weer verkeer?!?! (Zo zit het namelijk bij mij en geen problemen)

Maar als het heeft gewerkt op het "ouwe zooitje" dan heb ik niks gezegd :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Van PC naar hub/switch -> straight
van hub/switch naar hub/switch -> crossed

Verwijderd

bruinwit | bruin | groenwit | blauw | blauwwit | groen | bruinwit | bruin

Anders krijg je alleen maar gedonder achteraf.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28

Predator

Suffers from split brain

Illegal_Alien schreef op 25 augustus 2002 @ 11:58:
:? Moet toch zijn:

Hub/switch -> PC = Cross
Hub/switch -> Hub/switch = Straight

of zit ik nu weer verkeer?!?! (Zo zit het namelijk bij mij en geen problemen)

Neeeeeeeejjjjjjj :P

Is omgekeerd
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19 :)

PS: als je een Auto MDI/ MDI-X switch hebt dan maakt dat niets uit, want die past zich automatisch aan :)

Topicstarter, check indd de kleurvolgorde eens.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

de lenget van de kabel kan idd geen probleem zijn, kheb hier zelf 60m van mijn pc naar de router beneden liggen. De netwerk kaart werkt denk ik om een of andere reden niet goed op 100mbit, want bij de 10mbit hub werkt ie wel.

Verwijderd

de lengte van de kabel kan idd geen probleem zijn, kheb hier zelf 60m van mijn pc naar de router beneden liggen. De netwerk kaart werkt denk ik om een of andere reden niet goed op 100mbit, want bij de 10mbit hub werkt ie wel.

??? 2 keer ??? hm dris geloof k iets fout gegaan...

• daansan
  • Laatst online: 20:05
Dat is inderdaad verkeerd ja.

Van een hub/switch naar een pc moet een straight kabel lopen.
Wil je een hub/switch met een andere hub/switch koppelen dan gebruik je normaliter ook een straight kabel maar de voorwaarde is dan dat je van één van beide hubs/switches de uplink gebruikt.

De volgende situaties:

pc <--> pc = cross
pc <--> hub/switch (normale poort) = straight
pc <--> hub/switch (uplink) = cross
hub/switch (uplink) <--> hub/switch (normale poort) = straight
hub/switch (normale poort) <--> hub/switch (uplink) = straight
hub/switch (normale poort) <--> hub/switch (normale poort) = cross
hub/switch (uplink) <--> hub/switch (uplink) = cross

I love it when a plan comes together!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

wat voor NIC heb je in je pc zitten? Ik heb iets dergelijks gehad met een harikiri hubje (merkloos, goedkoop, 10/100) en daar wilde mijn RTLxxxx kaart niet op werken. Met een andere NIC had ik dat probleem niet.

Ik frut, dus ik epibreer

• LoBbY_1
Ja, maar het rare is juist dat de nics in 3 van de 5 pcs het zelfde zijn....Ik heb trowens een RTL8139...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.... ik heb thuis ook een doe het zelf kabeltje waar ik mee moet uitkijken ...........
doet het wel op 100Mb maar niet op 10Mb ...

Iperf

• LoBbY_1
Ik ook een doe het zelf kabeltje,......een redelijk dure ook nog wel, een Stp cad5 en cad5 was voor 100 Mbit en zelfs al draaide het niet op 100 mbit, dan zou ik Nog verbinding moeten hebben op 10 dan.....maar nog steeds....AAN-(1 sec)-UIT(1 sec)-enz...heeft ook niemand eerder dat beina "seinen" gezien bij je switch, btw met alle 3 lampjes tegelijk, de link-100-en de duplex, ik wil des noods wel even een filpie maken als voorbeeld, want ja....dat ze nou eenmaal knipperen :P

• pistole

pistole

Frutter

en als je je nic forceert op 10, doet ie het dan wel? (en bedoel je dat in andere pc's met een RTL8139 je wil een 100Mbit link krijgt?)

Ik frut, dus ik epibreer

• LoBbY_1
pistole schreef op 25 augustus 2002 @ 12:32:
en als je je nic forceert op 10, doet ie het dan wel? (en bedoel je dat in andere pc's met een RTL8139 je wil een 100Mbit link krijgt?)
JAAAAAA harsttikke bedankt allemaal!!!!!!
Het laatste heeft perfect geholpen!!!! Het werkt nu :P!!!!!
Word dus wel ff niewe nic halen hehe _/-\o_

• pistole

pistole

Frutter

maar dus niet op 100Mbps...? Dan is dat wel weer jammer

Ik frut, dus ik epibreer

• LoBbY_1
Ja, maar das gelukkig maar voor korte teid.....het vreemde is alleen dat de compjoeters met de zelfde nic wel 100 draaien Maar Ik weet nu gelukkig wat het probleem is!

• jurri@n
  • Laatst online: 19-08 15:31
Heb dit ook ooit gehad. Kwam omdat er een adertje kapot bleek te zijn. Bij 10 Mbit worden er nl. maar 4 gebruikt, met 100 Mbit 8 aders.

Koop voor een aantal euro's een kabeltester voro UTP. Heb ik ook gedaan, en daar heb je zeker veel plezier van. Zeker als je regelmatig een kabeltje moet leggen. Hiermee zie je direct of alle aders goed contact maken en of je ze niet per ongeluk omgewisseld hebt (of dat ze van positie verspringen zodra je de adertjes in het stekkertje duwt).

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jurri@n schreef op 25 augustus 2002 @ 14:41:
Heb dit ook ooit gehad. Kwam omdat er een adertje kapot bleek te zijn. Bij 10 Mbit worden er nl. maar 4 gebruikt, met 100 Mbit 8 aders.
Hoe het bij 10mbit weet i niet maar bij 100mbit worden er maar 4 aders gebruikt. Bij 1000 wel 8

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Inderdaad controlerr eerst of je sekkers wel goeg aangeloten zijn op het draad (in de FAQ)
(4 aders btw)
Ik weet zeker dat ik mijn draadjes verkaard heb zitten .. werkt wel op 100 niet op 10 maar ben liever lui dan moe :)

Iperf

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Hoe het bij 10mbit weet i niet maar bij 100mbit worden er maar 4 aders gebruikt. Bij 1000 wel 8
10 gebruikt 4
100 gebruikt 8
dus is meestal 1 kapot draadje in je kabel die ervoor zorgt dat de overstap van 10 naar 100 fout gaat (wat hier ook het geval is)
realtek maakt goeie nics, nooit problemen mee

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• LoBbY_1
Dat zou bij mij ook best het geval kunnen zijn....ik ebn nou eenmaal niet zo goed in het knippen van de stekkers :P

En als jet wel zo is, dan kan ik alteid nog niewe stekkertjes eraan knippen. Maar om nou een niewe kabel te leggen, das beetje veel werk, loopt van bg naar 1e naar zolder over de zolder een stuk naar achteren, en dan weer naar de 1e waar mijn kamer is 8)7

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
100 (100BaseTX) gebruikt ook maar 2 paren (4 draden)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

jo wyger je kabel is verkeerd ik zeker die ftp kabel die naar je kamer toeloopt ik denk dat je de kleurcode blauwwit-blauw-oranjewit-oranje-groenwit-groen-bruinwit-bruin je moet hebben oranjewit-oranje-groenwit-blauw-blauwwit-groen-bruinwit-bruin en dit aan beide kanten en anders kom ik morgen wel biertje halen en nieuwe stekkers knijpe
Pagina: 1