Energiebeheer instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4AMD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01-2022
Hoe kun je de instellingen in Energiebeheer het beste instellen, dus na hoelang de monitor op standby :Z gaat ("Beeldscherm uitschakelen"), na hoelang de harddisks op standby :Z gaan ("Vaste schijven uitschakelen") en na hoelang het hele systeem op standby :Z gaat? :?

Aan de ene kant moet dat kort (maar wat is kort? :?) omdat monitoren veel stroom gebruiken en als ze dan niet gebruikt worden ze beter op standby kunnen staan aangezien ze dan veel minder stroom gebruiken, aan de andere kant moet dat ook niet zo kort (maar hoe lang is dat dan? :?), omdat monitoren het niet leuk schijnen te vinden vaak aan en uit (standby :Z) te gaan. Wat me trouwens ook niet goed lijkt is dat zodra er maar in de buurt van de computer gelopen wordt het scherm van standby springt |:( (omdat door de trillingen de muis bewoog), is daar nog wat aan te doen, een soort minimaal afgelegde afstand door de muis voordat de computer van standby gaat (of dat je de computer niet met de muis van standby kan halen; alleen via het toetsenbord), want nu is dat al bij de eerste mm die bewogen wordt. En wat is de 'ideale' instelling voor de op standby :Z ga tijden? :?

Datzelfde geldt voor harddeschijven en het op standby gaan van de hele PC.
Alleen bij harddisks is het een stuk vager, als je ernaar blijft kijken gaan ze helemaal niet op standby :Z, maar laat Windows ze nog vanalles doen.

P.S. Misschien vraagt iemand zich af waarom dit bij 'Hardware' staat en niet bij software, maar dat komt omdat het vooral gaat om hardware: wat is het beste voor de monitor/harde schijf/computer. 8)

Verwijderd

P.S. Misschien vraagt iemand zich af waarom dit bij 'Hardware' staat en niet bij software
Ik vraag me voornamelijk af waarom je geen leestekens gebruikt, en waarom er zo veel smilies in staan. :{

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 10:36:
[...]

Ik vraag me voornamelijk af waarom je geen leestekens gebruikt, en waarom er zo veel smilies in staan. :{
idd, zo reageert toch niemand? (on-topic dan :P )

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Leestekens staan er zat ik hoor, het zijn alleen errug lange zinnen die de topicstarter gebruikt :P

Alleen die overdaad aan (slaap)smileys wordt je wel gek van.....

Maar ontopic: de beste instellingen zijn die die je zelf wilt.
Bijvoorbeeld voor je monitor; als jij regelmatig van je pc wegloopt en er 5 minuten later weer terugkomt is het niet handig om in te stellen dat hij na 2 minuten al op zwartgaat, omdat dan je monitor erg vaak aan en uit moet gaan.

Als je zo goed als nooit achter je pc vandaan gaat of je muis/keyboard continu gebruikt, kun je dat rustig om een paar minuten zetten....

Vor je HD: de Hd waar windows op staat zal waarschijnlijk niet in standby gaan, omdat Windows ten alle tijden nog wel wat schijfactiviteit weet te creeren.
Je overige schijven --> hoe vaak spreek je ze aan (stel daar ook je standby tijd op af, zodat als ze normaal regelmatig gebuikt worden dat je dat op een half uur of uur zet ofzo, zodat je zeker weet dat ze niet continu moeten opspinnen als je zelf achter zit.
Als je echt weg bent, wil je natuurlijk dat ze op standby staan.

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• GUBO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03-2025

GUBO

Jij hier ?

Bij mij staat tie op "Always On"

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

harde schijven laat ik nooit uitgaan, omdat het continu opspinnen, downspinnen niet goed zou zijn voor de harde schijven, dus laat ik ze maar gewoon draaien. Compu blijft ook altijd aan. Monitor gaat na 3 kwartier uit. Volgens mij kun je aan de gevoeligheid van de muis (m.b.t. het wakker worden van de monitor) niets instellen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• 4AMD
ErHa schreef op 25 augustus 2002 @ 11:37:
[...]
de beste instellingen zijn die die je zelf wilt.
Bijvoorbeeld voor je monitor; als jij regelmatig van je pc wegloopt en er 5 minuten later weer terugkomt is het niet handig om in te stellen dat hij na 2 minuten al op zwartgaat, omdat dan je monitor erg vaak aan en uit moet gaan.

Als je zo goed als nooit achter je pc vandaan gaat of je muis/keyboard continu gebruikt, kun je dat rustig om een paar minuten zetten....

Voor je HD: de Hd waar windows op staat zal waarschijnlijk niet in standby gaan, omdat Windows ten alle tijden nog wel wat schijfactiviteit weet te creeren.
Je overige schijven --> hoe vaak spreek je ze aan (stel daar ook je standby tijd op af, zodat als ze normaal regelmatig gebuikt worden dat je dat op een half uur of uur zet ofzo, zodat je zeker weet dat ze niet continu moeten opspinnen als je zelf achter zit.
Als je echt weg bent, wil je natuurlijk dat ze op standby staan.
Wat betreft de HD: met 2 harddisks in RAID 0 is het altijd allebei aan of allebei uit en staat Windows dus op beide schijven :) (voor de helft dan hè? :+), dus die gaan nooit op standby? Wat is het nut van die optie in Energiebeheer dan? De meeste computers hebben maar één harddisk, die zou dan nooit op standby :Z gaan, terwijl je dat wel in kan stellen? :?
En wat is beter voor een harddisk (hardwarematig gezien): 's ochtends aan en 's avonds uit of aan blijven de hele dag? :?

Wat betreft de monitor: ik heb hem nu op 45 minuten staan, aardig lang dus, en als ik weg ga lopen zet ik hem altijd even op 1 minuut. Maar dat werkt niet echt super practies (vandaar dit toppic :+)... wat is de handigste tijd? :? Ik gebruik de computer een hele tijd continu (met af en toe even weg), waarna ik hem een hele tijd niet gebruik.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Sorry hoor maar harddisken (ook systeemschijven) gaan gewoon op standby als je systeem OnIdle is. Tenzij je programma's heb draaien die dat niet toe laten (prog's die in-/output constant maken van en naar de disk).

Ik heb mijn monitor op een 15 min. gezet. Ik heb mijn harddiskie op AlwaysOn. Ik vertrouw hiervoor wel op extra koeling. PS: net als dat voor monitoren geldt, is het ook voor harddisken een extra slijtage als die constant On/Off/On/Off worden gezet.

En tja ... Niet te veel lees tekens gebruiken... Het maakt het verhaal wel grappiger, maar bij een te veel wordt het onduidelijker, irritanter en sla je het nut een beetje voorbij. |:(

I've visited the Mothership @ Cupertino

• 4AMD
VisionMaster schreef op 25 augustus 2002 @ 14:12:
Sorry hoor maar harddisken (ook systeemschijven) gaan gewoon op standby als je systeem OnIdle is. Tenzij je programma's heb draaien die dat niet toe laten (prog's die in-/output constant maken van en naar de disk).

Ik heb mijn monitor op een 15 min. gezet. Ik heb mijn harddiskie op AlwaysOn. Ik vertrouw hiervoor wel op extra koeling. PS: net als dat voor monitoren geldt, is het ook voor harddisken een extra slijtage als die constant On/Off/On/Off worden gezet.
Voor hoe lang is het wel zinvol om de monitor of de harddisk op standby te zetten? :?

Wat voor 'extra koeling' voor jouw 'harddiskie' is dat?
Ventilator? Ventilatoren (hoeveel?)? Waterkoeling? En hoe heb je de koeling geplaatst? :?

• 4AMD
Bedankt voor de reacties tot zover! _/-\o_

Maar de volgende vragen blijven staan:

:? - Vanaf hoelang is het zinvol de monitor en harddisk op standby te zetten?

:? - Kun je iets doen aan de gevoeligheid van de muis als het scherm op standby staat (zodra er maar in de buurt van de computer gelopen wordt springt het scherm van standby)?

:? - Wat zijn de beste koelingsmethoden voor de harddisks en de monitor?
Pagina: 1