Toon posts:

caraudio : 3 boxen op 2kanaalsamp?

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hi!

ik heb voor een mooie prijs een set luidsprekers , een sub , en een autoversterker gekocht ( 2x 100W) (CARAUDIO)

Thuis aangekomen , vlug in de auto gemonteerd en tot de conclusie gekomen , dat er voor de subwoofer geen aansluiting meer was op de stereo-versterker.
Nu wil ik de 2 (MacAudio) luisprekers wel aan de 2kanaalsamp hangen ,

Maar kan ik een zware subwoofer ( magnat 12") ook aan de 2kanaalsversterker plaatsen?

Of moet er nog een andere versterker apart inkomen voor de Magnat sub (300W)
En...Hoe sluit ik die het best aan , om geen overbelasting te hebben van de radio , verterker , of batterij van de auto!

Mischien ook tips qua merk en zo van versterkers!

Verwijderd

is niet aan te raden...dan moet je versterker 2 ohm stabiel zijn en je moet een 'tri mode filter' kopen. (caliber heeft ze) werkt echter niet optimaal.
koop liever een extra versterker met aparte voeding of ruil hem in voor een 4 kanaals (2 kanalen normaal en 1 gebrugd)
dit niet z aansluiten!! hoge tonen mollen de sub, en de versterker gaat het ook zeker niet slikken

Verwijderd

er moet wel een filter op de versterker zitten trouwens...

Verwijderd

Of moet er nog een andere versterker apart inkomen voor de Magnat sub (300W)
En...Hoe sluit ik die het best aan , om geen overbelasting te hebben van de radio , verterker , of batterij van de auto!

aarde zo dicht mogelijk op chassis. spanning dikke draad naar accu aan de andere kant van je signaal kabel (2 kanten van auto openslopen dus.)
let er op dat je beter 1 dikke draad naar achter kan leggen en daar opslitsen in 2 dunnere.
zekering zo dicht megelijk bij je accu

Verwijderd

Topicstarter
ken je merken van 'brugbare' versterkers?
ik kan eventueel een andere 2kanaals ' bruggen'...

(Ruilen kan ik niet , het is 2ehands matriaal)

PS : Moeten er zekeringen tussen de voedingskabels en de versterker? en op de stuuringkabel?
Zo ja : Hoeveel Amp ? (amp is 2x100W)

Verwijderd

Topicstarter
PS , handleiding zat er ook niet bij , vandaar

Verwijderd

koop voor kabels een caliber starter kit ( bij car hifi zaak )
bijna alle versterkers kan je bruggen, maar er moet ook een filter op zitten, voor de lage tonen. anders moet je die ook weer apart kopen
de merken zijn duidelijk. let wel op bij het kopen...50% duurder is 10% beter!!
laat je ff voorlichten door de verkoper. voor die macaudio dingen zou ik de versterker zeker niet zwaarder kopen...kijk voor die magnat voor een jbl 400watt 2 kanaals.

Verwijderd

Topicstarter
op de versterker die ik heb , zijn er 2 luidspreker-uitgangen !
+ RECHTS -
+ LINKS -
Das alles !
Ik denk niet dat het dan brugbaar is ! of toch??
Zo ja : Hoe?

Een filter zit ingebouw ( 100hz , 80hz , of Full)

Verwijderd

rechts -=- links +=+ af andersom kijk of ht filter low pass is

Verwijderd

Topicstarter
[rml][ Auto] Hifi in een stationwagon? Help?[/rml]

das ook een goed topic , maar men spreekt niet over de waarde van de zekering!
Anybody?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 02:46:
rechts -=- links +=+ af andersom kijk of ht filter low pass is
DUs : de 2 rode klemmen (plus) samendoen naar 1 " grote plus"

en de 2 zwarte klemmen ( min) samen naar 1 " grote min" ?

--------

Of moet ik

de uitgangen in serie zetten?
linker + , linker - verbinden met rechter + , en rechter -

En dan de sub op : "L+" <->" R- "

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt nog niet aangegeven wat voor amp je nu eigenlijk hebt.

Ik heb in vroegere tijden wel wat jaartjes met trimode gewerkt, wat onder bepaalde omstandigheden bepaald geen schande hoeft te zijn en een prima resultaat kan neerzetten.

Trimode bestaat uit het gewoon aansluiten van je speakers links en rechts en daaroverheen nog je woofer (of andere speaker, mid of zo) aansluiten (meestal van links + naar rechts -). Je versterker moet dit trimode wel leuk vinden. In ieder geval moet ie 2 Ohm stabiel zijn. Trimode is net wat anders dan alleen maar 2 Ohm stabiel, maar je kan 't zonder probleem gewoon proberen. Je versterker gaat er niet een twee drie kapot aan, zolang ie maar 2 Ohm stabiel is.

Je woofer filter je dan met een passief filter, een schakeling van condensatoren en spoelen. Die laat dan alleen de lage tonen door. Overigens gaat je woofer echt niet kapot van hoge tonen, die verdwijnen al snel uit beeld vanwege de oplopende impedantie van een woofer, daar heb je totaal geen last van wat schade betreft.

Probleemje is alleen dat je niet kan sturen hoeveel vermogen er naar de speakers apart gaat. Er gaat een bepaald niveau naar de stereospeakers en ook naar de woofer. Deze apart afregelen is onmogelijk, zodat je dus moet bereiken dat je woofer hard genoeg meespeelt met je stereospeakers, anders hoor je je woofer te weinig. Indien je je woofer in een zogenaamde free-air opstelling gebruikt, waarvoor je woofer expliciet geschikt moet zijn (de zgn. hoedenplank-opstelling, al zijn er meer varianten), gaat dit wel lukken. Met een voldoende werkingsgraad van je woofer (hoeveel geluid bij 1 watt) ten opzichte van je stereospeakers komt dit prima voor elkaar.

Trimode met een woofer in bekisting is eigenlijk af te raden. Een woofer in een behuizing heeft vaak meer power nodig om hetzelfde geluidsniveau te halen als de stereospeakers. Sluit je derhalve je woofer in kist in trimode aan, klinkt ie te zacht om lekker in het geluidsbeeld te passen. Een aparte versterker is dan verplicht (of stereospeakers op radio en woofer op de versterker als tussenoplossing).

Een zekering in je voedingsdraad is absolute must. Zodra er kortsluiting komt om wat voor reden ook, staat je auto zonder probleem in de fik zonder zekering. Daar wordt jij niet blij van met 120 km/u op de snelweg en je verzekering ook niet. Doen dus en wel binnen 30 cm vanaf je accu. Kies niet een te zware zekering, liever een te lichte. Je kan proefondervindelijk wel vaststellen wanneer je een te lichte hebt, een te zware pas als het al te laat is.

Min leg je zo dicht mogelijk bij de versterker op het chassis en aan de kant waar ook je accu ligt (links of rechts). Neem lekker dikke draden, er gaat veel stroom doorheen. Probeer je signaalkabels (die tulpsnoeren) zoveel mogelijk uit de buurt te houden van deze stroomkabels. Gebruik ook dubbel afgeschermde signaalkabels om storingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
de amp is een jenssens (a222hx)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Google

Uw zoekbewerking - jenssens (a222hx) - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

Suggesties:
Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
Probeer andere zoektermen.
Probeer algemenere zoektermen.
Gebruik minder zoekwoorden.

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

http://www.jensen.com/mobile/prod_mobile_no.asp?category=1
jensen amps... kzie hem er nu zo snel niet bij staan

ik zou je gewone speaker op de radio gooien en de versterker voor je sub gebruiken .. gaat goed als je sub niet te hard gaat hoef je niet te zeveren met een hoop filters enzo.. en goede filters kunnen veel geld kosten en dan zou ik gewoon een fatsoenlijke 4 kanaals amp kopen ..

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zo te zien zijn ze allen 2 Ohm capable en geschikt voor trimode.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt , maar ik vrees dat op mijn versterker geen trimode zal kunnen

Thans everybody

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de tip is al gegeven; gebruik de amp alleen voor je sub en zet de speakers op de radio zelf...

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
De radio kan de speakers niet voeden , omdat de radio te weinig vermogen levert
Pagina: 1