[RAID5] Building @ Adaptec AAR-2400A?

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik vroeg mij af, ik heb nu een Adaptec AAR-2400A 4 kanaals ATA-RAID controller, met daaraan 3 Maxtor 6L080J4 80GB Schijven (Dit zijn toch de niet vloeistof gelagerde vrees ik? :() Maar nu heb ik deze in een RAID5 gezet, en volgens de handleiding moet hij dan wel al bruikbaar zijn, terwijl de RAID5 gebuild wordt. Tot op heden is het mij tijdens het builden nog helemaal niet gelukt om XP te installeren, en met Linux verliep de installatie succesvol, maar daarna boot hij niet (geeft ook geen errors btw). Er wordt dus wel vermeld dat de access tijden van de RAID dan iets hoger kunnen zijn, maar dan mag het toch geen 5 minuten duren voordat er iets gebeurd lijkt me?

Dus in het kort :

- Wat doet de controller nou eigenlijk tijdens dat "builden" (Bij SCSI RAID werkt alles altijd meteen)
- Hoe lang duurt zoiets normaal gesproken, bij mij duurt het zo'n 45 minuten per 10% -> ~450 minuten voor een 150GB RAID5 (Schijven worden op 75GB gecapt door de controller)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het builden van een raid0 array over 8 schijven duurde 1 minuutje ofzo, raid5 over 8 schijven duurde een half uur op m'n 3Ware.

Na het builden is het array direct beschikbaar, je moet alleen nog formatteren (duurt uren op Raid-5, als je een niet-quick-format doet).

Op m'n 3Ware kon pas uit het installatie-menu als het builden klaar was.

Ik denk dat je handleiding zegt dat je kan REbuilden terwijl je 'm normaal gebruikt.

Je schijven worden niet gecapped, Microsoft vindt dat een kilometer 1024 meter is, en een kilobyte 1024 bytes. 80.000.000.000 bytes wordt dan (delen door 1024*1024) = 76,29GB

Siditamentis astuentis pactum.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Nee, hij is echt nu de array aan het builden... Heel vaag dus, want zoals ik het zie zou het ding toch echt "leeg" moeten beginnen, en dan kun je direct daarna dingen erop zetten en dan kan de controller tijdens het wegschrijven van de data realtime die parity wegschrijven... Ikke snap het dus niet helemaal...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Heeft het zin dit topic een schopje te geven, of weet niemand dit gewoon? Ben ik dan de enige met deze controller? Iedereen zweert zeker bij 3Ware :-P

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

(jarig!)
ik heb laatst ook 3 x 80 GB in een Adaptec AAA 2400 gehangen, builden van raid 5 duurde uurtje of 8!.. imho te lang, maar het werkt wel iig :) btw, 1 van de schijven was niet leeg, misschien dat het daarom zolang duurde..

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Kewl... Welke schijven heb je eraan hangen? Bij mij duurde het idd ook ongeveer zo lang, en nu ik eindelijk mijn nieuwe mobo heb werkt het geheel nu nagenoeg vloeiend. Post eens wat scores met de verschillende benchmark utils als je wilt? Dan kunnen we eens vergelijken.

Btw, iemand een linkje waar ik die atto benchmark util kan downen? Of is dat een warez request?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Ik heb hem effe ge-atto-ed... Beetje dom dat ik niet de verschillende situaties allemaal effe ge-screen-captured heb...

In eerste instantie had ik vrolijk gebenched, en vond op zich 20MB/s als top met ATTO toch niet zo veel, maar jah, ik draai enkel RAID5 voor de data-veiligheid, niet voor snelheid. Daarna maar eens de VIA latency patch (1.20 beta ofzo) geinstalleerd, waarna de top meteen op 35MB/s lag... Waarna ik iets heel vaags uitvond... Mijn 1e schijf van de Array bleek gefailed te zijn... De hele tijd dus al, waarschijnlijk is dit gebeurd door een nogal harde crash toen ik mijn TV kaartje probeerde aan de praat te krijgen... Tja, dan weet je weer waarom server SCSI RAID controllers een battery backed cache hebben... Maar jah, ik heb die schijf maar effe gerebuild (wat weer zo'n 8 uur duurde dus) maar heb nu toch niet onaardige scores (vind ik zelf, maar jah, ben dan ook niets gewend)
Afbeeldingslocatie: http://kippenijzer.ath.cx/~kippenijzer/attoweird.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Kippenijzer op 29-08-2002 20:06 . Reden: img tags verkeerd ]

Verwijderd

Hey @ Varienaja:

--------------
Je schijven worden niet gecapped, Microsoft vindt dat een kilometer 1024 meter is, en een kilobyte 1024 bytes. 80.000.000.000 bytes wordt dan (delen door 1024*1024) = 76,29GB
--------------

??????????

Volgens mij is het zo: 80.000.000.000/1048576 (1024*1024)=76293,3453125 MB.... Nu de magic trick dit is het aantal mb's en niet het aantal GB's: die moet je nog een maal door 1024 delen en dis de uitkomst: 74,5052200nogwat GB. Dis die 75 GB klopt wel

Overigens is het zo dat IDE raid 5 ontzettend langzaam gaat met builden enzo, daarintegen gaat scsi arrays builden wel snel.

Sorry voor een klein detail :)
Pagina: 1