Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Voeding/Trafo goed ?

Pagina: 1
Acties:

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-11 12:29
Hoi mede tweakers.

Ik heb hier een trafo van 12V~ die 20A geeft.
Betekent dit dat hij ook echt 20A geeft, of dat je er 20A op kan aansluiten.
Kijk want mijn 12V koelertje vraagt zeker geen 20A :X
Wat ik ook wil weten is hoe ik dit naar gelijk spanning omzet, want dan kan ik het gebruiken voor me kewlers. :!

Alvast bedankt voor het antwoorden ! ;)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uhm, da kan gewoon, hij geeft MAX 20 A, moet je ff een gelijkrichter + stabilisator erop gooien, post als et nodig is wel een schemaatje...

Electronics development

Verwijderd

Na gelijkrichting met een 25A brugcel en afvlakelco zit je met een spanning van 17V en kun je 14A afnemen.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

maar hij wil 12v ;)

Electronics development

Verwijderd

Dat kan, spanningsregelaar erachter....

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
MikevanEngelen schreef op 24 augustus 2002 @ 21:43:
Hoi mede tweakers.

Ik heb hier een trafo van 12V~ die 20A geeft.
Betekent dit dat hij ook echt 20A geeft, of dat je er 20A op kan aansluiten.
Kijk want mijn 12V koelertje vraagt zeker geen 20A :X
Wat ik ook wil weten is hoe ik dit naar gelijk spanning omzet, want dan kan ik het gebruiken voor me kewlers. :!

Alvast bedankt voor het antwoorden ! ;)
20A ???

daar kun je een paar fans op hangen hoor

je kunt beter zoeken naar een trafotje van 1 a 2 A

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

7812 bij de elcktroboer

Iperf

Verwijderd

Waarom fan's niet gewoon aan je voeding?

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 01:20:
Waarom fan's niet gewoon aan je voeding?
Omdat de voeding wisselspanning (neem niet aan dat er al een gelijkrichtschakeling bij zit) afgeeft en fans lusten alleen gelijkspanning (tenzij je wisselspanningsfans hebt :O).

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

Verwijderd

Een computervoeding geeft gelijkspanning af hoor....

• MikevanEngelen
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 01:51:
Een computervoeding geeft gelijkspanning af hoor....
Jah dat lijkt me duidelijk, maar ik heb dus een losse trafo die ik dus voor me fans wil gebruiken maar het enige probleem is dat hij wisselspanning is. Daarom vroeg ik ook hier wat ik nodig heb om hem gelijk te richten.

Ik dacht zelf dat dit te maken was met 4 diodes en dan in een ster te maken, maar ik weet dit dus niet zeker. Ik zou het wel moeten weten ik heb een elektro opleiding gedaan maar jah ach... Of je daar altijd je huiswerk maakt vraag ik me af.

In iedergeval bedankt voor het antwoorden op mijn berichtie...

• MikevanEngelen
The hunting Hunter schreef op 25 augustus 2002 @ 01:49:
[...]
Omdat de voeding wisselspanning (neem niet aan dat er al een gelijkrichtschakeling bij zit) afgeeft en fans lusten alleen gelijkspanning (tenzij je wisselspanningsfans hebt :O).
Ik heb dus gelijk spanning fan's. Wat dus een probleem is, ik denk namelijk dat me fans dan niet lang leven, en dat risico wil ik dus niet lopen. Ik heb iets van 10 fans in me pc zitten ofzo, en om die allemaal te mollen omdat ik het nodig vind om de verkeerde spanning soort aan te sluiten.

Bedankt voor het antwoorden.

• MikevanEngelen
Ghehehe, mag ik vragen wat dit is ?? Lijkt me wel dat het handig is om te weten wat het is, voordat ik de winkel binnenloop ect. :>)

In iedergeval bedankt voor het antwoorden.

Verwijderd

12~ en daarna een 7812 (Gelijkrichter voor 12V) zal slecht gaan. Je moet eerst een diodebrug (gelijkrichting, maar signaal is sinus-positief). Daarna elco's gebruiken om de dalende flanken op te vangen van je signaal (vereenvoudigd: Hoe zwaarder je elco, hoe minder de flanken "dalen" op je signaal).

Daarna gebruik je een gelijkrichter 7812 (Vraag een zware versie, want ik denk niet dat een TO-220 omhulling geschikt is voor 20A), die levert een vlakkere 12V lijn af. (overtolligheid wordt omgezet in warmte)

Maar: om 12V DC te gebruiken, moet je transfo 16 à 18V AC ontwikkelen lijkt mij.

Ik denk dat je 12V AC teweinig is om een stabiele 12V DC te hebben

Verwijderd

Een 7812 is een spanningsregelaar die maximaal 1.5A kan leveren.

Verwijderd

Da kan goed zijn, ik dacht dat de omhulling een probleem zou zijn.

Klopt het dat het al in het nummer (7812) vervat zit hoeveel stroom een gelijkrichter oplevert? (ik herinner me zopas iets uit de tijd dat ik mijn eigen voeding moest maken)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 10:53:
Da kan goed zijn, ik dacht dat de omhulling een probleem zou zijn.

Klopt het dat het al in het nummer (7812) vervat zit hoeveel stroom een gelijkrichter oplevert? (ik herinner me zopas iets uit de tijd dat ik mijn eigen voeding moest maken)
De 7812 is geen gelijkrichter maar een spanningsstabilisator. De hoeveelheid stroom die dat ding kan verwerken is niet echt te zien aan het typenummer (okee, low-drop en low-power uitvoeringen hebben een extra letter).

12V AC geeft na gelijkrichting een hogere DC spanning (maal 1.41 oftewel wortel 2).

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Ja, ik heb eens gekeken in mijn boeken: 78L05 > het is de middelste letter die de maximum stroom aanduidt.

• Sine
10 fans aan 200mA = 2A

lang geen 20

Repareren doe je zo.

Verwijderd

wisselspanning gelijkrichten met vier diodes in een brug of een kant en klare bruggelijkrichter kopen. Daarachter een elco van een paar duizend microFarad (let op de plus en de min) en een van 1/10e micro parallel, dan een 7812, de gewone T220 uitvoering waarvan de uitgang op de basis van een 3055 transistor komt. De transistor op een koelplaat monteren! Collector van de 3055 aan de ingang van de 7812 vastmaken met een weerstand van 10 Ohm. Tussen de basis van de 3055 en de min ook wee een elko en een kleine condensator en je kan van de emittor van de 3055 naar hartelust ongeveer 12 volt aftappen.
Maar waarom meen je niet een oude AT voeding. Kant en klaar, krachtig genoeg en waarschijnlijk nog goed in de case in te bouwen ook.

Verwijderd

MikevanEngelen schreef op 06 september 2002 @ 10:06:
[...]

Ghehehe, mag ik vragen wat dit is ?? Lijkt me wel dat het handig is om te weten wat het is, voordat ik de winkel binnenloop ect. :>).
Als je dat nog niet weet kun je beter een 12V voeding kopen lijkt mij. Een 12 V voeding 2A heb je al voor €15.

Verwijderd

als je gewone fans gebruikt zonder elektronica dan hoef je de wisselspanning alleen gelijk te richten.

de effectieve gelijkspanning is dan 12V - de spanningsval over de brug.
dit is voldoende voor de meeste fans.
waarschijnlijk geeft de trafo iets meer dan er op staat

alleen is het niet verstandig om de trafo open en bloot in de pc kast te plaatsen , omdat het strooiveld brom op de audio leidingen kan veroorzaken.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Sine schreef op 06 september 2002 @ 12:39:
10 fans aan 200mA = 2A

lang geen 20
Wie zegt dat alle fans 200mA zijn?
Ik heb hier 2 delta fans liggen van 600mA :P

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

je moet een brug gelijk richter pakken .. het ampere wat je gaat aansluiten bepalen en dan je condensator daar op afstemmen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sine
thacow schreef op 06 september 2002 @ 15:50:
[...]

Wie zegt dat alle fans 200mA zijn?
Ik heb hier 2 delta fans liggen van 600mA :P
aka straaljagers

ik hoop niet dat ie er daar 10 van heeft

maar dan nog 20 A is ZWAAR overkill

je standaard psu kan die paar ampere op de 12V lijn makkelijk hebben

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als je 10 fan's in je PC zet dan kan je airflow nooit goed zijn, bij een kleine kast 1 of 2 casefans (+ je voedingfan natuurlijk), bij een normale kast 2 of 3, bij een grote kast 3, 4 misschien 5. Maar 10? Neej dan doe je iets niet goed.

En je kan een paar fan's best op je voeding aansluiten hoor...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 22:04:
Na gelijkrichting met een 25A brugcel en afvlakelco zit je met een spanning van 17V en kun je 14A afnemen.
peltier?
Pagina: 1