Toon posts:

[LCD+EL] Stroom LCD van Compoort halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn LCD werkend in mijn gewone case, gewoon aangesloten met molex-connectors.
Nou wil ik mijn LCD aan mijn laptop hangen en de stroom van de compoort halen. (Want een laptop heeft geen molex-connectors, dûh :P) Ik dacht dat de compoort 5V leverde, maar die van mijn laptop levert 8,6V. (Multimeters roeleren :9)

Hoe kan dit? Kan mijn LCD (gewoon HD44780 compatible) hier tegen of zal die doorfikken?

Verwijderd

Dan kan je beter de USB poort gebruiken.. levert ook 5v... ik zou alleen niet weten hoe het zit met de amperes... of ie wel genoeg levert voor je LCD...

Verwijderd

Topicstarter
Tis een oude laptop zonder USB poort...

Verwijderd

hmm... dan zou ik voor de zekerheid fff een weerstandje halen... Je weet maar nooit.. zou 'm zeker niet direct aansluiten op je COM poort...

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon een weerstandje in serie met het LCD zetten en dan zou eerst het weerstandje enorm heet moeten worden voordat het LCD doorfikt?

Verwijderd

Heren als u even

http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232_specs.html

de specificaties van Lambert Bies lees weet u dat de receiver juist ontworpen minstens 25 volt kan dragen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 21:56:
Heren als u even

http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232_specs.html

de specificaties van Lambert Bies lees weet u dat de receiver juist ontworpen minstens 25 volt kan dragen.
Ja, dat is volgens de specificaties van RS232. Maar er staat ook in dat het voltage van de poort constant is (ergens tussen +25V en -25V m.u.v. +3V - -3V). Die van mijn laptop is -8,6V dus een weerstand zou het moeten doen.
Thanx.

Verwijderd

Je hebt als je een fatsoenlijk apparaat hebt geen weerstand nodig

ik citeer:

if the voltage difference is small, data distortion will occur sooner. For example, my Toshiba laptop mark's voltage is -9.3 V, compared to -11.5 V on my desktop computer. The laptop has difficulties to communicate with Mitsubishi PLC's in industrial environments with high noise levels where the desktop computer has no data errors at all using the same cable. Thus, even far beyond the minimum voltage levels, 2 volts extra can make a huge difference in communication quality.

HOE meer hoe beter. :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 22:29:
Je hebt als je een fatsoenlijk apparaat hebt geen weerstand nodig

ik citeer:

if the voltage difference is small, data distortion will occur sooner. For example, my Toshiba laptop mark's voltage is -9.3 V, compared to -11.5 V on my desktop computer. The laptop has difficulties to communicate with Mitsubishi PLC's in industrial environments with high noise levels where the desktop computer has no data errors at all using the same cable. Thus, even far beyond the minimum voltage levels, 2 volts extra can make a huge difference in communication quality.

HOE meer hoe beter. :o
Ehm, het gaat er dus om een parallel lcd'tje aan te sluiten op de parallelle poort en de stroom die voor het lcd nodig is van de seriele poort af te tappen. Gewoon tussen de RTS en de GND hangen dus. Het hele gedoe dat de seriele poort een communicatie-poort is interesseert me helemaal niks. Alleen dattie stroom levert is belangrijk.
Is dat voltage wat de seriele poort levert constant? Dus kan ik het gewoon met een weerstand omlaag schroeven zodat ik 5V overhou, of moet ik een andere (exotischer) manier vinden om het voltage op constant 5V te krijgen?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Het voltage van de compoort is niet perse constant. Zoals boven aangegeven kan dat van alles zijn.
Je kunt dan beter of het voltage uit de printerpoort zien te halen (dat is altijd +5 of 0 volt op een datalijn) of je kunt bijvoorbeeld de 5 volt van de ongetwijfeld wel aanwezige PS/2 poort halen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Uit de PS2 poort aftappen moet ook geen probleem zijn... heb hier nog een antieke webcam liggen... zat een Y-verloop bij.. 1 aansluiting voor de cam en de andere voor je toetsenbord...

owja: operations, bedankt voor de tip! -->
Sla nooit iemand met een bril. Sla hem met je vuist, dat komt harder aan. B) 8)7

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

om altijd 5 volt te krijgen uit je com poort raad ik je aan een LM7805 op een pin te zetten.
LM7805 heeft 3 pootjes input,ground,output aan de output moet je dan nog even een condensator hangen voor een gelijkmatige spanning.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Hey ontzettende rambo! Heb je hier nog gekeken????
LCD inkoopactie lcd Part II/

• Freeze-o
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12-2022

Freeze-o

Een D00D Avatar

sla nooit iemand hard... hard schoppen is beter (8> >:)

Dell Precision Rack 7910

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
je com poort levert hooguit 20 mA

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Be cool be GoT
Pagina: 1