Toon posts:

Kan het kwaad als mijn pc dag en nacht aan staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de nadelen?

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
Bij deze vraag moet ik denken aan het Harddisk probleem (ofzo...)
Je harddisk mag maar zoveel uur per dag gebruikt worden. Hoe het helemaal zit weet ik niet maar dat vind je in de search wel.

Verwijderd

SkyKnife schreef op 24 augustus 2002 @ 19:20:
Bij deze vraag moet ik denken aan het Harddisk probleem (ofzo...)
Je harddisk mag maar zoveel uur per dag gebruikt worden. Hoe het helemaal zit weet ik niet maar dat vind je in de search wel.
nou volgens mij valt dat wel mee hoor... nadelen : stroomverbruik

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
ik heb ooit eens een harde schijf kapot gehad door de PC dag en nacht aan te laten staan. Waarschijnlijk 1 of ander progje dat af en toe actief was waardoor er veel schijfactiviteit was 's nachts. Ik heb wel eens gelezen dat IDE-schijven niet 24/24 mogen draaien.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50
Enige nadeel is stroomverbruik. Zorg er wel goed voor dat de warmte goed wordt afgevoerd.

PS: Het is zelfs beter voor je hardware om aan te laten staan.

-

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:51

Memendo

V4-power/Team BSD

De stroomrekening

komop doe ff een goede openingspost, waar ben je zelf bangvoor enzo

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zal niets stuk gaan, hoogtens moet je wat vaker stofzuigen in je kast... :)

Verwijderd

Geen probleem mijn pc staat al 1 jaar 24 uur per dag aan en hij werkt nog steeds perfect.
het kost een klein beetje stroom maar dat is alles.
dus ge ervoor

• SkyKnife
  • Laatst online: 21-03 01:12

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geen probleem hier. Heb een pentium 75 staan als router. Heeft hiervoor gestaan op een bedrijf waar hij 24/7 aan heeft gestaan. En hij draai hier ook alweer een jaar 24/7. Zit zelfs z'n beruchte bigfoot HD in en hij draai nog steeds als een tierelier!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik denk dat heel wat afhankelijk is van de temperatuur. Ik heb hier een compaq staan (p133) als router en die draait zonder problemen 24/24

In mijn Athlon heb ik op 1,5 jaar al 2 kapotte harde schijven gehad, maar daar is de HD-temp ook 45°C. Dringend tijd voor een HD cooler in mijn PC ;)

• tozzke
  • Laatst online: 04:12

tozzke

aka tozzert

ik heb mijn PC 25 uur per dag aanstaan ;) en nog steeds geen problemen, en JA ik heb gewoon IDE-devices

"idle" temp van mijn schijven ligt rond de 45°C
er zitten 3 schijven boven elkaar zonder ruimte ertussen en geen koeler voor de HDD's

temp in de kast is atm 27°C, CPU 39°C (wel een redelijke airflow, maar niet langs de schijven dus)

Verwijderd

Ja, je voeding kan doorbranden, je huis affikken, de huizen om jullie heen, de huizen daaromheen en daarna de stad waar je in woont, maar dat alles is niet echt erg, wat erg is als je pa erachterkomt dat het jouw schuld was omdat je die *****PC altijd aan had staan :P tenminste dat zou mijn moeder zeggen. ;) Ikzelf zeg dat je je niet echt zorgen hoeft te maken, je pc is eerder afgeschreven dan dat ie kapot gaat dus laat maar lekker aanstaan hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 19:24:
Geen probleem mijn pc staat al 1 jaar 24 uur per dag aan en hij werkt nog steeds perfect.
het kost een klein beetje stroom maar dat is alles.
dus ge ervoor
Inderdaad,hier hetzelfde als alles een beetje redelijk gekoeld wordt,kan hij het een aardig tijdje volhouden denk ik.
Ik heb ooit eens gelezen dat de levensduur van apparaten in verhouding langer is als ze continu draaien :o

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:14

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tozzman schreef op 24 augustus 2002 @ 19:57:
ik heb mijn PC 25 uur per dag aanstaan ;) en nog steeds geen problemen, en JA ik heb gewoon IDE-devices

"idle" temp van mijn schijven ligt rond de 45°C
er zitten 3 schijven boven elkaar zonder ruimte ertussen en geen koeler voor de HDD's

temp in de kast is atm 27°C, CPU 39°C (wel een redelijke airflow, maar niet langs de schijven dus)
Hoe krijg je dat voorelkaar met die 25 uur per dag? Stap je in een vliegtuig en ga je door een tijdzone met dat ding ofzo?

He who controls the Spice, controls the Universe.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SkyKnife schreef op 24 augustus 2002 @ 19:24:
[...]

Zie je wel, het harddisk probleem ofzo bestaat ;)
dat is een bekend probleem met die k***e dingen van IBM ja.
andere normale merken hebben er geen last van.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 21:18
Cyberpope schreef op 24 augustus 2002 @ 19:29:
Geen probleem hier. Heb een pentium 75 staan als router. Heeft hiervoor gestaan op een bedrijf waar hij 24/7 aan heeft gestaan. En hij draai hier ook alweer een jaar 24/7. Zit zelfs z'n beruchte bigfoot HD in en hij draai nog steeds als een tierelier!
Wat is er mis met bigfoot hd's?? Ik heb er 1 in mijn comp van 4 jaar oud, maar ik ben wel bang dat ie het binnenkort nie meer doet.

edit
Ik heb een quantum bigfoot |:( of bedoel je die??

Last.fm
Films!

• ernst
  • Laatst online: 13-06 11:44
MST_Morpheus schreef op 24 augustus 2002 @ 20:33:
[...]

Hoe krijg je dat voorelkaar met die 25 uur per dag? Stap je in een vliegtuig en ga je door een tijdzone met dat ding ofzo?
volgens mij zie jij een hele vette ;) over het hoofd
8)7

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 18:59
is denk ik wel belangrijk dat je je hd koelt assie 24/7 aan moet staan.......

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:40

Shunt

Boe

iki heb een server staan die echt 24/7 draait al zeker een half jaar daar zit gewoon 2x quantem fireball 6.44 gb en deze hebben nog nooit problemen gehad
als je de hdds zo instelt dat ze na 30 min uit geschakeld worden is het helemaal geen probleem zorg er gewoon voor dat de hdds niet continu belast worden zoals met kazaa andre progeltjes

offtopic:
Tozzman ik zou wat minder pasta gebruiken ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Tsja ik heb er nog geen problemen, met het onderstaande systeem zeg maar, de staat al een jaar of 2 bijna 24 uur per dag aan, ow nee op 3 weken vakantie 2 keer na :p Maar voor de rest... Tsja het enige nadeel is stroomverbruik, maar das niet zo hoog, enne ja ik heb maar 1 hd'tje en die heeft geeen koelingsproblemen, enne nou ja mijn proc ook niet. En alles doet het nog prima... ( gauw afkloppen) Dussse jij mag het zeggen ;)

Verwijderd

k heb hier 2 bakjes 24/7 wandelen

namelijk me server www.oskam.mine.nu/server/ ( PCI video is er uit zit nu AGP in met Zelf gemaakte heatsink + 80 mm fan ( om de stabiliteit te waarborgen ( anders loopt die vast na de boot ) ) )
en me workstation www.oskam.mine.nu/workstation/

• BaRF
  • Laatst online: 09:04

BaRF

bijna kerst

voor de cpu enzo is het toch zelfs beter om hem te laten draaien, omdat het steeds uitzetten en aanzetten zorgt voor opwarmen + afkoelen = niet goed? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

BaRF schreef op 24 augustus 2002 @ 22:03:
voor de cpu enzo is het toch zelfs beter om hem te laten draaien, omdat het steeds uitzetten en aanzetten zorgt voor opwarmen + afkoelen = niet goed? :)
yep, voor alles behalve de HDD's is het beter je pc altijd aan te laten staan :).

Behalve voor je stroomrekening en het milieu natuurlijk ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 22:06:
[...]

yep, voor alles behalve de HDD's is het beter je pc altijd aan te laten staan :).

daarom hebben we groene stroom :P Van ESSENT! :D

Verwijderd

WimB schreef op 24 augustus 2002 @ 19:22:
ik heb ooit eens een harde schijf kapot gehad door de PC dag en nacht aan te laten staan. Waarschijnlijk 1 of ander progje dat af en toe actief was waardoor er veel schijfactiviteit was 's nachts. Ik heb wel eens gelezen dat IDE-schijven niet 24/24 mogen draaien.
wat is 24/24 ??? :?

• Ferdo
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Tozzman schreef op 24 augustus 2002 @ 19:57:
ik heb mijn PC 25 uur per dag aanstaan ;) (..)
Dat heb ik alleen op de dag dat de wintertijd ingaat. :P

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Zoals eerder gezegd is continu belasting veel beter voor de onderdelen dan lange periodes met stops ertussen. Reden is dat dalende/stijgende temps. en op/neerspinnende bewegende delen en schakelaars (en transistors etc etc etc) die aan en uit gaan etc. gewoon slijtage veroorzaken.
Beste voorbeeld: wel eens een server die al 2 jaar aanstaat uitgezet? Nee? Mooj, niet doen ook! :D

(Bij ons bij Getronics hebben we daar zelfs aparte UPSes voor die tijdens een serververhuizing de machine draaiende houden)

Verwijderd

Stan schreef op 25 augustus 2002 @ 03:39:
Zoals eerder gezegd is continu belasting veel beter voor de onderdelen dan lange periodes met stops ertussen. Reden is dat dalende/stijgende temps. en op/neerspinnende bewegende delen en schakelaars (en transistors etc etc etc) die aan en uit gaan etc. gewoon slijtage veroorzaken.
Beste voorbeeld: wel eens een server die al 2 jaar aanstaat uitgezet? Nee? Mooj, niet doen ook! :D

(Bij ons bij Getronics hebben we daar zelfs aparte UPSes voor die tijdens een serververhuizing de machine draaiende houden)
geld teveel zeker :)

maar tis toch niet gezond om met je draaiende pc te gaan lopen rondwandelen?

• Shunt
  • Laatst online: 18-06 15:40

Shunt

Boe

als je de hdds uit schakeld maakt het niets uit ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ik zou alleen je monitor uitzetten dat heeft twee redenen:

Stroom
Video Kaart wordt heet.

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
Dit meen je toch niet he. :)

Wat d8 je van 24 uur van de 24 uur

• makkie
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 22:06:
[...]

Met energiebeheer kan je toch je hardeschijven uitschakelen, en deze springen dan toch weer aan als er activiteit waargenomen wordt via de ide-kabels.
Of heb ik het mis.

Verwijderd

mijn servertje draait al een half jaar dag en nacht met een IDE maxtor 20gb 5400RPM.. tot nu toe nog geen problemen mee.

• makkie
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 10:51:
Ik zou alleen je monitor uitzetten dat heeft twee redenen:

Stroom
Video Kaart wordt heet.
Als je monitor op stand-by gaat is het dan niet zo dat je vga kaart ook stopt met data verwerken (geen gpu-aktiviteit dus ook geen vette warmte ontwikkeling)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Jullie geloven het misschien niet, maar ik heb m'n pc al 1,5 jaar lang bijna continue 24/7 draaien en no probs :9 Ik heb 2x IBM Deskstar 60GXP 40GB erin en sinds kort ook een WD120 GB met 8MB cache :9~ De HD's worden wel actief gekoeld door een 8cm fan in m'n Antect SX 1030 :)

webOS all the way!

Verwijderd

Enige nadeel van je computer 24/7 aan laten staan is een iets hoger energie rekening. :) En dat harde schijven niet 24/7 gebruikt kunnen worden is onzin. Geldt volgens mij alleen voor die IBM schijven die zo snel stuk gaan. Bij Maxtor, WesternDig no problem.

Ik heb zelf het langst een week m'n computer 24/7 aan laten staan en harde schijf was continu in gebruik -> no problem. Zorg dat er in je kast een goede airflow is. Je moet effe in je instellingen configureren dat je harde schijven na een bepaalde tijd als ze niet gebruikt worden uit gaan. Daarmee zorg je ook dat de temperatuur in je kast niet te hoog wordt, en je bespaart weer wat energie ;).

Verwijderd

Hermanvh schreef op 25 augustus 2002 @ 11:14:
Jullie geloven het misschien niet, maar ik heb m'n pc al 1,5 jaar lang bijna continue 24/7 draaien en no probs :9 Ik heb 2x IBM Deskstar 60GXP 40GB erin en sinds kort ook een WD120 GB met 8MB cache :9~ De HD's worden wel actief gekoeld door een 8cm fan in m'n Antect SX 1030 :)
Meen je dat? 1,5 jaar 24/7? Zonder problemen?

Paar vraagjes dan, doe je er in die tijd ook wat mee of is het een server, welk OS is zo stabiel en wat zijn de specs?

Ik denk erover om ook 24/7 te doen, alleen bang voor slijtage (geheugen ook misschien?) en nog banger voor brand.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

sventhemen schreef op 24 augustus 2002 @ 21:21:
[...]

Wat is er mis met bigfoot hd's?? Ik heb er 1 in mijn comp van 4 jaar oud, maar ik ben wel bang dat ie het binnenkort nie meer doet.

edit
Ik heb een quantum bigfoot |:( of bedoel je die??
Ja die bedoel ik. Die massaal na 1 a 2 jaar de geest gaven. Die grote 5 1/4 drives. Trager als dikke str@nt door een theezeef. Maar oke. Het is bekend dat die drive's slechte lagers hadden en daardoor veel uitval. Spinde niet meer op. Begonnen veel herrie te maken. Zal nog vast wel iets van te vinden zijn hier op het forum.

Let wel dat het ongeveer 100 euro kost om je pc in minimale configuratie aan te laten staan. En zoals gezegt vaker schoonmaken omdat er genoeg stof in zit na een jaar om helemaal door te branden. Als je hem niet te veel belast van de warmte wel mee. Uit overwegingen heb ik bij mij (maar dat was dus dat pentiumpje 75) de proc cooler en de voedingsventilator op 7 volt gezet. Geen probleem.
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:46:
Paar vraagjes dan, doe je er in die tijd ook wat mee of is het een server, welk OS is zo stabiel en wat zijn de specs?
Misschien wel win'95 en moet hij elke dag 10x de reset indrukken, zolang hij maar aanstaan. :P Hij heeft het over aanstaan niet over de uptime (hoewel die natuurlijk ook goed kan zijn)
Ik denk erover om ook 24/7 te doen, alleen bang voor slijtage (geheugen ook misschien?) en nog banger voor brand.
Slijtage is alleen bij de bewegende delen. Geheugen kan op die manier niet slijten hoor. Brand is ook niet een risico als je alles goed stofvrij houdt. (eventueel een extra zekering monteren naar je PC voeding toe)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• messi
  • Laatst online: 08:28
mijn geheugen heeft al een x in de fik gestaan :(
maar dankzij de voeding ging de pc meteen uit.
gelukkig werkte alles nog :)
en zoveel kan er toch niet branden in een pc toch?

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• survivor
  • Laatst online: 31-12-2021
ik heb hier 3 pc's die dag en nacht staan te draaien met verschillende merken van HD's en videokaarten en processoren....nooit problemen gehad,alleen de elektriciteitsrekening is wat hoger >:)

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 13:36
pc dag en nacht aan... je bent zeker geen echte MODDER ? heheehhe als ik mijn PC snachts heb aanstaan nou geloof mij slape ? haha da is er niet meer bij :(

maar impresipe moet het geen kwaad kunne alleen je HD vind het niet fijn...
daarom is er ook die optie in je BIOS HD shutdown na 15 min ( als er geen schijfactiviteiten zijn )

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 20:44
Mijn server (PII-300), staat 24/7 aan vanaf dec 1999. Initiëel met een IBM 20Gb en inmiddels uitgegroeid naar 2*IBM GXP 60Gb.

Zou echt niet meer zonder kunnen. Het is het hart van m'n muziek, video en warez ik ook ben. Problemen tot nu toe, was een defecte CPU-fan waardoor de CPU op 68o kwam. Huidige kast-temp is 35,8 oC bij 24.1 in de kamer. Totale uitval (over de jaren heen) is ca 12 uur vanwege electra-storingen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 11:45
Ik heb tot vorige maand een P75 gehad, die 2,5 jaar heeft gedraaid, als eerste als winnt4 server en daarna als Router, hij is net vorigemaand overleden maar dat was mijn eigen schuld, de ruimte waar hij staat, had ik een speciaal "luchtkanaal gemaakt", die had ik dichtgemaakt door err een kartonen doos ervoor te zetten was de tempratuur opgelopen tot 75 graden, en daar kon die neit tegen, na een ander moederbord draait alles weer vrolijk verder (ook de HD en mem)!

Verwijderd

Ik heb me server nu al bijna 2,5 jaar aan met een 20,4 gig hd.. geen problemen. Wel zo nu en dan upgrade (processor of geheugen) Maar nog helemaal geen probs.
Pagina: 1