Finalize probleem Philips CDD 2600 writer

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 15:47
Sinds ongeveer 5 jaar heb ik een Philips CDD 2600 writer die altijd naar tevredenheid ceedeetjes voor mij fikt, maar de laatste tijd is er wat geks aan de hand;

Bij het schrijven van een data-cd vanaf een ISO bestand (en ook zonder ISO en dan direkt vanaf de HDD) kapt ie tijdens het finalizen/closen van de cd-r. Bij het kopieëren van een audio-cd (on the fly, dus zonder hdd tussenstapje) gaat er nooit iets mis. In het verleden ging het bij het kopieëren van een data-cd ook nooit mis, maar dat is al een hele tijd geleden (ik brand maar zelden een data-cd vanaf hdd).

Wat heb ik geprobeerd om dit op te lossen?
- Andere nieuwe ASPI drivers, want het is een SCSI brander
- Verschillende programma's geprobeerd (Nero, CDRwin 3.9a)
- Met Google gezocht naar dit probleem, maar niet gevonden. Wel veel problemen met de lens, maar daar ligt het bij mij niet aan denk ik.
- Dit topic op GoT geopend :P

Wat voor systeem heb je dan hoor ik jullie al denken:
- Windows 2000 Professional - SP2
- Dual P!!! 1Ghz
- MSI 694D Pro @ir mobo (ms-6321)
- Advansys SCSI controller (werkt naar behoren)
- Asus GeForce2 MX V7100
- Soundblaster Live!
- 40 Gb Maxtor HDD
- en nog wat zooi wat niet van belang is denk ik.....

Maar ik zit er wel een beetje mee en zou het super vinden als iemand mij eventueel een oplossing kan vertellen.

Verwijderd

mischien heb je writer zun langste tijd gehad?

• Eindbaas
Lijkt me niet eigenlijk, omdat ie bijv. audio cd's nog prima fikt en dan ook nog on-the-fly. De selftest van het apparaat gaaf ook geen fouten aan. Misschien toch iets met software, niet compatible met andere hardware of OS? Ik weet het echt niet :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Gebruik je met Data "Disc at Once" of "Track at Once"?

Bij track at once zou het wel eens kunnen dat ie het einde van de CD niet meer kan vinden omdat je laser niet meer op de geode positie kan komen, bij D.A.O. heb je daar geen last van omdat ie geen moment stopt met branden

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Werken je data cds na het finalizen nog wel? Ik heb hier ook nog een 2600 en die werkt ook nog en heb dat probleem ook wel eens gehad maar de data cds werkte gewoon :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 21:25:
Werken je data cds na het finalizen nog wel? Ik heb hier ook nog een 2600 en die werkt ook nog en heb dat probleem ook wel eens gehad maar de data cds werkte gewoon :)

Dan heb jij wel op DAO gebrand

Wanneer je dat doet wordt eerst de 'inhoudsopgave' van de CD erop gekwakt, dwz. hij brandt een stukje waarin staat van "op die plek op de CD, staat dat bestand , heeft die eigenschappen, is zo groot".

Als je CD daarna DIRECT stopt met branden, en je leest de CD met Windows, dan krijg je die inhoudsopgave (TOC - Table of Contents) te zien.
Probeer er een te openen, lukt niet. Logisch, de eigenschappen van het bestand zijn er wel, alleen de daadwerkelijke data is nergens te vinden.

De meeste oudere CD/CD-ROM spelers kunnen geen CD's lezen die geen einde hebben (die dus niet gefinalized zijn).

Het is dus niet slim om er zomaar vanuit te gaan dat je CD 'wel goed' is, want je weet nooit wat er precies mist aan het einde.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb hier een stel oude cdrom, 4 speed dingen en zelfs nog een 2 speed, die lezen zelfs de cds die niet gefinalized zijn. Als hij DAO doet en een beetje goede cdrom heeft dan moeten de cds normaal werken, zelfs met ISO bestanden die hij brandt :)

Verwijderd

Met mijn oude CDD3610 had ik dat probleem ook. TAO altijd die fout, terwijl DAO altijd goed ging. Aangezien meerdere tracks leuk is, maar je het in principe niet nodig hebt heb ik toen maar DAO gebrand. Dit komt heel veel voor met philips branders

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 21:25:
Die cd's die ik gebrand heb en die mislukten tijdens het finalizen, heb ik bij een vriend met een heel andere brander alsnog kunnen finalizen. Er is verder totaal geen data verloren gegaan. Het gaat dus ook echt alleen maar fout tijdens het finalizen.

Zit er overigens verschil tussen het finalizen van een audio cd en van een data cd? Audio heb ik nog steeds geen fouten gehad....

Verwijderd

Een audio cd brandt de TOC aan het begin. Daarom gaat het niet fout. Zoals gezegd had mijn 3610 dat probleem ook. Toen ben ik overgestapt van Nero naar WinOnCd en ging het weer perfect.

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:08:
Een audio cd brandt de TOC aan het begin. Daarom gaat het niet fout. Zoals gezegd had mijn 3610 dat probleem ook. Toen ben ik overgestapt van Nero naar WinOnCd en ging het weer perfect.
het wordt me duidelijker.... de laser vindt de juiste plaats aan het einde van de schijf dus niet meer :(

en laat me raden; zoiets is niet met een schoonmaak cd te verhelpen....

Zucht: dan moet ik maar zo langzamerhand om beginnen te kijken naar een andere SCSI writer. Erg jammer dat de cdd2600 er nu al mee kapt ;)

• Eindbaas
wouter76 schreef op 25 augustus 2002 @ 13:34:
[...]

het wordt me duidelijker.... de laser vindt de juiste plaats aan het einde van de schijf dus niet meer :(

en laat me raden; zoiets is niet met een schoonmaak cd te verhelpen....

Zucht: dan moet ik maar zo langzamerhand om beginnen te kijken naar een andere SCSI writer. Erg jammer dat de cdd2600 er nu al mee kapt ;)
edit: maar kan het doorsmeren van het een en ander misschien wel helpen?

Verwijderd

je mag NOOI een schoonmaak cd in je writer stoppen. Dan mol je hem voorgoed. SCSI-writers worden alleen bijna niet meer gemaakt.

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 12:04
Ik heb hetzelfde probleem. Alle divx'jes die de 700 Mb van een CD tot het maximum vullen worden niet goed gefinalized (Samsung 12 speed writer). Is een divx'je iets kleiner (zo'n 680 Mb) dan gaat het wel goed. Dit probleem is opgetreden sinds ik een spindeltje That's Write 80 min. CD'tjes heb aangeschaft. Met Platinum, Vivastar en TDK heb ik nooit finalize problemen gehad.

Dus... probeer eens een ander merk CD-R ?

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 15:32:
je mag NOOI een schoonmaak cd in je writer stoppen. Dan mol je hem voorgoed. SCSI-writers worden alleen bijna niet meer gemaakt.
Ik heb maar een andere writer gekocht; een tweedehands Yamaha CRW8824S (SCSI dus :)) CD (re)writer van een maat van mij overgekocht. De Philips gebruik ik nog wel voor audio cd's, veel normale cd-spelers die slecht over zelf gebrande audio-cd's kunnen die ik ken slikken de cd's door de Philips gemaakt wel....

• Eindbaas
Arty_Shock schreef op 25 augustus 2002 @ 15:42:
Ik heb hetzelfde probleem. Alle divx'jes die de 700 Mb van een CD tot het maximum vullen worden niet goed gefinalized (Samsung 12 speed writer). Is een divx'je iets kleiner (zo'n 680 Mb) dan gaat het wel goed. Dit probleem is opgetreden sinds ik een spindeltje That's Write 80 min. CD'tjes heb aangeschaft. Met Platinum, Vivastar en TDK heb ik nooit finalize problemen gehad.

Dus... probeer eens een ander merk CD-R ?
Bij maakt het helemaal niet uit hoeveel Mb erop kwam te staan en ik heb ook andere cd-r schijfjes geprobeerd..... geen verbetering.
Pagina: 1