Toon posts:

Mobo staakt volgens mij :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okeej hier komt het verhaal:
het gaat om een moederbord wat geen beeld wil geven met de volgende specificaties:
Aopen ak 73 pro (A)
128 MB sdram hyundai
amd 800 (unlocked) duron
geforce 4 ti 4200 64 MB
ibm deskstar 120 GXP 80 gig
Het probleem is dus dattie als ik hem opstart, alles doet, fans draaien, ik hoor mn hd toeren maken, alleen wil het beeld niet aanspringen, doet dus nix.
ik weet niet waar het aan ligt maar weet wel dat het de volgende onderdelen niet kunnen zijn omdat ik die momenteel in mijn eigen setje gebruik: de geforce, ibm deskstar, en de amd 800 omdat ik die zelf heb oc-ed op dit systeem (normaal xp1800) naar 1000 :) . en als laatste het geheugen, keb 128 mb uit compu pa geprobeert maar die gaf hetzelfde resultaat. Wat kan het zijn en iemand tips....? 8)7 8)7
hij heeft een keer beeld gegeven en toen kon ik iets lezen van ........... bios ........ >>problemen dus met bios neem ik aan :'(
HELP!!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:25
jumpers staan goed :?

Verwijderd

Topicstarter
zal k ff checken ennnnnn k heb net gekeken bij bios op mobo, en er zit in dat vierkantje geen chipje, wel daaronder maar gewoon op mobo bevestigt en daar staat op : phoenix Bios
bla bla, maar dan zit er toch gewoon een bios op, anders gaat de HD enzo toch ook niet draaien??

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
reset je bios eens.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
al vaak genoeg gedaan, werkt niet :(

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 08:32
Batterijtje vervangen ?

Verwijderd

Topicstarter
ehm k heb geen batterij bij de hand maar die zal ik onthouden, wat ik van de bios zei maakt niet uit, http://www.aopen.com/products/mb/PAK73pro(a).htm kijk maar naar de bios,
en nog een keer: hij heeft een keer gepost met de melding bios check sum error en voor de rest nix in het scherm, en ik kon nix meer doen, dus een vastnaaier :(

Verwijderd

Topicstarter
OK update, ik (de broer) heb er ff aangezeten. Er stond een jumper verkeerd, waardoor hij op 133 wilde posten ipv 100. Nu geeft ie beeld en post ie met de melding:

Award Bootblock V1.0

Bios checksum error

Checking drive media A:

Hij gaat vanaf de floppy lezen (systeemdisk XP met flashsoftware erop) maar stopt na 2 seconden ofzo. Bij geen systeemdisk met alleen de flashsoftware doet ie ook nix. Geen kapotte floppy of floppydrive die zijn getest. Batterij ook vervangen, CMOS gecleared enzo... ??? Iemand idee?

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Je bios is waarschijnlijk vern**kt. Win98 bootdisk met flashsoftware en nwe bios proberen en anders Aopen in Den Bosch bellen (naar TD vragen).

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

of je voeding kan het niet bijbenen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WaaEeZ: op mijn site staat onder de pagina BIOS - Flashen een verhaaltje over de BootBlock en hoe je de BIOS kan herstellen :)

Verwijderd

Topicstarter
OK balusc ik heb je opstartdisk gemaakt met dr-dos en het flashprogramma en mijn eigen bios-flash file, hij detecteerde dat het dr-dos was, iets van starting up dr-dos en daarna heb ik 2 uur gewacht, maar geen reset en nu doet ie helemaal bijna nix meer, af en toe geeft ie beeld, en dan weer niet, laatst had ik een scherm vol met allemaal rare tekens en hij blijft nu hangen bij het scherm bios checksum error en verder komt ie niet... geen floppy a detect ofzo, niks meer... net gaf ie weer een kick en toen zei ie dat ie dos niet kon laden vanaf de dr-dos disk. Nog een keer geprobeerd met een andere disk, ook hetzelfde... wat nu?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke BIOS had je gebruikt? Ben je er wel zeker van dat je de juiste BIOS update had gebruikt? Ook al BIOS reset geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
de laatste bios van de site van Aopen 73118.bin, en dat natuurlijk ingevuld in de autoexec.bat inclusief al die achtervoegsels. Bios reset... bedoel je CMOS clear of iets anders? Ik heb echt de juiste update geprobeerd, dat weet ik 100% zeker. De comp staat nu uit, ik probeer straks wel weer wat als je nog iets weet..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even samenvatten: je had dus de DRFLASH uitgevoerd op een lege flop, de AWDFLASH.EXE en de 73118.BIN gekopieerd naar diezelfde flop, de inhoud van AUTOEXEC.BAT gewist en de flash regeltje erin getypt. Daarna had je de flop in de daartoe bestemde gleuf geduwd en je PC opgestart. Daar wanneer je anders de Bootblock BIOS zou zien, zie je dus 'CALDERA DR DOS starting' oid. Blijft hij dáár hangen :?

Gewoonlijk zou je na enkele tellen de regel 'AWDFLASH.EXE 73118.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP' op het scherm zien verschijnen. Hierna zou de AWDFLASH venster opkomen met de melding 'Please Wait' (hij leest de BIOS file uit), waarna de BIOS wordt geflasht en de computer wordt herstart..

Ben je er zeker van dat de AUTOEXEC.BAT in orde is? Ook al een ander flopje geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
juist, precies zoals jij het beschrijft. bij je smilie, daar blijft ie hangen. andere flop ook al geprobeerd. straks doe ik nog maar een andere floppydrive maar ik weet eigenlijk ook zeker dat deze het doet. Autoexec is in orde. ik controleer het straks nog een keer en post het dan hier nog even...

Verwijderd

na lekker is dat

ik heb precies hetzelfde probleem maar dan met :

gigabyte gvrxp
gf4 mx440
512 ddr
athlon 2000 xp
2x 60 gig maxtor
en sb live 5.1

zodra ik de pc aanzet gaat alles naar behoren draaien maar krijg geen beeld
dus heb ik gister men hele pc naar de winkel gebracht Lekker makkelijk :)
enige nadeel is dat ik nu wel weer langer moet wachten voor ik men systeempie mag uitproberen :(
Pagina: 1